قله سُرخاب

1988
November 10, 2023
November 2023

near Savār Bār, Alborz Province (Iran)

تیم سرپرستی باشگاه توچال متشکل از رئیس هیئت مدیره آقای شهاب بیات بارونی، مسئول کمیته کوهپیمایی آقای مرتضی تورانی و مسئول کمیته انضباطی وحقوقی آقای ارسلان ضیایی در روز جمعه تاریخ ۱۹/۸/۱۴۰۲ به جهت تعیین سطح فنی قله سرخاب به منطقه وارنگرود رفته و در ساعت ۰۶۰۰ پیمایش را آغاز کردند.
در ابتدا شیب مسیر ملایم و از سمت راست رودخانه حرکت، بعد از ۱۵ دقیقه با عبور از روی پل فلزی به سمت چپ رودخانه رفته و بر خلاف جریان آب ادامه مسیر داده شد. بعد از ۳۰ دقیقه به ابتدای یال پرشیب رسیده و با سرقدمی آقای تورانی به سمت قله راهی شدیم. وضعیت آب و هوا مناسب بود و در ابتدای صبح آفتابی و باد ملایمی می وزید. رفته رفته شیب مسیر بیشتر میشد و میطلبید تا با سرقدمی کوتاه ادامه داد. ساعت ۰۷۳۰ در محل مناسبی به مدت ۱۰ دقیقه استراحت و صبحانه صرف شد لازم به ذکر است یک تیم ۷ نفره نیز در مسیر بودند.
پس از استراحت ادامه مسیر از روی یال بود تا ارتفاع ۳۴۰۰ که به قسمت دست به سنگ و ریزشی قبل از قله رسیدیم و مجددا استراحت کوتاهی کرده و آماده حمله به قله شدیم در قسمت هایی پاکوب از بین رفته بود و از سنگ چین های طول مسیر استفاده کرده با نهایت احتیاط ساعت ۱۰۱۰ به قله رسیدیم بر روی قله سرخاب در سمت غرب قله های کمانکوه، سوتک ها، خرسلک و در سمت دیگر قله های شمال تهران دیده می شد. پس از استراحت مختصر و گرفتن عکس های یادگاری با توجه به سرعت وزش باد(حدودا ۳۰ کیلومتر) سریعا مسیر فرود از همان مسیر صعود آغاز شد پس از حدودا یک ساعت فرود به قسمت شن اسکی رسیده و با سرعت ارتفاع کم کرده و در ساعت ۱۲۲۰ به کف دره رسیدیم. و مقداری استراحت و تجدید قوا شد و به سمت محل پارک خودرو حرکت و ساعت ۱۲۵۰ برنامه پایان یافت.
لازم به ذکر است این قله یکی از قله های سرسخت و کمتر صعود شده البرز مرکزی است که صعود به آن نیازمند آمادگی کامل بدنی است. با توجه به اینکه از ارتفاع ۳۴۰۰ مسیر پرچالش بوده نیازمند هوشیاری کامل می باشد تا از مسیر منحرف نشوید.