قله چشمه گلستان و تخت افغان

November 11, 2023
November 2023

near Baqī‘, Razavi Khorasan (Iran)

درود.نقطه شروع صعود این دو قله از روستای بقیع در شهرستان فیروزه است.ابتدا باید به یک سه راهی بنام پاسگاه(پمپ بنزین و کلاته) محمد جان در حاشیه جاده قوچان-نیشابور برسید.فاصله این سه راهی از خروجی مشهد،چه از جاده نیشابور-فیروزه و چه از جاده قوچان-چکنه(سرولایت)تقریبا مساویست،حدود ۱۸۰ کیلومتر.سه راهی را به سمت شرق پیچیده و پس از عبور از روستاهای ماروسک،بُجنو،قُرونه در انتها به روستای بقیع خواهید رسید.از سه راهی تا روستای بقیع بطول ۲۶ کیلومتر تماماً آسفالت است و فقط در حدفاصل روستای قرونه تا بقیع دو مرحله خاکی و مجدداً آسفالت میشود که مسافت کمیست.این نقشه از ابتدای روستای بقیع ثبت و برداشت شده است.با رسیدن به ورودی روستا به سمت چپ پیچیده و وارد جاده خاکی نسبتاً مناسبی میشوید که تقریبا کنار گذر روستا تلقی میشود و نیازی به ورود به بافت و هسته مرکزی روستا نیست.پس از طی ۳/۴کیلومتر در این جاده خاکی به محل پارک و نقطه شروع صعود میرسید.البته جاده خاکی تا امام زاده بقیع و به طول ۳/۶ کیلومتر دیگر ادامه دارد،لیکن کیفیت آن بتدریج بد و بدتر میشود.عموم گروهها(و خود من)از همین محل،پیمایش را شروع کردیم.عموما در مسیر برگشت از قله دوم(تخت افغان)و با تغییر مسیر به سمت امام زاده رفته و پس از فاصله کمی درنقطه اولنگ اول مجددا روی مسیر صعود قرار گرفته و به همین نقطه برمیگردند.این مسیر هم به همین گونه پیمایش و ثبت شده است.کل مسافت طی شده از محل پارک تا مراجعه مجدد به همین محل حدود ۱۰/۶ کیلومتر و اختلاف ارتفاع پایکار تا قله اول که مرتفع تر است حدود ۷۵۰ متر است لیکن به جهت فراز و فرود بین دو قله و سایر قسمتها،کل ارتفاع صعود شده بالغ بر ۸۳۰ متر میگردد.از قله اول(چشمه گلستان)تا قله دوم(تخت افغان)حدود ۱/۵ کیلومتر فاصله است که میبایست ابتدا حدود ۷۳ متر ارتفاع کم کرده و مجددا حدود ۵۸ متر افزایش ارتفاع دهید.در برگشت از قله دوم به جهت اینکه قله اول مجدداً صعود نشود از سمت شمال آن تراورس نمودم.پاکوب تراورس مشخص است.در محل اولنگ دوم(نشانه زده ام)هم میتوان روی مسیر صعود برگشت و هم میتوان برای تنوع در مسیر و بازدید از محل امام زاده(استراحت و یا احتمالا صرف نهار گروه)با کمی تغییر مسیر ابتدا به سمت امام زاده رفت و سپس به فاصله کمی روی مسیر صعود برگشت.در زمان صعود من(نیمه پاییز)چشمه فصلی محل اولنگها آبی نداشتند و به جز ابتدای مسیر که کنار رودخانه است فقط در محل چشمه بالادست امام زاده آب بود.ترجیحاً بهتر است آب کافی همراه داشته باشید.از فراز قله اول،قله کمر سفید در سمت جنوب شرق و همچنین قله شاهی در سمت غرب نمایان هستند. روستای بقیع یکی از روستاهای دهستان تخت جلگه از بخش مرکزی شهرستان فیروزه است.مرکز این دهستان نیز روستای بزقوچان در نزدیکی شهرفیروزه میباشد.پیروز و تندرست باشید.

گوسفند سرا(ارتفاع ۲۷۱۲)

چشمه بالادست امام زاده(۲۵۰۴)

پایین ترین نقطه بین دو قله(ارتفاع ۲۷۸۳)شروع شیار یک دره که به امام زاده منتهی میشود.

پاکوبهای چندگانه(راههای مالرو و شیار آبراهه ها)

پارک و شروع(ارتفاع ۲۱۰۸)مسافت تا قله اول ۳/۶کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۵۰ متر.

ادامه جاده خاکی تا امام زاده وضعیت مناسبی ندارد.در این نقطه از عرض رود گذشته و از پاکوب آنسوی رود شروع کردم.

مسیر کنار گذر روستا.خاکی

محدوه برخورد این مسیر با پاکوبی که از امام زاده میآید.تابلو قله اول در غرب دیده میشود

قله کمر سفید(تابلو ۲۶۶۸)

قله چشمه گلستان( تابلو ۲۸۶۰و این فایل۲۸۵۷)عدد روی تابلو با دقت خوبی درج شده است.

تخت افغان در شمال غربی این قله و در ادامه همین مسیر قرار دارد.ابتدا حدود ۷۳ متر ارتفاع کم کرده و سپس ۵۸ متر افزایش ارتفاع خواهید داشت.مسافت تا قله دوم از اینجا ۱/۵کیلومتر

عبور از مسیل به سوی دیگر(ارتفاع۲۰۳۹)

شروع شیب تند

سنگچین دوم و قله تخت افغان(عددتابلو ۲۸۰۰ و این فایل ۲۸۴۱)

سنگچین اول.کوتاهتر

سنگهای پله کانی قبل از سطح تخت قله

دو سرویس بهداشتی،خانمها واقایان

دره منتهی به امام زاده باشعاع و مسافت بیشتر

تک درخت

به چپ.کنار گذر روستای بقیع(ارتفاع۱۹۸۸)تا محل پارک و شروع ۳/۸ کیلومتر.خاکی مناسب است

به جهت اینکه در برگشت،قله چشمه گلستان مجدد صعود نشود،مسیر برگشت تا اولنگ کمی متفاوت انتخاب شد

بنای امام زاده بقیع(ارتفاع ۲۴۹۰)

این مسیر سمت راست(سمت شمال) به امام زاده منتهی میشود که در برگشت انتخاب و تا اینجا پیموده شد.

از این نقطه به بعد روی مسیر صعود،برگشتم

اولنگ دوم(ارتفاع۲۶۷۵)پاکوب به علت علفزار خشک،کمی ضعیف است

اولنگ اول و چشمه فصلی(ارتفاع ۲۴۴۰)

از سمت چپ قله اول تراورس کردم(سمت شمال)ضمنا همین دره سراشیب با شعاع بیشتری به امام زاده منتهی میشود