قله سرخاب 1402/6/17

September 8, 2023
September 2023

near Savār Bār, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود به قله سرخاب غربی از روستای وارنگه رود مورخ ۱۴۰۲/۶/۱۷

قله سرسخت و صخره ای سرخاب با ارتفاع نزدیک به ۳۹۰۰ متر از قله های البرز مرکزی است. برای صعود به این قله چند مسیر وجود دارد که مسیر جنوبی آن دسترسی بهتری دارد و برنامه صعود ما از این مسیر بود. طبق قرار؛ با ده نفر از دوستان کوهیاری ساعت ۲بعد ازظهر روز پنج شنبه ۱۶شهریور از چهار راه گلزار به سمت روستای وارنگه رود حرکت کردیم. ساعت ۱۶ به محل پارکینگ در آخر روستا رسیدیم و چادرها را برای شب مانی در کنار رودخانه برپا کردیم. صبح جمعه ساعت ۴ راه خود را در امتداد رودخانه وارنگه رود به سمت شمال آغاز کردیم. پس از عبور از پل فلزی رودخانه به اولین دره که منتهی به دره وارنگه رود میشد رسیدیم و از دره اصلی جدا شدیم. صعود را از یال جنوبی سمت راست دره فرعی و از روی شروع کردیم. از این نقطه به بعد، کل مسیر بر روی یال است. شیب این یال تند است و در دو سه جا که شیب کم می شود امکان استراحت وجود دارد. در ادامه یال در ارتفاع ۳۴۰۰متری به کنار سنگ بزرگ و نوک تیزی رسیدیم که در زیر یک دهلیز پر شیب و ریزشی قرار داشت. این دهلیز از سه قسمت تشکیل شده است.۱-قسمت میانی که به صورت سنگریزه و لیز بود و عبور از آن بسیار سخت بود و اصلا توصیه نمیشه.۲-صخره های سمت چپ که قابل عبور بود ولی دقت و احتیاط لازم را به دلیل ریزشی بودن سنگها میطلبید و ۳-صخره های سمت راست که اصلا قابل عبور نبودند ولی با دور زدن آن و از طریق دره سمت راست آن عبور از دهلیز راحت تر است. بعضی از دوستان از صخره های سمت چپ و بعضی هم از دره سمت راست تراورس کردند و دهلیز را دور زدند و دوباره روی یال برگشتند. از این نقطه به بعد برجهای سنگی شروع شدند که به دلیل ریزش سنگ و سقوط از برج های اطراف میبایست خیلی مراقب میبودیم. بعد از کمی به یک دیواره رسیدیم که زیرش مناسب استراحت بود . کمی استراحت کردیم و دوباره حرکت از سمت راست شروع کردیم تا به محل تلاقی دو یال رسیدیم از این نقطه به بعد، پاکوب واضح و از روی یال بود. اینجا خیلی باید دقت کرد چون اطراف پاکوب، پرتگاه وجود دارد و زمین هم ریزشی است.ساعت ۱۱ به قله رسیدیم. بعد از عکاسی سریع ساعت ۱۱:۳۰ برگشتیم. در برگشت برای اجتناب از پایین اومدن از شیب تند یال، از مسیر یال اصلی جدا شدیم و با یک تراورس روی یال مجاور که خاک مرطوبی داشت و شیب کمتری داشت قرار گرفتیم و با یک شن اسکی خیلی خوب به سرعت ارتفاع را کم کردیم تا به کف دره وارنگه رود رسیدیم. در کنار رودخانه کمی استراحت کردیم ودر نهایت ساعت ۱۶ به محل پارکینگ ماشینها رسیدیم.