قله سماموس: مسیر نمکدره، پلهمدشت ، لپاسر ، قله سماموس ، جواهردشت

Photo ofقله سماموس: مسیر نمکدره، پلهمدشت ، لپاسر ، قله سماموس ، جواهردشت Photo ofقله سماموس: مسیر نمکدره، پلهمدشت ، لپاسر ، قله سماموس ، جواهردشت Photo ofقله سماموس: مسیر نمکدره، پلهمدشت ، لپاسر ، قله سماموس ، جواهردشت

July 9, 2021
July 2021

near Māsarāsh, Māzandarān (Iran)

برنامه اجرا شده ( تخصصی )

#باشگاه_کوهنوردی_اته_کو

#تعداد_همنوردان: ۲۵ نفر

#گزارش_برنامه:

درود بر همگی
صعود به بلندترین قله گیلان سماموس اینبار کمی متفاوت تر از قبل.
در ادامه برنامه های صعود به قلل مختلف توسط باشگاه اینبار تصمیم بر این شد از مسیر رامسر و جنت رودبار و نمکدره پیمایش خود را آغاز کنیم ، شب را در لپاسر کمپ کنیم و بعد از صعود به قله یالبکت در روز اول مسیر خود را در روز دوم به قله سماموس آغاز کرده و به سمت جواهردشت حرکت کنیم و از منطقه سیاهکلرود کلاچای به شهر لنگرود برسیم.
در ساعت ۵ صبح پنجشنبه با تعداد ۲۵ نفر و دو خودروی مینی بوس به سمت شهر رامسر و از مسیر جاده دالیخانی به سمت نمکدره و پلهمدشت حرکت کردیم.
از نمکدره تا پلهمدشت مسیر خاکیست.
در ابتدای مسیری که از قبل پیش بینی کرده بودیم توقف کردیم و پس از صرف صبحانه ، صحبت های اولیه و آماده شدن همنوردان در ساعت ۹:۴۵ صبح به سمت ییلاق لپاسر حرکت کردیم.
از مسیر دره و پس از عبور از رودخانه مسیر را ادامه دادیم که مسیر دیگر نیز از روی یال سمت راست دره میباشد.
پس از پیمودن نصف مسیر دره از پاکوب به سمت مالگه که چوپانها برای دام ها از آن استفاده میکنند حرکت کردیم و از کنار تخت سنگ بزرگ به سمت بالای یال که به جاده و پاکوب بزرگتری که از مسیر جواهرده به لپاسر منتهی میشود برسیم.
قبل از رسیدن به جاده منتهی شیب مسیر کمی تند بود و با داشتن کوله های سنگین سعی شد با گام های کوتاه همه عزیزان بدون مشکلی این مسیر را پایان دهند.
بعد از رسیدن به پاکوب انتهایی کمی استراحت کردیم و به سمت لپاسر حرکت کردیم.
پس از عبور از چشمه اول به سمت کلبه ها مسیر را ادامه دادیم و در ساعت ۱۴:۳۰ به منطقه زیبا و دیدنی لپاسر رسیدیم.
پس از استراحی کوتاه و طبق برنامه به سمت قله یالبکت رفتیم و بعد از ۱ ساعت پیمایش به قله یالبکت با ارتفاع ۳۱۷۰ متر رسیدیم
پس از گرفتن عکسهای یادگاری به سمت لپاسر جهت استراحت و زدن چادر برگشتیم و البته بعضی از همنوردان از کلبه های سنگی برای استراحت استفاده کردند که در آنجا اجاره داده میشود.
هوا بسیار عالی و مطبوع بود و کل منطقه مه آلود.
صبح روز دوم پس از صرف صبحانه و جمع کردن چادرها در ساعت ۶ صبح به سمت قله سماموس حرکت کردیم که کل مسیر پاکوب و مشخص بوده و در این روز طبیعت و مناظر زیبایی را دیدیم.
پس از حدود ۵ ساعت با احتساب زمان استراحت به قله رسیدیم وپس از گرفتن عکسهای یادگاری از روی یال به سمت جواهردشت حرکت کردیم.
در اطراف قله سماموس دشتی از ابر وجود داشت که لذت این صعود را دو چندان کرد.
در ساعت ۱۲ ظهر به سمت جواهردشت حرکت کردیم که کل مسیر با تابلوهایی مشخص است و مسیر صعود و برگشت را نشان میدهد و البته مسیر دیگر برگشت از دره سمت راست است که معمولا کوهنوردان از آن استفاده میکنند.
در نزدیکی جواهردشت و از ارتفاع ۲۵۰۰ به پایین کمی مه مسیر تبدیل به قطرات ریز باران شد که از مسیر جاده به بعد گل آلود بود و برگشت را کمی سخت نمود.
پس از ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه به جواهردشت رسیدیم و با توجه به بارش باران در جواهردشت با دو خودروی نیسان که هماهنگ شده بود به سمت سیاهکلرود حرکت کردیم و در آنجا با خودروی مینی بوس به سمت شهر رسیدیم.

ساعت حضور در شهرستان لنگرود: ۸ غروب

جا دارد از همه عزیزان که همکاری لازم را با باشگاه داشتند تشکر و قدردانی کنیم و تشکر ویژه از افراد مسئول در این برنامه

#اطلاعات_کلی_مسیر:

سرقدم : حسن باباپور
سرپرست برنامه: سعید کارگر
عقب دار: علی درویش پور

و سپاس از آقایان امید محمدی، قربانی ، سجاد محمد نژاد و همه عزیزانی که کمک کردند.