قالیکوه از گردنه گله بادوش (گله وادوش) ، آفاق

Photo ofقالیکوه از گردنه گله بادوش (گله وادوش) ، آفاق Photo ofقالیکوه از گردنه گله بادوش (گله وادوش) ، آفاق Photo ofقالیکوه از گردنه گله بادوش (گله وادوش) ، آفاق

October 9, 2022
June 2022

near Kīgūrān, Lorestan Province (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۹۱ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

صعود به قله ۴۰۸۰ متری قالیکوه
(اطلاعات تکمیلی هر نقطه در مکان نشان ها افزوده شده)
(صعود تا قله قالیکوه به دلیل رعایت قاعده زمانی صعود ایمن، تا آخرین گردنه قبل از یال اصلی متصل به قله انجام شد و باقی مسیر را می توانید از دو ترک زیر که البته مبدا مسیرشان پایین گردنه محل استخرهای پرورش ماهی است، استفاده کنید)
نکته : مسیر ثبت شده ما نسبت به مسیر اصلی صعود قالیکوه حجم صعود کمتری دارد اما بخشی از این مسیر به دلیل فراز و فرود های متعدد مقداری انرژی می گیرد
صعود از این مسیر به صورت دو روزه هم امکان پذیر است اما ما چون یک روزه اقدام کردیم مقداری زمان کم آوردیم
برای صعود یک روزه حتما باید قبل از روشن شدن هوا آغاز کنید

⏱ تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۷ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۰.۱ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۱۴۰ متر
سطح برنامه : سنگین
توضیح سطوح در برنامه های گروه آفاق :

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: قالیکوه دومین قله مرتفع لرستان با ارتفاعی در حدود ۴۰۸۰ متر، همچون نگینی از دوردست ها می درخشد. رشته کوه قالیکوه پس از دنا، زردکوه و اشترانکوه، مرتفعترین کوهستان زاگرس به شمار می رود.

🏔 ششمین برنامه صعود قلل مرتفع آفاق با هدف فتح یکروزه قله قالیکوه از مسیری جدید برنامه ریزی شد. عصر پنجشنبه با تجمع و حرکت از قم، برنامه آغاز گردید. حاشیه استخر پرورش ماهی پایین تر از گردنه گله بادوش، به جهت استراحت شبانگاهی گروه تعیین شد. صبح پس از اقامه نماز با خودرو به سمت ارتفاع ۲۹۰۰ متر در گردنه گله بادوش حرکت کردیم و صعود گروه با روشن شدن هوا آغاز شد.

🏕 ابتدای مسیر که شیبهای تند و نفسگیری داشت با باد سرد و شدید صبحگاهی همراه بود. با صعودی بیش از ۵۰۰ متر، بلندترین قله خط الراس جنوب شرقی گله بادوش فتح شد (به نام دیگ قالیکوه) و پس از آن به سمت عبور از گردنه بعدی پیش رفتیم تا به دره های اصلی قله برسیم. مناظر خیره کننده کوه های اطراف قالیکوه یک به یک پدیدار می گشت. تنوع گیاهان کوهی در مسیر طولانی صعود مشهود بوده و عطر و رایحه روح بخشی را در هر بخش مسیر همراه ما می نمود. با عبور از دومین گردنه مسیر، یخچالهای عظیم اطراف قله رخ نموده و حریف می طلبید. مسیر تنظیم شده ما هر چند از دامنه ای بود که برف کمتری داشته باشد اما چندباری ناچار به عبور با احتیاط از یخچالهای میانی آن می شدیم.

🏕 با پیمایش بیش از ۱۰ کیلومتر و عبور از ارتفاع ۳۶۰۰ و در حالیکه به آخرین گردنه مسیر صعود رسیدیم، تخمین زمان مورد نیاز برای تکمیل صعود و بازگشت، ما را به این نتیجه رساند که در صورت صعود به قله، فرصت کافی برای بازگشت تا قبل شب نخواهیم داشت. لذا ختم صعود اعلام شد و با اقامه نماز و اندکی استراحت، بازگشت به مبدا پی گرفته شد. ساعت ۸ پیمایش در محل گردنه گله بادوش پایان یافته و با حرکت به سمت قم، نیمه شب شنبه ختم برنامه این هفته ما بود.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

گردنه گله وادوش

https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=Gd8mSlbRMKk= نام قله این گردنه در سایت نام های جغرافیایی

شیب نیمه تند

تراورس از زیر قله چال برون

نام قله در سایت نام های جغرافیایی https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=x1ZNkSPy9ls= کوهی صخره ای که از گردنه و محل استخر پرورش ماهی به خوبی دیده می شود. برای عبور از دامنه سمت چپ آن عبور می کنیم که مسیر مقداری سنگلاخی است

قله دیگ قالیکوه

https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=h8NbooDIcaU= منبع در نام های جغرافیایی مسیر صعود از گردنه گله وادوش تا گردنه بعدی که علامتگذاری شده (جز بخش انتهایی قبل از گردنه) پاکوب ندارد . پیمایش مسیر از قله دیگ قالیکوه در ارتفاع حدود 3450 متر تا آخرین گردنه پیش از یال که ارتفاع حدود 3700 متر دارد بسیار فرسایشی و خسته کننده است چرا که صعود و فرود های متعددی دارد که بیش از حالت عادی انرژی می گیرد.

پاکوب تراورس

نمای مسیر

در مسیر صعود از ابتدای گردنه گله بادوش تا این قسمت چشمه ای وجود ندارد این محدوده از دامنه کوه های سمت چپ (زاویه شمال) جویبار هایی که اکثرا در اثر ذوب شدن برف ایجاد شده وجود دارد. برخی از جویبارها آب تمیزتری دارند که یکی از آن ها را دنبال کردیم دیدیم از زیر زمین خارج می شود و مستقیم از زیر برف بیرون نمی آید. (آب از زیر زمین تمیز تر از آب زیر برف است)

آب برف

گردنه

نیمی از مسیر صعود از گردنه گله وادوش تا محدوده قبل از پاکوب تراورس بر روی خط الراس کوه های شمال غربی امتداد دارد (از شمال غرب به سمت جنوب و جنوب شرق) از اینجا به بعد مسیر از پاکوبی که بالاتر از کف دره و در دامنه کوه وجود دارد تا یال اصلی قله ادامه می یابد

نمای قله کازینستان

تصاویری از قله کازینستان که در بخش های مختلف مسیر صعود گرفته شده

عبور از یخچال

یکی از مناطق برفی مسیر برای عبور نیاز به احتیاط زیادی دارد البته در حد بستن یخ شکن نیست اما اگر داشته باشید و ببندید راحت عبور خواهید کرد