قله نسر و سربالا

October 31, 2023
October 2023

near Nasar, Razavi Khorasan (Iran)

درود.این فایل در اوایل پاییز ۱۴۰۲ برداشت و ثبت شده است.آب شرب فقط در ابتدای مسیر موجود است و در ادامه محلی دیده نشد.این خط الراس در جنوب غربی شهر نَسَر و در جهت شرق به غرب گسترده است.بخشی از این خط الراس دارای تیغه هاییست که به جهت نوع اقلیم منطقه همگی گویا به سمت شمال آرایش جنگی گرفته اند و لذا پاکوبی در سمت جنوب تیغه ها بتدریج در حال رشد است.نقطه شروع پیمایش در بالادست سد نسر و در محلی نزدیک بوستان و تفرجگاه قندآب قراردارد.میبایست از انتهای شهر که خاکی شروع میشود حدود ۲ کیلومتر ادامه داد.پس از عبور از کنار سد،جاده خاکی ابتدا از عرض مسیل بالادست سد عبور میکند تا به چند درخت در آنسوی مسیل میرسد( در نقشه مشخص کرده ام).شیب شروع مسیر در ابتدا تا قبل از سوار شدن روی خط الراس تقریبا زیاد است،حدود ۳۵ درصد.در ادامه و بعد از قرار گیری در سمت چپ تیغه ها،شیب به مراتب کاهش میابد.میتوان گفت در ادامه مسیر فقط فراز و فرودهای کم ارتفاع که مشخصه اصلی خط الراس قلل هم ارتفاع هستند را خواهید داشت(بده-بستان).در ابتدای مسیر که یال پرشیبی وجود دارد،احتمال رها شدن سنگ توسط همنوردان(مخصوصا در فرود)بسیار بالاست.اختلاف ارتفاع پایکار تا قله حدود ۶۷۵ متر است ولی به جهت فراز و فرودهای متعدد در مسیر،ارتفاع کل صعود شده بالغ بر ۷۶۰ متر خواهد شد.احتمالا اعداد روی هر دو تابلو با خطای زیاد درج شده اند.برنامه های من ارتفاع قله اول را حدود ۲۴۷۵ و قله دوم را حدود ۲۵۲۷ نشان میدهند.علت نامگذاری قله سربالا وجود روستایی به همین نام در شمال این قله و در کنار جاده نسر به رباط سنگ است.از روی خط الراس جلگه پهناور رُخ مملو از زمینهای حاصلخیز در سمت شمال دیده میشود که زیبایی خاصی به صعود میبخشد.نسر شهری است از توابع بخش جلگه‌رخ شهرستان تربت حیدریه به مرکزیت رباط سنگ که در فاصله ۱۵۳ کیلومتری جنوب مشهد،۷۳ کیلومتری شمال‌شرقی تربت حیدریه و ۵۰ کیلومتری جنوب غربی فریمان واقع شده‌ و از سطح دریا ۱٬۸۲۱ متر ارتفاع دارد و در اسفند ۱۳۹۹ از روستا به شهر ارتقاء یافت.این شهر در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه کاشمر-تربت حیدریه قرار گرفته است.برای رفتن از مشهد به نسر،هم میتوان مسیر جاده تربت حیدریه را تا رباط سفید ادامه داد و از انجا به اسدآباد و سپس به نسر رفت و هم میتوان ابتدا به فریمان و سپس به نسر رفت.فواصل در هر دو مسیر از خروجی مشهد تقریباً مساویست.لیکن حد فاصل رباط سفید تا اسدآباد،جاده آسفالت فرسوده و پر چاله است.جاده فریمان به نسر هم در برخی از قسمتها کمی فرسوده هست لیکن به مراتب بهتر از مسیر اول میباشد.پیروز و تندرست باشید

عبور راه ماشین رو از عرض مسیل

شهر نَسَر

جلگه رخ

از این محدوده به بعد محلی برای برداشت آب دیده نشد

در مسیر،فراز و فرودهای متعددی هست.مجموع سراشیبی ها در جهت صعود به اختلاف ارتفاع اضافه شده است.

گردش یال و پاکوب به سمت جنوب.شیب پیش رو تندتر میشود

در صعود و مخصوصا فرود،احتمال سقوط سنگهای رها شده توسط همنوردان بالاست

چشمه با دهانه بطری قابل شرب

نوار تیغه ها در این محدوده به اتمام میرسند

فقط در این محدوده عبور از راست صخره ها.در ادامه باید به سمت چپ رفت.دو سنگچین بالاتر دیده میشوند

شروع شیب

شروع سربالایی منتهی به قله اول(نسر)

بتدریج گردش به سمت چپ(جنوب)

ابتدای خط الراس.گردش به سمت غرب.گستردگی خط الراس بین این دو قله شرقی-غربی است

هنوز شیب تند ادامه دارد

سلام و ارادت همنورد
    از مشهد برای تعیین مسیر تا پای کار از کدوم سمت باید بریم ...
    از سمت فریمان یا تربت حیدریه ؟!
    تا پای کار چقدر خاکی داره
    با تشکر

خیلی خیلی سپاسگزارم از راهنمایی خوبتون
    به نظرتون با گروه هر دو قله چند ساعت پیمایش داره

🙇🌹🙇🌹

• Photo of esmaeilimehdi10@gmail.coمهدی اسماعیلی
    esmaeilimehdi10@gmail.coمهدی اسماعیلی Nov 7, 2023

از پایکار تا قله دوم‌ بین حداقل ۳ و حداکثر ۴ ساعت طول میکشد، فرود هم حداکثر ۳ ساعت۰جمعا ۷ ساعت