قله طرح ملی سیمرغ بیرمی بام استان بوشهر

Photo ofقله طرح ملی سیمرغ بیرمی بام استان بوشهر Photo ofقله طرح ملی سیمرغ بیرمی بام استان بوشهر Photo ofقله طرح ملی سیمرغ بیرمی بام استان بوشهر

2 days 7 hours 35 minutes
January 30, 2024
January 2024

near Tāsh-e ‘Olyā, Semnan (Iran)

"گزارش صعود قله طرح ملی سیمرغ "بیرمی" در استان بوشهر مورخه ۱ الی ۱۴۰۲/۱۱/۳"
بدینوسیله باشگاه کوهنوردی باران شیروان در قالب اجرای طرح ملی سیمرغ به قله بیرمی/پازن در استان بوشهر منطقه تنگستان با برنامه قبلی و بررسی مسیر و رصد شرایط جوی، و اطلاع رسانی های لازم جهت صعود و آمادگی ذهنی و بدنی تیمی متشکل از ۵ همنورد بانو و ۳ همنورد آقا به تعداد ۸ نفر به سرپرستی مسئول طرح سیمرغ استان خراسان شمالی ملکان ولی زاده در مورخه ۱ بهمن روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح از خراسان شمالی شهرستان شیروان جهت صعود استارت زد، و ساعت ۱۰ شب جهت استراحت و شبمانی در خانه یکی از هیمالیانوردان بنام مهدی مصطفی لو در شهرستان قم ماندیم، صبح ساعت ۵ روز دوشنبه به سمت استان های فارس و شیراز و هرمزگان راهی و روز دوم بهمن ساعت ۹ شب به خانه زیبا و رویایی کوهنورد در روستای پای کار"گشی"درشهر"اهرم" بوشهر در استان بوشهررسیدیم که مدیریت آن راآقای علی اکبرگلستانی ازکوهنوردان پیشکسوت بوشهر به عهده داشتند که با گرمی از تیم استقبال نمودند، خانه کوهنورد روستای گشی بسیار زیبا و تمیز دارای کلیه امکانات، محوطه حیاط گل کاری شده و بسیار دل انگیز بود، بعد از استراحت و صرف شام به کوله چینی و آماده کردن کوله ها برای برنامه فردا و صعود پرداختیم و خوابیدیم، با اطلاع قبلی سرپرست خانم ولی زاده ساعت ۲ شب روز سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ تیم با آمادگی بعد از رسیدن تیم با وسیله نقلیه به محل ساختمان محیط بانی خائیز روستای "گشی" از مسیر "شمالی" صعود از جاده خاکی منتهی به دره پیمایش آغاز شد، در شب مهتابی لابلای نخلستان های زیبا و رویایی مسیر و آب جاری سیلاب در سکوت مهتاب شب پیمایش ادامه داشت و در نهایت پیچ و خم های مسیر ویلای در حال ساخت که سنگ بزرگی در سمت راست نوشته "به طرف قله" جلب توجه می نمود و این به این معنی بود که به آخر دره رسیدم و باید به سمت راست با شیب نسبتا تند خود را به سنگ چین و گردنه زین اسبی برسانیم، پیمایش استارت تا چشمه و محل نوشته "به طرف کوه" یک ساعت به طول انجامید، بعد از استراحتی کوتاه و نوشیدن آب و ریزه خواری و تنظیم لباس به ستون ادامه مسیر دادیم و به گردنه و زین اسبی و سنگ چين رسیدیم و با گرفتن عکس تیمی از این نقطه که یکی از نمادهای مسیر بیرمی می باشد مسیر را ادامه دادیم، لازم به ذکر است که قله بیرمی با ارتفاع ۱۹۶۰متری از لحاظ درجه سختی جزء قله های دشوار و درجه سختی پیمایش بالایی می باشد، چون ارتفاع پای کار و استارت حدود ۳۵۰ متر است و برای ایستادن و صعود بر فراز این قله باید حدود ۱۶۰۰ متر ارتفاع بگیرید و علاوه بر آن بعد از گردنه و سنگچین و زین اسبی شیب هایی در حدود ۷۰ درجه دارد که بعد از گذراندن هر شیب نفس گیر یک سطح صاف برای استراحت موجود است که به خان تشبیه شده که در مسیر پیمایش ۷خان وجود دارد و هر خان با توجه به پیمایش و آمادگی نفرات ۵۰ دقیقه به طول می انجامد، خان های مسیر با اراده و همت بالای همنوردان یکی پس از دیگری پیمايش می شد در خان چهارم برای استراحت و صرف صبحانه توقف نمودیم و تجدید قوا کردیم و ادامه مسیر دادیم ولی همچنان برای رسیدن تیم به خط الراس رویایی و بی نظیر بیرمی/پازن لحظه شماری می کردیم بالاخره بعداز جدالی نفس گیر به کنار دره منتهی به خط الراس قرار گرفتیم، نکته قابل ذکر این است که کل مسیر با سنگچین های مناسب جهت راهنمایی کوهنوردان تزئین شده و درخود روستای پای کار "گشی" و کل مسیر آنتن دهی و اینترنت موجود است که این خود باعث دلگرمی است، مسیر شمالی از لحاظ پوشش گیاهی و حیاط وحش و محیط زیست بسیار غنی و بسیار شاداب است، با قرار گرفتن تیم در ساعت حدود ۹ صبح بر روی خط الراس بیرمی/پازن حس زیبا و شور و انرژی بالایی بر تیم حکم فرما شد و تمام خستگی های مسیر و شیب های تند و بی پایان مسیر از تن زدوده شد وحال خوب را تجربه کردیم، صخره های زیبا و کوهستان منحصربه فرد این قله بر این هیجان می افزود و همنوردان را برای ثبت تصاویر تشویق می نمود، پیمایش تیم بر روی خط الراس و زیبایی و چشم انداز بی نظیر شمالی خط الراس و نخلستان های منطقه دره "خائیز" و پایین دست از یک سو و دشت و شهرستان خرموج در جنوب زیبایی غیر قابل وصفی را به مسیر داده بود،بعد از پیمایش نیم ساعته بر روی خط الراس به آنتن روی قله رسیدیم بعد از کش وقوس های لذت بخش وبی نظیر تیم در ساعت ۱۰ صبح روز ۳بهمن ۱۴۰۲ با موفقیت بر فراز قله بیرمی ایستاد و حدود یک ساعت برفراز قله کنار تابلو ماندیم و با تصاویر تیمی و انفرادی جشن صعود گرفتیم وخاطرات ماندگار در کنار دو تابلوی قله ۱۹۶۰ متری بیرمی/پازن ادامه داشت و در نهایت برخلاف میل باطنی در ساعت ۱۱ صبح ۳بهمن قله را به سمت روستای "گشی" ترک نمودیم، لازم به یادآوری است که صعود تیم ما از استارت تا قله حدود ۸ ساعت به طول انجامید، راه پیموده شده را با شور و حال بسیار پیمايش و فرود را آغاز کردیمبا پشت سر گذاشتن خط الراس و سرازیری های خان های هفت گانه به گردنه و در نهایت به تنها چشمه شیرین مسیر و نخلستان های دره گشی و خائیز و در نهایت نقطه استارت و پایان برنامه در ساعت۴:۳۰ بعدازظهر روز ۳بهمن ۱۴۰۲ در محل ساختمان محیط بانی خائیز و با ماشین عازم خانه کوهنورد گشی شدیم و شب را در آنجا ریکاوری و ضمن استفاده از نظرات دوستان و تبادل نظر در خصوص برنامه از تجربیات مدیریت خانه
کوهنورد گشی جناب گلستانی استفاده کردیم و خاطرات خوبی را ساختیم، صبح روز ۴ بهمن ماه ساعت ۷ صبح خانه کوهنورد را با تمام خاطراتش به مقصد بوشهر جهت خرید و گشت و گذار در سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس ترک کردیم، بعداز خرید و گشت و گذار در پارک "تی وی" و سواحل، بوشهر را به مقصد تهران در ساعت ۲ روز ۴ بهمن۱۴۰۲ ترک کردیم و در ساعت ۹ صبح روز ۵ بهمن به تهران رسیدیم و مهمان خانواده گرم و صمیمی جناب کیوان شدیم و بعداز صرف صبحانه جهت گشت وگذار در مسیر زیبای دربند با "تلی سی یژ" و آبشار بند یخچال راهی شده و در ادامه برای خرید سری هم به منیریه و فروشگاه شیرپلاه در خیابان ولی عصر زدیم و شب را در تهران ماندیم و با پیوستن همنورد هیمالیانورد مان "امراه" از ترکیه صبح روز ۶ بهمن تهران را به مقصد خراسان شمالی شهرستان شیروان ترک کرد.
لیست نفرات برنامه طرح ملی سیمرغ بیرمی استان بوشهر

۶.افسانه عبدی
۷. نیره ویزواری
۸. ابوالفصل نعمتی

تهیه و تنظیم گزارش: "احمد قدسی"