قله سرو- قله کله قندی(قبه کمر)- قله باغ شاه و قله دیده بان از توچال

Photo ofقله سرو- قله کله قندی(قبه کمر)- قله باغ شاه و قله دیده بان از توچال Photo ofقله سرو- قله کله قندی(قبه کمر)- قله باغ شاه و قله دیده بان از توچال Photo ofقله سرو- قله کله قندی(قبه کمر)- قله باغ شاه و قله دیده بان از توچال

January 18, 2022
January 2022

near Maḩalleh-ye Do Dāngeh, Tehran (Iran)

سه شنبه مورخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰
استارت از محیط بانی بعد از روستای توچال

بعد از بارش های روز های قبل، قلل کم ارتفاع را در نظر گرفتیم. البته با وزش شدید باد روبه رو شدیم.

این برنامه، چالش و خطر خاصی ندارد ولی به دلیل مسافت بالا و فراز و نشیب بسیار و معلوم نبودن راه در بسیاری از نقاط و همچنین بکر بودن نصف مسیر، سطح سختی این برنامرو سنگین در نظر گرفتم. (البته صعود قله دیده بان به تنهایی آسان است).

در ابتدا وارد دشت اول شده و با ادامه جاده خاکی به ۲ مسیر جاده رسیدیم. جاده سمت راستی را رفته و خودمان را به یک گردنه بر روی تپه سنگی رساندیم و سپس از طریق پاکوب به گردنه ۲ رفته و با فرود به دشت ۲ و از طریق پاکوب راه را به سمت شرق ادامه دادیم.
بعد از کمی راه رفتن به شلنگ آبی رسیدیم که آب آشامیدنی بود و بعد از آن با کمی صعود به یک گردنه رسیدیم و دوباره از آن طرفش فرود آمدیم.
بعد از پایین آمدن، راهمان را به سمت شمال تغییر داده و وارد دره باریکی شده که بعد از آن به دشت سوم رسیدیم.
با مقدار زیادی راه رفتن دشت سوم را پشت سر گذاشته و دوباره وارد دره دیگری شدیم که بعد آن به یک دوراهی دره رسیدیم.
دوراهی را به سمت راست رفته و با یک دست به سنگ ساده بالا رفتیم که از این نقطه قلل سرو و کله قندی به خوبی قابل دیدن بودند. سپس وارد دشت ۴ شدیم.
با ادامه دشت پیمایش به سمت شرق و از طریق پاکوب شمالی دشت۴ به یک دره فرعی رسیدیم و به سمت چپ یا شمال رفتیم.
دوباره به یک دوراهی دره دیگر رسیدیم و به منظور قرارگیری بر روی یال جنوبی سرو، دوراهی را به سمت راست رفته و بر یال قرار گرفتیم.
یال را مستقیما بالا رفته و شیب تند و سنگی را پشت سر گذاشته و سپس به قله سرو رسیدیم.( از لابه لای سنگ ها امکان عبور وجود دارد و نیازی به دست به سنگ نیست ولی شیب تند و خاک ریزشی دارد).
سپس جهت صعود قله کله قندی از جبهه شمال آن اقدام کردیم که برعکس جبهه های دیگر این قله، جبهه شمالی اش بدون چالش و امن است.
سپس با ادامه خط الراس به سمت غرب و تراورس یک قله فرعی و صعود یک قله فرعی دیگر، به جاده خاکی رسیدیم‌. بعد از آن یک قله فرعی دیگر را تراورس و بعدی را صعود کردیم و بعد از آن در کنار یک درخت، صبحانه را صرف کردیم.
بعد از آن با صعود دو سه تا قله فرعی دیگر که غالبا سنگی بودن(البته بدون دست به سنگ) به گردنه زیر قله باغ شاه رسیدیم و در نهایت از طریق یال شرقی اش به این قله صعود کردیم که دومین قله بلند خجیر است.
سپس از طریق سینه کش زیر قله به دره جنوبی آن رسیدیم و همین طور ادامه دادیم تا به چشمه ۲ رسیدیم که کم آب بود و دوباره با ادامه دادن دره به دشت پنجم راه پیدا کردیم که دقیقا در ورودی آن دره ای فرعی در سمت چپ قرار دارد که وارد آن شدیم و دوراهی دیگر را به سمت راست، صعود کردیم و به گردنه ای رسیدیم و بعد از آن درجهت جنوب فرود آمده و دوباره دوراهی دره را به سمت راست صعود کرده و به گردنه ای دیگر رسیدیم که از آن جا قله دیده بان معلوم شد.
با فرود به دشت ۶ که زیر این قله قرار دارد به یال شمال غربی قله رسیدیم و با صعود آن، در نهایت به قله دیده بان رسیدیم.
برای فرود از آن، یال جنوبی دیده بان را پیش گرفتیم و با عبور دو منطقه سنگی به دره کوچک و سپس به دشت اول و محیط بانی رسیدیم. ( یک نقطه سنگی روی یال هست که نشانه گذاری نکردم و با احتیاط، راحت قابل فرود است.)

این مسیر بیش تر مناسب فصول پاییز و زمستان است و تابستان گرم و خشکی دارد.

این منطقه، زیستگاه حیوانات مختلف بوده لذا حفظ آن ضروری است( در کل باید در حفظ طبیعت کوشا بوده و از طریق پاکوب ها صعود و فرود انجام شود تا به پوشش گیاهی منطقه آسیب وارد نشود و همچنین باید از ریختن زباله، حتی پوست میوه جلوگیری کرد.)

اواخر دشت۳

دشت۶

درود بر شما از منطقه خجیر هم میشه رفت به سمت این قلل؟

درود بر شما
    من از اون سمت نرفتم ولی تا جایی که میدونم محیط بانی مانع صعود میشه و نیازمند مجوز هست ولی از اون سمت راه نزدیک تری داره و شاید وسط هفته امکان صعود باشه

S,Hossein Tabatabaie Nov 28, 2022

جسارتا احتمالش هست بازهم برنامه صعود به این قله رو داشته باشید و من در اون برنامه مزاحمتون بشم؟

خواهش میکنم حتما

ممنون از لطفتون

✋🙏✋

انشاا.. منتظر خبرتون هستم

A.P.G.N Nov 28, 2022

اگه میشه یک راه ارتباطی به بنده بدید که یک ماه دیگه که هوا سرد تر بشه بهتون خبر بدم

حتما

ptshokri May 13, 2023

با عرض سلام و تشکر از ثبت گزارش و ترک عالی شما
    من پنج شنبه از این ترک هر چهار قله رو صعود کردم
    فقط در مورد نامگذاری قله ، اون قله ی بین دیده بان و قپه کمر باغ شاهه؟ به جز ترک شما این نامگذاری رو جایی ندیدم

ptshokri May 13, 2023

در گوگل مپ کوه باغ شاه حدودا جای قله سرویه.

A.P.G.N May 15, 2023

سلام خواهش می کنم لطف دارید
    خداقوت به شما

A.P.G.N May 15, 2023

گوگل مپ بعضا اسم قله ها رو به اشتباه یا جا به جا نام گذاری می کنه
    ولی طبق اون عکسی که آپلود کردم قله باغ شاه در جنوب غربی قله آسمان و شرق قله سه پایه است و ارتفاعش هم تقریبا همونه که تو عکس زده