قله شیرباد Shirbad Peak

32 mi
October 7, 2022
October 2022

near Shāh Khāşeh, Razavi Khorasan (Iran)

صعود و فرود به قله شیرباد از مسیر روستای زشک
صعود دره گردو به جان‌پناه مسیر جدید
فرود چشمه نهل

قله شیرباد بام خراسان
قله شیرباد بلندترین قلهٔ رشته‌کوه بینالود و بلندترین ارتفاع در سه استان خراسان می‌باشد و به همین جهت به «بام خراسان» شهرت دارد. این قله در دامنه‌های شمالی به درهٔ نهل زشک و درهٔ دولت آباد چناران و در دامنهٔ جنوبی به روستای بوژان در نزدیکی شهر نیشابور منتهی شده‌است و به دلیل اشراف به دره زشک، بوژان، دره خرو و دره‌های سرسبز اطراف دارای چشم‌انداز زیبایی است. این قله و دامنه‌های منتهی به قله در مسیر وزش بادهای شدید موسوم به Low level jet stream قرار دارد.
ارتفاع این قله با ارتفاع 3303 متر از سطح دریا بلندترین قلهٔ رشته‌کوه بینالود است.

مسیرهای صعود:

مسیر روستای زُشک خود دو مسیر دارد:
مسیر جانپناه(پر تردد ترین مسیر در زمستان).
مسیر دره نهل(مستعد به ریزش بهمن).

مسیر بوژان نیشابور
پیست اسکی دولت آباد(کوتاهترین مسیر).
خط راس فلسکه-شیر باد

مسافت پای کار تا قله 14.178 کیلومتر

پوشش گیاهی : ریواس از معروف ترین گیاهان این منطقه است
گوناگونی جانوری : قوچ ، روباه ، پلنگ ، روباه ، عقاب ،میش ، پلنگ ،شغال ، گرگ

گزارش صعود به قله شیرباد:
ساعت ۴:۰۰ از مشهد میدان گاراژدارا با یک دستگاه ماشین به سمت روستای زیبای زشک حرکت کردیم و در ساعت ۵:۵۰ دقیقه به محل پارک ماشین اول دره حمزه رسیدیم. بعد از بستن کوله در ساعت ۶:۰۰ از مسیر جدید و چالشی دره گردو به سمت قله شیرباد حرکت کردیم و در ساعت ۹:۱۵ دقیقه به جان‌پناه رسیده و به صرف صبحانه و استراحت پرداختیم و بعد از مدت چهل و پنج دقیقه در ساعت ۱۰:۰۰ به ادامه مسیر پرداختیم و در ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه به قله عشق شیرباد رسیدیم.بیست دقیقه در قله به عکس گرفتن و صرف چای پرداختیم. در ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه به سمت محل پارک ماشین ها از مسیر چشمه نهل حرکت کردیم. در ساعت ۱۳:۵۵ به چشمه نهل رسیدیم به مدت سی دقیقه به استراحت پرداختیم. ساعت ۱۴:۲۵ دقیقه به ادامه مسیر پرداختیم و در ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان پیمایش

مسیر رفت (دره گردو) یک ساعت پیمایش بیشتر نسبت به دره حمزه (مسیر جان‌پناه) داشت و در مسیر یک چشمه آب گوارا دیده شد در انتهای دره گردو یک شیب تند هست وقتی به خط الراس برسید سمت راست به قله زشک رفته و سمت چپ به قله شیرباد