قله هفت ناوه، قله کورج و قله ایوانه از خچیره

Photo ofقله هفت ناوه، قله کورج و قله ایوانه از خچیره Photo ofقله هفت ناوه، قله کورج و قله ایوانه از خچیره Photo ofقله هفت ناوه، قله کورج و قله ایوانه از خچیره

September 29, 2023
September 2023

near Khūchīreh, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۷ مهر ۱۴۰۲

قلل هفت ناوه با ارتفاع بین ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ از قلل کم تردد البرز غربی و واقع در استان البرز و در مرز بین دو شهرستان طالقان و ساوجبلاغ می باشند.
این قلل واقع بر خط الراس ناز بوده و در بین قلل شاه کرم و ورکش واقع هستند.
قله های این خط الراس از شرق به غرب عبارتند از:
هزاربند، کرچان، کلاش ویا، هفت خان، ونتار، کهار، میشینه نو، ناز، فراخ نو یا ورکش، هفت ناوه ها، ایوانک، شاه کرم ها، اودل، تخت، خوراسان کوه، زرچه خانی، مریم دره، آسمان کوه، پادشاه نشین، شاه نشین، قدمگاه و پلنگ کوه
قلل هفت ناوه اکثرا بافت سنگی و رنگ خاک قهوه ای روشن دارند و به دلیل دسترسی سخت از شهر، به نسبت کم صعود و بکر می باشند
طبق نقشه کوه های البرز، ۳ قله کروج، ایوانه و سنگ بنک در این مجموعه قلل نام گذاری شده اند که در این ترک به قلل کروج و ایوانه و یکی دیگر از هفت ناوه ها صعود کردیم.

مسیر های صعود به هفت ناوه:
۱. روستای سیرود ساوجبلاغ _ هفت ناوه جنوبی_ کروج ( هفت ناوه شمالی)
۲. روستای اورازان طالقان
۳. روستای خچیره طالقان

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای خچیره باید در ابتدا از طریق جاده جدید طالقان که از هشتگرد جدید آغاز می شود به شهرک طالقان بروید و سپس وارد جاده طالقان بالا بشوید.
سپس با رسیدن به دوراهی جاده به سمت جاده روستاهای خچیره، گراب، گته ده، آسکان و... وارد شوید.
بعد از ۶ کیلومتر راندن داخل این جاده آسفالته از سمت راست وارد جاده خاکی خچیره خواهید شد و بعد از ۴ کیلومتر به این روستا می رسید که در کل از تهران تا این روستا، ۳ ساعت راه ماشین رو می باشد.

با رسیدن به ابتدای روستا توصیه می کنم که همان جا ماشین را پارک نمایید و طبق ترک با گذر از چند کوچه به دکل بالای روستا و سپس ابتدای پاکوب برسید.
این پاکوب به شکل عرضی از بالای باغات روستا و دره سمت چپ می گذرد.
بعد از مدت یک ساعت و ربع و گذر از یک چشمه به مکان باغ شخصی می رسید و از اون نقطه با ادامه پاکوب کم رنگ بعد از یک ساعت به گردنه می رسید.
از گردنه اول تا قله، مسیر بر روی یال پرشیبی بوده که پاکوب کم رنگ ولی قابل تشخیصی دارد و تا قله اول یک ساعت و نیم زمان نیاز است.
از قله هفت ناوه با گردش به سمت شرق به قله کروج خواهید رسید که یک ساعت هم این جا زمان می خواهد و یک صخره هم در مسیر است که از سمت چپ قابل دور زدن است.
برای صعود قله ایوانه باید از همان مسیر به قله هفت ناوه برگردید و سپس با ادامه خط الراس به سمت غرب بعد از مدت یک ساعت و ۵۰ دقیقه و گذر از یک منطقه سنگی به ایوانه برسید.
سپس با ادامه خط الراس به سمت غرب در مدت کوتاهی به ابتدای یال فرود خواهید رسید.
بعد از فرود بر روی یال در مدت حدود یک ساعت و ربع به همان گردنه شرقی و ابتدای جاده خاکی فرود رسیده و از آن جا تا بالای دره مسیر در جاده خاکی می باشد.
با پایان جاده خاکی از این جاده جدا شده و بر روی یال فرود کم عرض و خطرناکی قرار میگیرید و در نهایت به دره و سپس به جاده خاکی بین باغی و روستا می رسید.

نکات:
۱. ۲ چشمه در مسیر رفت و قبل از گردنه وجود داشت و در مسیر برگشت، چشمه مشخصی وجود نداشت ولی آب رودخانه، ظاهرا تمیز و قابل شرب بود.
۲. آنتن دهی در روستا و بر روی خط الراس وجود داشت
۳. زمان بندی برنامه:
استارت: ساعت ۶:۳۵ صبح
باغ شخصی : ساعت ۷:۴۵
استراحت و برداشت آب به مدت ۵ دقیقه و شروع مجدد در ۷:۵۰
گردنه اول یا شرقی: ساعت ۸:۴۵
استراحت و صبحانه به مدت ۲۰ دقیقه و شروع پیمایش در ساعت ۹:۰۵ دقیقه
صعود به قله هفت ناوه در ساعت ۱۰:۴۵ ( با احتساب مدت کوتاهی استراحت در این بین)
استراحت به مدت ۲۴ دقیقه بر روی قله و شروع حرکت به سمت قله کورج در ساعت ۱۱:۱۰
رسیدن به قله کورج در ساعت ۱۲ ظهر
استراحت و عکاسی در عرض چند دقیقه انجام شد و محل رسیدن به خط الراس غرب قله هفت ناوه در ساعت ۱۲:۵۸
رسیدن به قله ایوانه در ساعت ۱۳:۴۸
ابتدای یال فرود : ساعت ۱۴:۰۰
گردنه اول یا شرقی: ساعت ۱۵:۱۰
جوی آب و ابتدای باغات : ساعت ۱۶:۲۵
دره : ساعت ۱۶:۴۰
ابتدای جاده خاکی بین باغات : ساعت ۱۷:۰۰
پای کار و ماشین : ساعت پنج و نیم عصر
کل زمان برنامه: ۱۱ ساعت و مسافت کل ۱۹ کیلومتر
(البته در این بین، زمان های کوتاهی را صرف عکاسی و دیدن مناظر کردیم که در زمان بندی بالا ذکر نشدند)
۴. با توجه به میزان پیمایش و بکر بودن مسیر، سطح برنامه متوسط رو به سنگین می باشد
۵. در پایین مسیر جاده خاکی در مسیر برگشت، یک یال باریک با خاک خشک وجود دارد که مقداری خطرناک بوده و نیازمند احتیاط می باشد
۶. قله هفت ناوه یک مسیر کوتاه تر دیگر هم دارد که از بعد هفت چشمه به صورت یک شیب تند از داخل دره و صخره ها می گذرد و مستقیما به قله می رسد؛ که ما به دلیل این که فقط ۲ نفر بودیم و این مسیر هم کم تردد بود؛ تصمیم گرفتیم از مسیر مطمئن تر ولی مسافت بیش تری صعود و فرود کنیم.

دکل و دوراهی جاده سمت چپ

ابتدای پاکوب

رسیدن به یال و جدا شدن مجدد از یال

دره کوچک

باغ کوچک

گردش به راست( صعود بر یال )