قله سرخنی و قله تیزکوه سرخنی

December 1, 2023
December 2023

near Karkalān, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۱۰ آذر ۱۴۰۲

سوادکوه یک شهرستان واقع در استان مازندران می باشد و دارای جنگل ها و ارتفاعات زیبا و منحصر به فردی است که کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی را به خودش جذب می کند.
بخش وسیعی از منطقه سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخ‌دار می‌باشد.
جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیرهای دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدیدمی‌آورند. در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.
وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصربه‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به همراه گیاهان میوه دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زال زالک، گالش انگور، سولس و ته‌دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده‌است.
از ارتفاعات و کوه های جنگلی سوادکوه می توان به ارفع کوه، سرخنی، سرکوه، عباسعلی، اتابک، سرخیل، غول غوک، خرونرو، بزگوش، اوریم، سنگر، اروان بیگ، آزه کوه، زرشکین و... اشاره کرد.
قلل جنگلی سوادکوه از اهداف کوهنوردی به خصوص در فصل پاییز و بهار هستند.

قله سرخنی به ارتفاع ۲۹۸۰ متر از قلل منطقه سوادکوه استان مازندران و واقع در البرز شرقی می باشد.
این قله از سمت جنوب به قله اتابک و سپس قدمگاه و از سمت شمال شرقی به قله سرکوه و عباسعلی متصل بوده و از سمت شرق به خطیرکوه، از شمال به شورکچال و از غرب و جنوب غربی به گدوک مشرف می باشد.
قله تیزکوه سرخنی و قله سرخنی دو قله در مجاورت هم دیگر هستند که یک ربع فاصله بینشان هست

مسیر های صعود:
۱. اصلی ترین مسیر: طبق ترک از روستای شورکچال
۲. ورسک
۳. گدوک_ گردنه چال میش_ قله اتابک _ قله تیزکوه سرخنی
۴. از مسیر روستاهای کمرپشت یا لمرد_ قله سرکوه_ قله سرخنی
۵. خطیرکوه _ روستای کمرود

از بین این مسیر ها به جز مورد ۳ همگی جنگلی هستند و مسیر از روستای شورکچال به مقدار کمی پیمایش در جنگل دارد.

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای شورکچال از تهران باید وارد جاده فیروز کوه شده و با راندن ۱۶۰ کیلومتر و گذر از فیروزکوه و گدوک به ابتدای جاده شورکچال در سمت راست برسید.
فقط در اوایل جاده این روستا خاکی می باشد و بعد از آن جاده آسفالته خوبی وجود دارد.
با رسیدن به یک دوراهی که سمت چپ به خود روستا و سمت راست به سمت دکل مخابراتی می رود به سمت راست می رویم و در نقطه مناسب که در ترک مشخص شده، ماشین را پارک کرده و شروع به پیمایش می کنیم.
در ساعت ۷:۱۰ در ابتدا با پیمایش داخل جاده خاکی به ابتدای پاکوب رسیده و بعد از مدت کمی به گوسفندسرا و تک درخت شکسته رسیدیم.
در این نقطه آبشخور یا چشمه یخ زده ای وجود داشت که آب قابل شربی نداشت و اطراف آن رد پای خرس مشهود بود.
بعد از کمی پیمایش به سمت شرق به ابتدای یال صعود رسیدیم و در این نقطه هم رد پای خرس به طور زیادی وجود داشت لذا نیم ساعت صبر کردیم تا گروه قبلی تا نزدیکی به ما برسند.
بعد از یک ساعت ( از پای کوه) به ابتدای جنگل رسیدیم.
پاکوب تقریبا مشخصی در قسمت جنگل وجود داشت و ربان هایی قرمز هم جهت راهنمایی به درختان مسیر وصل شده بود و از طرفی مسیر پیمایش از روی یال بود لذا از بابت مسیر یابی مشکلی نداشتیم.
با رد کردن یک شیب جنگل به یک دشت کوچکی رسیدیم و مجددا وارد جنگل و یک شیب دیگر شدیم و بعد از ۳۵ دقیقه پیمایش داخل جنگل به انتهای جنگل رسیده و وارد شیب بعدی شدیم.
از طریق پاکوب سمت راست، صخره هایی که در مسیر بود را دور زدیم و در این نقطه مقداری یخ زدگی در زمین وجود داشت که نیازمند احتیاط بود.
با دور زدن نوار سنگی از سمت راست خودمان را به همان یال اصلی رساندیم و با پیمایش بر روی این یال در ساعت ده و ربع به خط الراس و بعد از یک ربع پیمایش به قله سرخنی صعود نمودیم.
بلافاصله شروع به حرکت به سمت قله بعدی یعنی تیزکوه نمودیم که فاصله کمی ( یک ربع) تا سرخنی داشت و در نهایت با گذر از یک قله فرعی و یک شیب تند به تیزکوه صعود کردیم.

مسیر فرود:
با رسیدن به گردنه بین دو قله از سمت چپ، سرخنی را تراورس کردیم و از طریق همان پاکوب اولیه به پایین جنگل رسیدیم.
در این نقطه از یک پاکوب میانبر و اصلی تر به همان گوسفندسرا و سپس پای کار رسیدیم.

نکات:
۱. آنتن دهی در اکثر نقاط وجود دارد
۲. مسیر فاقد چشمه
۳. توقف و اتلاف وقت در این برنامه زیاد داشتیم ( زمان هایی بابت عکس برداری، توقف برای نزدیک شدن گروه قبلی و همنوردم و خرد کردن یخ ها و یخ کوبی در مسیر )