R-20200110 | In Memoriam Kees Buter / 02.12.1936 - 10.01.2020 (*(*); 24 IBP)

Photo ofR-20200110 | In Memoriam Kees Buter / 02.12.1936 - 10.01.2020 (*(*); 24 IBP) Photo ofR-20200110 | In Memoriam Kees Buter / 02.12.1936 - 10.01.2020 (*(*); 24 IBP) Photo ofR-20200110 | In Memoriam Kees Buter / 02.12.1936 - 10.01.2020 (*(*); 24 IBP)

January 10, 2020
January 2020

near Noordbarge, Drenthe (Nederland)

Ik maak deze beschrijving in de zeer vroege ochtend volgend op de dag van de wandeling. Gisteravond is mijn vader, Kees (Gezinus) Buter, geboren te Den Haag op 2 december 1936, oudste zoon van Jan Buter (13 december 1909 - 23 december 1991) en Lodewijka Buter-Stutvoet (24 december 1909 - 5 juli 1990), en sinds 18 augustus 1962 echtgenoot van Zara (Sara) Anna-Beth Linnéa Buter-Sahlén, op 83-jarige leeftijd overleden, na een relatief kortdurend, doch nog altijd te lang en - gedurende de laatste weken - wat naar ziekbed, eerst thuis en sinds 1 januari in het ziekenhuis te Emmen. Mijn vader heeft zich hierbij gelukkig omringd geweten door de vele mensen die hem dierbaar waren en die hem liefhadden, maar ik kan me desondanks voorstellen hoe hij de laatste maanden met enige regelmaat door gevoelens van angst en eenzaamheid moet zijn overvallen, daar er gedurende lange tijd - té lange tijd! - maar geen verklaring kon worden gevonden voor de extreme vermoeidheid waarmee hij in steeds toenemende mate te kampen had.

Ik heb talloze prachtige herinneringen aan de meer dan 50 jaren die wij bewust samen hebben meegemaakt, en mijn vader heeft zonder enige twijfel een mooi en rijk leven geleid, vol betekenis voor vele anderen, maar op dit moment voel ik mij desalniettemin vooral overmand door gevoelens van verdriet en verlies. Het is een cliché, maar Kerst zal inderdaad nooit meer hetzelfde zijn. De sfeer van deze korte, ietwat naargeestige wandeling vanuit mijn ouderlijk huis, die ik heb gemaakt om mijn gedachten wat te ordenen, kenschetst mijn huidige gemoed, en het is eigenlijk niet meer dan passend dat ik in de loop ervan het droevige nieuws ontving dat er - gezien mijn vaders inmiddels sterk verzwakte gestel - helaas niets meer te doen viel aan zijn onmenselijk zwaar belaste hart. De strijd was gestreden, nog geen twaalf uur later sliep hij in, mijn radeloos verdrietige moeder achterlatend.

Samen wandelen en fietsen zullen we nooit meer doen, gesprekken over de toestand en misstanden in de wereld - en wat hieraan te doen - zullen we nooit meer voeren, en dat laatste bezoek aan Entrecasteaux, met de trouwe Saab dwars door je geliefde Frankrijk, zal er niet meer van komen... wat is geweest, komt nooit meer terug. Men zegt wel dat een mens geen spijt krijgt van wat hij wél heeft gedaan, maar juist van wat hij níét heeft gedaan. Dat lijkt zeker waar te zijn: had ik je nog maar één keer meegenomen naar Raon-l'Étape in de Vogezen, om daar het Romeinse weggetje, dat we in 1981 samen "ontdekten", te "herontdekken"; ik was toen achttien en had net eindexamen gedaan, jij vierenveertig en in de bloei van je leven. Je hebt heel veel voor me betekend, Papa, en ik heb veel van je geleerd, in de zin van algemene kennis, je passie voor cultuur, geschiedenis en taal, waarin ik je nooit zal kunnen evenaren, en bovenal als mens. Ik zal je voor altijd in mijn - op dit moment gebroken - hart meedragen.

Je hebt dapper en eervol gestreden, tot aan het moment dat je gistermiddag van je laatste dierbaren afscheid kon nemen, waarna je - met een uiterste krachtsinspanning - je allerlaatste woorden uitsprak: “Zo, nú ben ik er klaar voor!”, en je het leven, waaraan je zó gehecht was, uiteindelijk los kon laten. Ik ben dankbaar dat we goed en waardevol afscheid van elkaar hebben mogen nemen, en hoop dat onze aanwezigheid - tot en met het uitblazen van je laatste ademtocht - je tot steun heeft mogen zijn bij het ondernemen van deze laatste, eenzame reis... zonder wederkeer. Alles was gezegd, alles afgerond, je bent mooi, waardig en uiteindelijk gelukkig ook vrij vredig heengegaan... wij blijven bedroefd achter.

Moge je rusten in vrede, Papa, het komt je na de afgelopen zware maanden meer dan toe! Ik hoop van ganser harte dat Mama en jij elkaar te zijner tijd weer mogen zien… in de tussentijd zullen wij zo goed mogelijk voor haar proberen te zorgen.

IBP ANALYSIS
Vertiginous: Not at all

* = gewone wandeling; ** = aardige wandeling; *** = leuke wandeling;
**** = bijzonder mooie wandeling; ***** = uitzonderlijk mooie wandel

Het einde is in zicht...