Photo ofQUEROL - FONT DE LA TOUS - L'HORT DE LES SALAMANDRES - GORG NEGRE - PONT PENJAT - MAS BOIXANC - FONT DE QUEROL - QUEROL Photo ofQUEROL - FONT DE LA TOUS - L'HORT DE LES SALAMANDRES - GORG NEGRE - PONT PENJAT - MAS BOIXANC - FONT DE QUEROL - QUEROL Photo ofQUEROL - FONT DE LA TOUS - L'HORT DE LES SALAMANDRES - GORG NEGRE - PONT PENJAT - MAS BOIXANC - FONT DE QUEROL - QUEROL

March 7, 2024
March 2024

near Querol, Catalunya (España)

Ruta circular des de Querol passant per:
- Font de la Tous (0.3 km)
- L'Hort de les Salamandres (0,5 km)
- Gorg Negre (1.6 km)
- Molí de Querol (3.1 km)
- Pont penjat Mas Boixanc (4.7 km)
- Font de Querol (6.8 km)
- Castell de Querol (7.2 km)

Ruta circular, curta, però molt agradable. L'únic inconvenient, que per desgràcia ja va sent habitual, és la manca d'aigua a les fonts i llera dels rius i rieres.
Aquesta ruta, un cop s'arriba al Pont Penjat de Mas Boixanc, es pot continuar seguint la llera del riu Gaià fins a Pont d'Armentera.
Nosaltres en aquest punt hem agafat el camí de tornada cap a Querol, perquè la ruta del Gaià des de Pont d'Armentera fins a Mas Esplugues passant pel Molinot, les Passarel·les, la Reclosa i el Gorg del Salt ja l'havíem fet recentment.
Així que hi ha la possibilitat de fer aquest tram de la ruta de les Terres del Riu Gaià en dues parts, d'aproximadament uns 8 quilòmetres cadascuna, amb sortida i arribada al Pont d'Armentera o Querol respectivament, o bé prendre com a punt de sortida i arribada qualsevol de les dues poblacions i fer la ruta completa de 20 quilòmetres.
La ruta sencera de LES TERRES DEL RIU GAIÀ es d'uns 65 km., des de Les Fonts de les Canelles a Santa Coloma de Queralt, fins a la seva desembocadura a la Mediterrània a la platja de Tamarit.

PUNTS D'INTERÈS DE LA RUTA:

L'HORT DE LES SALAMANDRES:

L'Hort de les Salamandres, és un espai situat al terme municipal de Querol, al costat del riu Gaià, ple de basses amb l’objectiu de facilitar l’habitat i la reproducció d’aquest amfibi en particular i en general de tots. Els visitants poden veure les dotze basses que hi ha –de diferent mida i profunditat– així com la millora d’accessos que s’han fet, amb perspectives que l’indret pugui ser visitat tant per centres educatius com per particulars.

L’any 2018, l’Ajuntament de Querol i l’Associació Mediambiental la Sínia van signar un acord per realitzar actuacions de millora en diversos punts d’aigua del municipi, que són l’hàbitat de moltes espècies d’amfibis i en especial, de la salamandra. Alguns d’aquests espais són les fonts de Querol i d’Esblada o les basses de Saborella i l’Albereda, entre d’altres.
L’Hort de les Salamandres ocupa actualment uns 2.500 metres quadrats –un quart d’hectàrea– repartits en diferents nivells, al costat del camí que va cap al Gorg Negre i Santa Coloma de Queralt.
Les dotze basses –totes artificials menys una– portaran cadascuna el nom de castells que estan al llarg del riu Gaià: Saborella, Pinyana, Queralt, Rodonyà, etc.

CASTELL DE QUEROL:

Situat damunt d'una gran roca, sobre el riu Gaià, el castell de Querol conserva, enrunades, bona part de les seves estructures, una estampa imposant. Podem veure, en un extrem, les restes d'una torre i, a l'altra punta del rocam, un recinte murat amb aparells diferenciats que fan paleses diverses fases constructives.

Formava part, juntament amb els castells de Santa Perpètua, de Pinyana o de Montagut, entre d'altres, de la línia defensiva del Gaià. Degué ser construït o ocupat per Ansulf de Gurb a la segona meitat del segle X. Hug, fill d'Ansulf, va ser l'iniciador de la nissaga dels Cervelló, senyors de Querol fins al segle XVI, sempre sota el domini eminent dels comtes de Barcelona. L'any 1528, la baronia de Querol va passar a mans de la família Barberà i, poc després, per matrimoni, als Saiol, que en van mantenir la propietat fins al segle XIX. El castell va ser destruït l'any 1835 en el decurs de la Primera Guerra Carlina.

ESGLÉSIA DE SANTA MARÍA DE QUEROL:

Tot i que el primer esment de l'església de Santa Maria de Querol és de la fi del segle XII sembla lògic pensar que degué existir una església anterior vinculada al castell, documentat des del segle X. Les destrosses sofertes al segle XIX, quan es van esfondrar les voltes durant la Guerra del Francès i quan va ser cremada a la Primera Guerra Carlina, l'any 1835, han fet que l'edifici actual sigui de datació difícil, ateses les reconstruccions que ha anat patint. Bàsicament és un edifici de nau única, coberta amb volta seguida d’arc apuntat, capelles laterals, absis poligonal d'una gran alçada i campanar quadrat amb finestres de punt rodó, acabat en una coberta piramidal.

CAMÍ DE LES TERRES DEL RIU GAI'A:

Amb el nom de camí de les Terres del Riu Gaià s’ha creat un itinerari senderístic que ressegueix el curs del riu Gaià, des del seu naixement a les fonts de les Canelles a Santa Coloma de Queralt fins a la seva desembocadura a la Mediterrània a la platja de Tamarit. És un recorregut d' aproximadament seixanta cinc quilometres que ens permet atansar-nos a la riquesa històrica, patrimonial, natural, cultural, etc que s’escampa per cada racó de la vall del riu Gaià i comprèn les comarques de la Conca de Barberà, l'Alt Camp i el Tarragonès.

El camí de les Terres del Gaià, desprès de Vila-rodona, es divideix en dos, un tram passa per Renau i un altre per Salomó. Al Catllar es tornen a unir fins a la Mediterrània.

PictographCastle Altitude 1,817 ft
Photo ofPUNT DE SORTIDA - CASTELL DE QUEROL Photo ofPUNT DE SORTIDA - CASTELL DE QUEROL Photo ofPUNT DE SORTIDA - CASTELL DE QUEROL

PUNT DE SORTIDA - CASTELL DE QUEROL

FONT DE LA TOUS

PictographFauna Altitude 1,619 ft
Photo ofL'HORT DE LES SALAMANDRES DE QUEROL Photo ofL'HORT DE LES SALAMANDRES DE QUEROL Photo ofL'HORT DE LES SALAMANDRES DE QUEROL

L'HORT DE LES SALAMANDRES DE QUEROL

PictographBridge Altitude 1,418 ft

PASSAREL·LA DEL RIU GAIÀ

INTERSECCIÓ A LA DRETA - CAP AL MOLI DE QUEROL

Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - BAIX MOLÍ Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - BAIX MOLÍ Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - BAIX MOLÍ

PANORÀMIQUES DE LA RUTA - BAIX MOLÍ

PONT PENJAT DE MAS BOIXANC

MAS BOIXANC

VISTES DEL CAMÍ - MAS BENET

Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - ELS OBACS Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - ELS OBACS Photo ofPANORÀMIQUES DE LA RUTA - ELS OBACS