قلل پاوش، سی و سه چم، بازارک و نودشتک

Photo ofقلل پاوش، سی و سه چم، بازارک و نودشتک Photo ofقلل پاوش، سی و سه چم، بازارک و نودشتک Photo ofقلل پاوش، سی و سه چم، بازارک و نودشتک

April 27, 2024
April 2024

near Emāmzādeh Dāvūd, Tehran (Iran)

گزارش صعود قلل پاوش، سی و سه چم، بازارک و نودشتک
این برنامه در تاریخ 6 اردیبهشت 1403 به همراهی رامین علی محمدیان انجام شده است.
با گذر از جاده کوهستانی و پر پیچ و خم حوالی ساعت 6 بامداد به ورودی روستای امام زاده داوود رسیدیم. پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها حدود ساعت 6.15 استارت برنامه زده شد. از میانه روستا و کوچه هایی نیمه ویران بجا مانده از سیل سال قبل عبور کردیم و در حیرت از تف مالی ساختمان های چند طبقه ای که به عنوان زائرسرا مورد استفاده بودند و حالا مخروبه شده اند، از روستا گذشتیم و در امتداد رودخانه به سمت شمال باختر حرکت کردیم. تا رسیدن به ابتدای یال منتهی به قله پاوش 2 مرتبه از رودخانه گذشتیم (rud 1 و rud2). یال منتهی به قله پاوش پر شیب بود و در قسمتی که با عنوان gozar مشخص شده، کمی دست بسنگ شدیم. ساعت حدود 8 بامداد به قله پاوش رسیدیم و پس از گرفتن چند عکس بسمت گردنه حرکت کردیم تا قبل از شروع شیب بعدی صبحانه را بخوریم. ساعت 8.20 به محل مناسبی رسیدیم و تا ساعت 9 استراحت کردیم. پس از آن با ادامه یال به محلی رسیدیم که 2 برج سنگی بزرگ داشت ، از سمت چپ برج اول بصورت تراورس از یک دامنه برفی یخ زده گذشتیم و با زحمت به برج سنگی بعدی رسیدیم که از سمت راست آن بصورت دست بسنگ عبور کردیم. با ادامه یال و گذر از معابر باریک و دهلیزهای کوچک ساعت 12 به قله سی و سه چم رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و ریزه خواری مرسوم بسمت باختر و قله بازارک حرکت کردیم. در هوایی که گاه مه آلود و گاه صاف می شد روی خط الراس توچال بر روی برف های بجا مانده حرکت می کردیم. ساعت 13 به قله بازارک رسیدیم و پس از گرفتن چند عکس بلافاصله بسمت قله نودشتک ادامه مسیر دادیم. با توجه به وجود نقاب برفی در بخش شمالی خط الراس تا حد ممکن از سمت جنوبی تر خط الراس حرکت می کردیم. ساعت 13.50 به قله نودشتک رسیدیم و باز هم بدون تلف کردن وقت و پس از گرفتن چند عکس یادگاری عزم برگشت کردیم. هوا مه آلود بود و برف ها نرم شده بودن و گام برداشتن کمی دشوارتر بود ، ساعت 14.43 مجدد به قله بازارک رسیدیم و با ادامه مسیر ساعت 15.15 به قله سی و سه چم رسیدیم. کمی استراحت کردیم و ریزه خواری کردیم. ساعت 15.45 بسمت پایین شروع به حرکت کردیم و پس از گذر از کنار برج سنگی که موقع صعود از سمت شرق آن عبور کرده بودیم با در نظر گرفتن نرمی خاک تصمیم گرفتیم به جای ادامه مسیری که صبح طی کرده بودیم از دامنه پر شیب شروع به کم کردن ارتفاع کنیم تا سریعتر به کف دره برسیم. ساعت 17.41 به کف دره رسیدیم و با ادامه مسیر ساعت 18.10 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
در بخش زیادی از مسیر و روی قله آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
در کل مسیر منبع آب قابل شربی وجود ندارد و لازم است به میزان کافی آب همراه داشته باشیم.
با توجه به وجود دهلیزها، بخش های صخره ای با گذر دست به سنگی و شیب زیاد این مسیر برای گروه های بزرگ مناسب نیست.
بخش هایی از مسیر طی شده علی رقم قرار گرفتن در دامنه جنوبی خط الراس توچال امکان مواجهه با بهمن وجود دارد. بعلاوه لازم است در صعودهای زمستانه این مسیر حتما از تبر یخ، کرامپون و طناب حمایت استفاده کرد. در غیر این صورت و در حالتی که آشنایی با فنون لازم کوهنوردی و سنگنوردی را ندارید از صعود زمستانه این مسیر اکیدا دوری نمایید.
با توجه به تمام شدن باتری چی پی اس بالاجبار ادامه مسیر تا قله نودشتک با توجه به تصویر گوگل ارت ترسیم شده است.
پاکیزگی و زیبایی طبیعت را برای آیندگان به میراث بگذاریم.