قله تنوره خورعلیا

April 7, 2024
April 2024

near Deqez, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع به صعود این قله در دامان هزار مسجد باشکوه و سحرانگیز،حدود ۱۲ کیلومتر پس از روستای خورعلیا و از محلی بنام تنوره است.در جاده مشهد-کلات و پس از طی ۵ کیلومتر از روستای گوجگی،ابتدای فرعی روستای خور(سفلی،وسطی،علیا) در سمت چپ نمایان است.از محل این سه راه تا روستای خورعلیا،مسافت ۱۶ کیلومتر بوده که آسفالت است.مرتفع ترین قسمت این جاده آسفالته،گردنه خور به ارتفاع ۱۸۱۵ متر است و پس از آن شیب ها با پیچهای تند به سمت رودخانه خور سرازیر میشود که دقت و ملاحظه بیشتری در رانندگی چه در رفت و چه در برگشت میطلبد.این فایل نیز از محل برخورد جاده آسفالته با رودخانه خور ثبت و برداشت شده است.در ورودی روستا آسفالت به اتمام میرسد.خیابان اصلی در مرکز بافت روستا که در واقع بستر رودخانه فصلی نیز هست ولیعصر نام دارد.در ابتدای یک کوچه در سمت چپ بین ولیعصر ۲۶ و ۲۸ تابلویی با متن ((تنوره ۱۲ کیلومتر))نصب شده که راهنمای جاده خاکی منتهی به تنوره است.شیب این کوچه در ابتدا تند و مسیر کمی نامناسب به نظر میرسد ولی بتدریج جاده بهتر میشود.تقریباً در تمامی این مسیر،باغهای زیبا مملو از درختان گیلاس،آلبالو،سیب،گردو و... همراه شما هستند.کمی قبل از بند خاکی خور،موقتاً باغها قطع و در بالادست بند مجدداً این مناظر بدیع شروع می‌شوند.انتهای مسیر محلیست به نام تنوره که در واقع مجموعه چند خانه و گوسفندسرا متعلق به دامداران و عشایر منطقه است.محل پارک و شروع همینجاست.از این نقطه تا قله که در سمت شمال غرب قرار گرفته مسافت ۴/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۷۰ متر است و تقریباً شیب تا قله یکنواخت و حدود ۱۷٪ است.مسیر برگشت نیز کمی متفاوت انتخاب شده است و مشکل خاصی در صعود و فرود نیست.مناظر و برجستگی‌های کم نظیر هزار مسجد و درختان پراکنده اُرس تا قله میزبان شما هستند.از بلندای این قله،قلل ماد و آق چیل در جنوب غرب و قله بیدو در جنوب شرقی نمایان هستند.همچنین موقعیت آبشار ارتکند نشانه شده است.روستاهای آنسوی قله شامل خرکت،بلغور،سیج تقریبا قابل مشاهده میباشند.این برنامه در نیمه اول فروردین ۱۴۰۳ اجرا شد.زمان رفت و برگشت جمعاً حدود ۴ ساعت بطول انجامید،لیکن با حضور گروه احتمالا این زمان حداکثر به ۶ ساعت فزایش خواهد یافت. در این ماه محلی برای برداشت آب مشاهده نشد.آنگونه که عشایر محلی عنوان نمودند علت نامگذاری این گوسفندسرا بنام تنوره،گرمای زیاد و طاقت فرسای آن در ماههای گرم سال میباشد.پیروز،شادکام و تندرست باشید.

بند خاکی خور(۱۷۱۰)

Photo ofخروج از چپ.تابلویی با متن ((تنوره ۱۲ کیلومتر))نصب شده.بتدریج جاده خاکی بهتر میشود. Photo ofخروج از چپ.تابلویی با متن ((تنوره ۱۲ کیلومتر))نصب شده.بتدریج جاده خاکی بهتر میشود. Photo ofخروج از چپ.تابلویی با متن ((تنوره ۱۲ کیلومتر))نصب شده.بتدریج جاده خاکی بهتر میشود.

Photo ofخور علیا(۱۵۰۰)خیابان ولیعصر.پایان آسفالت.تا پایکار ۱۲ کیلومتر خاکی Photo ofخور علیا(۱۵۰۰)خیابان ولیعصر.پایان آسفالت.تا پایکار ۱۲ کیلومتر خاکی Photo ofخور علیا(۱۵۰۰)خیابان ولیعصر.پایان آسفالت.تا پایکار ۱۲ کیلومتر خاکی

خور علیا(۱۵۰۰)خیابان ولیعصر.پایان آسفالت.تا پایکار ۱۲ کیلومتر خاکی

قله و قلعه ماد

آبشار ارتکند

اتاقک دامداری

بتدریج پاکوب قوی نمایان میشود

در این محدوده پاکوب قوی وجود ندارد

Photo ofچند ارس کنار هم.نقطه جدایی مسیر رفت و برگشت.تابلوی قله دیده میشود(۲۵۶۰) Photo ofچند ارس کنار هم.نقطه جدایی مسیر رفت و برگشت.تابلوی قله دیده میشود(۲۵۶۰)

چند ارس کنار هم.نقطه جدایی مسیر رفت و برگشت.تابلوی قله دیده میشود(۲۵۶۰)

قله تنوره(تابلو ۲۶۳۰ و این فایل ۲۶۴۲)قله ماد و آقچیل در جنوب غرب و آبشار ارتکند در شمال شرق

یک شیب روی بستر سنگی

عبور از کنار اولین تک درخت اُرس(۲۲۰۱)

سطحی هموار و سرسبز در این ماه

Photo ofخانه دامداران در تنوره.پارک و شروع(۱۸۷۳)مسافت تا قله ۴/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۷۰ متر. Photo ofخانه دامداران در تنوره.پارک و شروع(۱۸۷۳)مسافت تا قله ۴/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۷۰ متر. Photo ofخانه دامداران در تنوره.پارک و شروع(۱۸۷۳)مسافت تا قله ۴/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۷۰ متر.

ابتدای فرعی خور(۱۶۰۰)

گردنه خور(۱۸۱۵)بلندترین قسمت این جاده.از اینجا جاده با شیب و پیچهای تند به سمت رودخانه خور سرازیر میشوند