قلل بزمچال، میان رود، نور و لاسم از پل مرغی

Photo ofقلل بزمچال، میان رود، نور و لاسم از پل مرغی Photo ofقلل بزمچال، میان رود، نور و لاسم از پل مرغی Photo ofقلل بزمچال، میان رود، نور و لاسم از پل مرغی

December 17, 2023
December 2023

near Marq (Iran)

یک شنبه مورخ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
استارت از کنار جاده هراز و منطقه پل مرغی

این ۴ قله که تقریبا و به طور میانگین، ۳۴۰۰ متر ارتفاع دارند؛ ۴ قله در ابتدای غربی خط الراس نامی دوبرار هستند.
خط الراس دوبرار یا ماز، طبق تعریف خط الراس که دو رودخانه اصلی را از هم جدا میکند؛ طویل ترین خط الراس در ایران می باشد و از جاده هراز در محدوده امامزاده هاشم تا روستای هرانده فیروز کوه کشیده شده است.
سر منشأ اصلی رودخانه پر آب حبله رود، این خط الراس هست که تا گرمسار ادامه دارد.

قله های این خط الراس از غرب به شرق:
بزمچال، میان رود، نور، لاسم، چنگیزچال ۳و ۲و۱، پروانه۲و۱، انگمار۴و۳و۲و۱، دوبرار غربی، دوبرار شرقی، شاه نشین، سوزچال، رخش۲و۱، کمرپشت، قره داغ۲، شاه ورس، قره داغ۱، اسب گیرون، کلاهون، چهل چشمه، جیرجیرک

شرح مسیر:
برای رسیدن به پل مرغی و محل پارک باید وارد جاده هراز شده و به امامزاده هاشم برسید. بعد از چند پیچ پایین امامزاده، نقطه ای در کنار جاده وجود دارد که باید ماشین را پارک کنید و استارت بزنید.
در همان ابتدای راه و دره، یک پاکوب عریض در سمت چپتان قرار دارد که با پیمایش آن به ابتدای یک یال خواهید رسید
با ادامه یال و گذر از یک گوسفندسرا به یال اصلی صعود به بزمچال می رسید
برای صعود قلل میانرود و لاسم بهتره از یال سمت راستی این یال که شیب کم تری هم دارد صعود کنید. لذا با فرود به یک دره و تغییر جهت به سمت شرق به این یال می رسید.
با صعود این یال با تراورس به سمت شرق به خط الراس و سپس قله میانرود رسیده و با تراورس به سمت غرب به قله بزمچال می رسید.
در این برنامه در ابتدا قلل میانرود، نور و لاسم صعود شدند و سپس با برگشت از همون مسیر خط الراسی به قله بزمچال صعود کردیم و سپس در مسیر فرود از بزمچال، خط الراس رو تراورس کردیم و مستقیما به همان یال دوم صعود رسیدیم.
با فرود مستقیم از این یال و گردش به راست به یک دره فرعی و در نهایت دره اصلی و پای کار رسیدیم.

نکات:

قله میان رود

تابلو

قله نور

Photo ofمحل رسیدن به یال در مسیر فرود و جدا شدن از راست یال در مسیر صعود Photo ofمحل رسیدن به یال در مسیر فرود و جدا شدن از راست یال در مسیر صعود