قله زاغ و قله قوچ از هاشمک

February 10, 2022
February 2022

near Sefīd Kamar, Tehran (Iran)

پنج شنبه مورخ ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰
استارت از دهکده ویلایی سفید کمر شمس آباد از کنار خیابان خاکی آرامش

رشته کوه قوچ، یک کوه کشیده در جنوب آبسرد و گیلاوند که غالبا کم ارتفاع است.
این خط الراس از غرب به کوه های منطقه خجیر، از شرق به جاده کیلان آبسرد، از جنوب به ورامین و پاکدشت و از شمال به هاشمک و روستا های اطراف گیلاوند و آبسرد راه دارد.
بلند ترین قله این منطقه، قله زاغ با ارتفاع۲۶۵۰ است.
سایر قلل این منطقه: قره آقاج، شنگ، سولک، زردنو، قوچ، تماشا، دیده بان، جلوئک، کله قندی، سرو، آسمان، بارجمالی، باغ شاه، سه پا و...

بعد از گیلاوند به سمت فیروزکوه جاده فرعی در سمت راست وجود دارد که به سمت روستاهای هاشمک و کیلان می رود. سپس دوباره وارد جاده فرعی دیگری شده که به خود هاشمک راه دارد.
البته بعد از هاشمک جاده خاکی است.
با پارک ماشین در کنار خیابان، و ادامه جاده خاکی وارد دره می شوید و با گذر از کنار دریاچه کوچک به یک کلبه می رسید که ابتدای یال است.
البته می توانید از دره سمت راستی(غربی) از جاده خاکی هم اقدام کنید ولی یال سرراست تر است.
با ادامه یال به سمت جنوب، به جاده خاکی و سپس به گردنه می رسید که پای قله قوچ است و از آن جا قله زاغ نمایان است.
از آن جا جاده دو راه می شود که باید سمت راستی انتخاب شود.
سپس برای کوتاه کردن راه و برف کوبی کم تر از جاده خرج شده و با تراورس یک قله فرعی به یال غربی آن فرود می آیید.
سپس با ادمه دادن یال بالای جاده به سمت غرب به گردنه قوچ رسیده و سپس به گردنه زیر قله زاغ می رسید.
در نهایت با ادامه دادن یال به سمت جنوب، به قله زاغ می رسید.

نکات:
۱.مسیر فاقد چشمه
۲. با توجه به برف گیر بودن جاده، مسیر مناسب اوایل پاییز یا اردیبهشت است.
۳. جاده تا خود گردنه شمالی زاغ می رود و نیازی به مسیریابی و فراز ونشیب این چنینی نیست (چون برف جاده زیاد بود، ما سعی کردیم بیش تر از روی یال بریم تا به برف کوبی نخوریم ولی مسیر جاده در مواقع کم برفی بهترین مسیر است.)
۴. مسیر بدون چالش و دست به سنگ
۵. در مسیر برگشت هم برای اجتناب از برف، بالا و پایین زیادی کردیم.
۶. خیابان روستا در زمستان، گِل می شود و ممکن است ماشین در گل گیر کند.