قله سیالان ۱۰-۷-۹۹

October 2, 2020
October 2020

near Henīz, Qazvīn (Iran)

قله سیالان ۱۰-۷-۹۹

✍️ گزارش یک کوهنوردی سنگین🏔 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ص ۱ 🔹زمان: دو روز (چهارشنبه ۹ و پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹) 🔹مکان: قله ۴۱۷۵ متری #سیالان در استان قزوین (مرز بین استان قزوین و استان مازندران) 🔹تعداد همنوردان: ۴ تن (آقایان: مجتبی تبریزنیا، مجید پروانه وار، عباس خوشپور، ایرج لواسانی) ✳️ چهارشنبه ۹ مهر ۹۹ 🔹شروع از شرق تهران: ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه ۹ مهر از شرق تهران _ خارج شدن از شهرک اکباتان تهران حدود ساعت ۱۲:۵۰ ظهر 🔹رسیدن به اول جاده الموت قبل از شهر قزوین: ساعت ۱۴:۳۵ بعدازظهر 🔹 مدت زمان توقف در کنار جاده الموت نزدیک درختان قشنگ و پربار زالزالک و چشم انداز زیبای منطقه الموت از بلندای جاده الموت برای خوردن ناهار: ۴۰ دقیقه (از ساعت ۱۵:۱۵ تا ساعت ۱۵:۵۵ بعدازظهر) 🔹 رسیدن به رجایی دشت: ساعت ۱۶:۱۲ عصر 🔹 رسیدن به معلم کلایه: ساعت ۱۶:۴۷ عصر 🔹 رسیدن به دوراهی گازرخان(قلعه حسن صباح)(قلعه الموت): ۱۷:۰۵ عصر 🔹 رسیدن به دوراهی هَنیز: ساعت ۱۷:۰۸ عصر (طول این مسیر ۱۷ کیلومتر میباشد که ابتدا بعد از حدود یک کیلومتر به روستای هرانک رسیده، بعد از۹کیلومتر به روستای اتان رسیده و بعد از ۳ کیلومتر به روستای کلایه رسیده (قبل از ورودی کلایه جاده خاکی شروع میشود و تا آخر مسیر خاکی است) روستای کلایه یک ورودی خاکی با شیب تند دارد که موقع برگشت این سربالایی کمی اذیت میکند. آخر این مسیر پس از حدود ۴ کیلومتر به روستای هَنیز که آخرین روستای این مسیر است می رسد. 🔹 رسیدن به روستای هَنیز : ساعت ۱۷:۵۰ (نزدیک غروب) 🔹 پس از ورود به روستا که ساختاری سنتی و به هم فشرده دارد روبروی مدرسه و کنار قبرستان روستا(مرکز روستا که یک مغازه بقالی نیز در آن وجود دارد) اتومبیل را پارک نمودیم.‌ خواستیم چادر بزنیم در روستا جای مناسبی نیافتیم برای همین به منزل یکی از اهالی رفته و برای یک شبانه روز یک اتاق اجاره کردیم و شب آنجا ماندیم، ✨لازم به ذکر است نت روستا E میباشد یعنی ضعیف و کُند است. 🌕 نیمه شب مهتاب زیبا از لابلای درختان گردو آرامش می بخشید. 🔹زمان بیدارشدن از خواب: ۴ بامداد ✨خوردن آب جوش و نسکافه و جمع کردن وسایل پس از بیدار شدن. 🔸 ارتفاع روستای هَنیز از سطح دریا حدود ۲۱۵۰ متر است. 🔹 شروع کوهنوردی از پایین دست روستای هَنیز: ساعت ۵:۲۰ بامداد با هد لایت کوهنوردی را شروع کردیم، پس از حدود ۸ دقیقه که از کوچه باغها عبور کردیم به رودخانه رسیده و از آن گذر کرده و سربالایی شروع گردید. اول مسیر ریزش آب از لوله های آب مسیر را گل آلود کرده بود پس از آن از میان بوته های زرشک گذر کردیم و یواش یواش از روستا فاصله گرفتیم و در پشت سر این سوسو چراغها بود که به روستا زیبایی خاصی می بخشید. 🔹 خاموش کردن هد لایت ها با روشن شدن هوا: ساعت ۵:۵۰ بامداد ✨ گرفتن تعدادی عکس با روشن شدن هوا از چشم انداز زیبای روستا و بوته های زرشک و درختان کاج که از میان آنها در یک شیب تند عبور می کردیم. 🔹 رسیدن به بالای شیب تند مسیر ابتدایی: ساعت ۶:۳۰ بامداد ✨ پس از آن با یک شیب ملایم از بالای دره ای که در آن پراکنده ای درختان کاج و بوته های زرشک و دیگر بوته ها بود گذر کردیم. ساعت ۷:۱۰ صبح به بالای دره ای رسیدیم که یک چادر گوسفندداران در کف آن قرار داشت ولی خبری از گیاهان سرسبز در این منطقه نبود. ✨ ساعت ۷:۲۵ صبح به اولین چشمه در مسیر رسیدیم، در کل بیشتر دره های منطقه سیالان دارای آب است و تا ۵۵۰ متری قله چشمه آب وجود دارد. 🔹 رسیدن به دره قبل از جانپناه: ساعت ۸:۱۵ صبح به دره پرآب رسیدیم که قبل از ما ۴ کوهنورد به آنجا رسیده و مشغول خوردن صبحانه بودند، آنها یک گروه ۴ نفره از ۴ شهر مختلف ایران بودند که ۳:۳۰ بامداد از روستا حرکت کرده بودند. (گروه آقای شیرمردی) ✨ با یک شیب تند به سمت بالا حرکت کردیم و جالب اینکه جان پناه از پایین اصلا قابل رویت نیست و تا به حدود ۵۰ متری آن نرسی نمی توانی جان پناه را ببینی . 🔹 رسیدن به جانپناه: ساعت ۸:۵۰ صبح ✨ جان پناه در یک منطقه مسطح قرار دارد که در ۲۵ متری ضلع شمالغربی آن چشمه ای پرآب وجود دارد. ✨ ارتفاع منطقه جان پناه ۳۳۰۰ متر است و گروه ما این ارتفاع ۱۱۵۰ متری از روستا را که مسیری طولانی و گذر از چندین دره بزرگ است را در ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه پیمود. 🔹 مدت زمان خوردن صبحانه و استراحت: یک ساعت و نیم ✨ لازم به توضیح است مسیر پاکوب از روستا تا قله به علت تردد زیاد کوهنوردان خیلی مناسب است چون در غیر مسیر تردد سخت تر میگردد. همچنین چون محل عبور قاطرها هم همین مسیر است مسیر کوبیده شده است. ✨ مسیر قله و پاکوبش از کنار جان پناه کاملا مشهود است. 🔹 حرکت از جان پناه به سمت قله: ساعت ۱۰:۲۰ صبح ✨ گروه آقای شیرمردی در موقعی که ما مشغول صبحانه خوردن بودیم از جان پناه گذشته و در مسیر پاکوب قله حرکت میکردند، گروه ما نیز پس از مدتی از کنار این عزیزان همنورد گذر کرد و به سمت قله حرکت کردیم، از جان پناه تا حدود ۵۵۰ متری قله دو چشمه دیگر دیدیم.‌ 🔹 رسیدن به یال مرز دو استان قزوین و مازندران: حدود ساعت ۱۱:۵۰ صبح ✨ چشم انداز های این یال بسیار زیباست دره های یخچالی سمت شمال که در کنار ابرهای روی جنگل های کمی دورتر زیبایی خاصی به منطقه میدهد. تعدادی عکس و کلیپ گرفتیم. 🔹 رسیدن به یال بالای دره زیبای پای قله سیالان: ساعت ۱۲:۱۵ ظهر ✨ این دره علاوه بر زیبایی های دره قبلی یک حوضچه(دریاچه کوچک) یخ زده نیز کنار برف سال گذشته اش دارد که واقعا زیبایی اش را دوچندان کرده است. تعدادی عکس و کلیپ هم گرفتیم. ✨ قبل از رسیدن به بالای این دره یک عقاب(دال) بزرگ هم دیدیم که در آسمان قشنگ پرواز میکرد. 🏔 رسیدن به قله ۴۱۷۵ متری #سیالان : ساعت ۱۲:۵۵ ظهر 🔹مدت زمان رسیدن گروه ما از روستا هَنیز تا قله #سیالان : ۷ ساعت و ۳۵ دقیقه با احتساب توقف ها. ✨ واقعا قله زیبایی میباشد با چشم انداز هایی قشنگ تر علم کوه تقریبا در شرق یا شمال شرقی آن، روستای عسل محله در شمال آن در زیر انبوهی از ابر و مه همچو جنگل های اطرافش که زیر ابر میباشند؛ روستاهای هَنیز و کلایه و اتان در جنوب غربی آن و ... قرار دارند. 🔹 مدت زمان توقف در قله: ۵۵ دقیقه ✨ حدود ۵۵ دقیقه در زیر قله برای خوردن چای و نسکافه و میوه و کیک و گرفتن عکس و فیلم توقف کردیم. ✨ هوا هم مناسب بود و باد کمی می وزید، آسمان آبی با ابرهای سفیدش که در بالای قله در حرکت بودند آرامش می بخشید. 🔻زمان فرود از قله: ساعت ۱۳:۵۰ بعدازظهر زمان فرود از قله: ساعت ۱۳:۵۰ بعدازظهر 🔹 در نزدیکی قله حدود ساعت ۱۴:۱۵ همنوردان گروه ۴ نفره را دیدیم و با آنان عکس یادگاری گرفتیم(گروه آقای شیرمردی که خودش دره شهری میباشد) 🔹 کمی پایین تر حدود ساعت ۱۴:۲۰ یک گروه ۳ نفره را دیدیم که ۱۲ نیمه شب از تهران حرکت کرده بودند و ساعت ۵:۳۰ از روستا هَنیز کوهنوردی را شروع نموده بودند. 🔹 رسیدن به یال مرز اولین دره ای که مسیر رفتن به شمال میباشد: ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر ✨ وقتی به دوراهی شمال و روستای هَنیز رسیدیم یک گروه از امداد کوهستان هلال احمر و رئیس طرح سیمرغ کوهنوردی استان قزوین را دیدیم، علت را که جویا شدیم گفتند یک کوهنورد ۴۳ ساله حدود ۱۰ روز پیش پس از صعود به قله سیالان از این مسیر به سمت شمال رفته است که متاسفانه مفقود گردیده است ، نامبرده به تازگی از خارج کشور آمده بود و آشنایی با منطقه نیز نداشت و قبل از ورود به جنگل یک تماس با دوستش داشته و دیگر هیچ اثری از او تا بحال یافت نشده، چون مسیر شمال جزو استان مازندران میباشد امداد کوهستان مازندران هم هم پای تلاشگران استان قزوین هنوز در جستجو هستند. ✨ پس از حدود یک ربع توقف و گرفتن چند عکس با عزیزان امدادگر و آقای آذربایجانی مسئول طرح سیمرغ کوهنوردی استان قزوین خداحافظی نمودیم. ✨ کمی که از یال و گردنه پایین آمدیم سه قاطر با دو مرد قاطرچی و یک پسر بچه همراهشان دیدیم که وسایل وتجهیزات امدادگران را به روی گردنه و دوراهی شمال می بردند. 🔹 رسیدن در برگشت به جانپناه سیالان: ساعت ۱۵:۲۵ بعدازظهر 🔹 مدت توقف در جان پناه در برگشت: ۲۵ دقیقه (برای برداشتن وسایل اضافی که در جانپناه گذاشته بودم)- دوستان برای صرف ناهار در جان پناه بیشتر توقف کردند و اینجانب برای چیدن زرشک به سمت بالای روستا هَنیز حرکت کردم. 🔹 رسیدن به منطقه درختی و بوته های زرشک: ساعت ۱۷:۴۵ نزدیک غروب، ساعت ۱۵:۵۰ از جان پناه حرکت کردم مسیر طولانی بود و یک زمان رفت و برگشت ۲۰ دقیقه ای نیز برای پیدا کردن وسیله ای که در مسیر افتاده بود صرف کردم که دوستان ضمن آمدن در مسیر یافته بودند(حدود ۲ ساعت این مسیر طول کشید). یک ربع مشغول چیدن زرشک شدم که هوا تاریک گشت پس از آن با استفاده از هد لایت به بالای مسیری اصلی که چراغ های روستا نمایان بود رفتم و منتظر دوستان شدم. همنوردان عزیز ساعت ۱۸:۲۰ به بالای چشم انداز روستا رسیدند و باهم به سمت روستا حرکت نمودیم، چراغ های روستا سوسو میزد و در تاریکی میدرخشیدند ولی مهتاب هنوز در نیامده بود . 🔹 رسیدن به روستا و پایان کوهنوردی: ساعت ۱۹:۲۰ شب(ساعت ۱۹:۲۷ وارد اتاق اجاره ای روستا شدیم). 🔹 مدت زمان کوهنوردی: ۱۴ ساعت 🔹 مسافت طی شده: حدود ۲۸ کیلومتر 🔹 حدود یکساعت و نیم در روستا ماندیم و پس از خوردن شام و تحویل اتاق در ساعت ۲۱ از جلوی مدرسه که اتومبیل را پارک نموده بودیم به سمت تهران حرکت کردیم. 🔹 حدود ساعت ۱۱:۵۰ شب به اول جاده الموت رسیدیم و از اتوبان قزوین به سمت تهران حرکت کردیم، حدود ساعت یک ونیم نیمه شب جمعه به اکباتان رسیدیم و در حدود ۲ نیمه شب به شرق تهران رسیدم.(مدت زمان رفت و برگشت حدود ۳۹ ساعت) 🕊 با سپاس فراوان از دوستان همنورد که با همدلی این کوهنوردی مشترک را دلچسب تر و ماندگارتر گردانیدند. 💞 🌻 با آرزوی سربلندی و سلامتی و شادابی همه کوهنوردان و امیدواری به همدلی همگان 🌸