Photo ofقله سنگ پل، باریک بند و شیورچال (شورچال) از مسیر تیغه از گاجره منطقه دیزین ۱۴۰۲.۳.۱۲ Photo ofقله سنگ پل، باریک بند و شیورچال (شورچال) از مسیر تیغه از گاجره منطقه دیزین ۱۴۰۲.۳.۱۲ Photo ofقله سنگ پل، باریک بند و شیورچال (شورچال) از مسیر تیغه از گاجره منطقه دیزین ۱۴۰۲.۳.۱۲

June 2, 2023
June 2023

near Gājereh, Alborz Province (Iran)

این صعود از مسیر روستای گاجره در تاريخ جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ صورت گرفت
از گاجره تا قله سنگ پل حدود ۱.۵ کیلومتر با شیب تند در بخشی از مسیر
سپس به سمت گردنه سمت شرق فرود آمده و به سمت قله باریک بند مجددا ارتفاع میگیرید
بخشی از مسیر شیب ملایم اما حدود ۷۰۰ متر پیاده روی تا قله شیب متوسط به سمت سخت دارید.
از آنجا هم از لبه یال حدود ۳ کیلومتر به سمت شرق تراورس میکنید تا به قله شیورچال یا شورچال برسید
نکته بسیار مهم این است این یال به صورت تیغه ای می باشد در سمت شمالی و خصوصا جنوبی پرتگاههای بلندی دارد که می بایست با احتیاط بیشتری از آن عبور کرد.
حتما در این قسمت از مسیر باتوم اسکی ها را جمع و در کنار کوله پشتی قرار دهید.
این یال حدود ۲.۵ کیلومتر طول دارد
حدود ۵۰۰ متر آخر که یال صخره‌ای تمام می شود با شیب ملایم به قله شیور چال می رسید.
هیچ یک از سه قله تابلو رسمی ندارند و فقط قله شیورچال با کاغذ بزرگ که پرس شده بود و لای سنگها گذاشته شده است مشخص گردیده که احتمالا هم این قله اصلی شیورچال نیست
از آنجا به سمت شمال پایین آمده تا به دشت می‌رسید
به دلیل اینکه آب همراه من تمام شده بود از درون یکی از دره‌ها فرود آمدم و فکر میکنم مسیر اصلی از یال کنار همین دره می باشد ( چون یکی از گوسفند دارهای آنجا را دیدم که با قاطر از روبروی من به پایین حرکت کرد.
البته این دره ایمن هست و پرتگاه و مسیر خطرناکی ندارد و مملو از گیاه باریجه است و شیب آن کمی تند است.
در قسمت پایین این دره و مسیر اصلی باهم مشترک هستند.
البته خوشحالم که از این مسیر پایین آمدن و چون آبشار زیبایی در اینجا وجود دارد که فرصت دیدن آن هم برای من فراهم شد
آنتن همراه اول و نت در تمام مسیر وجود دارد.

• Photo of Reza.Bahrami

من از شناختی از منطقه دیزین ندارم
    چون به عنوان مهمان از ساری در هتل گاجره ساکن بودم صبح اقدام به صعود نمودم
    قلل باریک بند و سنگ پل در نرم افزار من ثبت شده است
    از قله شیورچال با توجه به کاغذی که به صورت پرس شده برروی قله از قبل نهاده شده بود نام بردم
    و ممکن است عزیزی که ان را گذاشته باشد هم از این مورد اطلاع نداشته باشد
    ضمن اینکه به احتمال زیاد این نام بومی این قله هست که محلی های عزیز آن منطقه برروی آن نهاده باشند چون وقتی که به پایین رسیدم
    و با یکی از محلی ها که گوسفند دار بود هم کلام شدم و گفتم که کوه بودم و بدون اینکه نامی از قله ببرم ایشان به صورت مستقیم اشاره به نام شیورچال کردند