قله شاهزاده مسلم (ع) ۲۹۲۰ متر ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله شاهزاده مسلم (ع) ۲۹۲۰ متر ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله شاهزاده مسلم (ع) ۲۹۲۰ متر ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله شاهزاده مسلم (ع) ۲۹۲۰ متر ، گروه حوزوی آفاق

7 hours one minute
February 6, 2023
December 2022

near Tajareh, Markazi (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۰۹ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

سطح برنامه : نیمه سنگین
توضیح سطح برنامه در گروه آفاق :https://eitaa.com/tollabekoohnavard/1876

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: محدوده میانی رشته کوه خرقان، چندین قله بالای ۲۸۰۰ متر دارد. یکی از این قلل مرتفع که در شمال روستای تجره، شرق روستای قرمزین و غرب روستای سنگک قرار گرفته، قله ای با ارتفاع حدود ۲۹۲۰ متر است که مرقد امامزاده ای به نام مسلم (ع) نیز می باشد. این امامزاده که مورد احترام و توجه مردم روستاهای نزدیک و دور بوده، طبق قولی نوه امام کاظم (ع) و طبق قولی دیگر نسب وی با ده واسطه به امام صادق (ع) می رسد. . بقعه قدیمی امامزاده، تخریب شده و بقعه بزرگ و جدیدی در دست ساخت می باشد.
توضیحات در سایت جامع امامزادگان (http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/show-25088.aspx)

🏕 با توجه به احداث جاده های خاکی متعدد، مسیرهای صعود نیز همین جاده ها هستند که از جانب تمام روستاهای اطراف به قله منتهی می گردند. البته از برخی یال های اطراف نیز می توان به صورت مستقیم به قله صعود کرد که به دلیل شیب های تند بهتر است احتیاط شود.

🏕 آخرین برنامه پاییزی گروه آفاق، با هدف صعود به این قله و زیارت امامزاده مسلم (ع) اجرا شد. سحرگاه جمعه از قم حرکت را آغاز کرده، نماز صبح را اوایل آزادراه ساوه-همدان اقامه نموده و پیش از طلوع خورشید به مبدا صعودمان یعنی روستای تجره رسیدیم. همان ابتدای مسیر، منظره خیره کننده ای از درگیری ابر و کوهستان پیش رویمان قرار گرفت. هوا سرد اما قابل تحمل بود. کوهپیمایی را از طریق جاده خاکی روستا به سمت قله پی گرفتیم. در محدوده چشمه قربانگاه، ابر را لمس کرده و اندکی بالاتر به مرز ابر و آسمان رسیدیم. بالا رفتیم و دیگر، منظره رویایی دریای ابر، تا قله ما را همراهی کرد و لحظه لحظه، تسبیح و شکر حق تعالی را بر زبانمان جاری می نمود.

🕌 با رسیدن به قله، متوجه شدیم که بقعه قدیمی امامزاده دیگر وجود ندارد و ساخت بنای جدید امامزاده آغاز شده است. البته صندوقی گذاشته شده و شماره حساب هم جهت کمک به ساخت در همان مکان اعلام شده بود. سلامی داده، زیارتی کرده و ساعتی را به استراحت و استفاده از مناظر کم نظیر و حرکت زیبای دریای ابر گذراندیم. تصاویری را ثبت کرده و بازگشتمان را در حالی که ابرها در حال صعود و فتح ارتفاعات بودند، به سمت تجره آغاز نمودیم. اتاقکی که در کنار چشمه قربانگاه قرار دارد، میزبان اقامه نماز ظهر و عصر ما شد. قالی و تعدادی مهر هم از قبل به همین منظور در آنجا قرار داشت. چند بطری آب چشمه پر کرده و در حالیکه ابرها به سمت بالا می رفتند ، ما پایین آمده و کوهپیمایی را در محل روستا پایان دادیم.

✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه و تشکر ویژه از آقای حکیمی که در پایان کوهپیمایی ما را مهمان آش نذریشان کردند، ورزشکار و با خدا باشید.

نمای روستا

بالای روستا قبل از شروع جاده خاکی امامزاده مکان مناسبی برای پارک خودرو هست

مسیر صعود جاده سمت راست است جاده سمت چپ به دامنه های جنوبی قله رسیده واز آنجا اتصال به جاده های روستای قرمزین و دیگر روستاها پشت قله امامزاده دارد

PictographLake Altitude 7,552 ft

آبگیر خشک

در تصاویر ماهواره ای قدیمی این جا یک آبگیر بزرگ بوده که هنگام صعود ما آبی نداشت و فقط یک چاله بزرگ بود !!!؛

چشمه قربانگاه

اینجا مکانی است که روستاییان نذر و قربانی خود را برای امامزاده انجام می داده اند آب مورد نیاز بردارید

منظره

شیب

یال مستقیم صعود به سمت قله مقداری شیب دارد ولی چندان تند نیست

PictographReligious site Altitude 9,597 ft

بنای امامزاده

بنای قدیمی امامزاده تخریب شده و اسکلت بنای جدید گذاشته شده

PictographWilderness hut Altitude 7,669 ft

از این نقطه می توانید مستقیم به سمت قله صعود کنید یا ادامه جاده خاکی را انتخاب کرده و از مسیر طولانی تر اما کم شیب جاده تا قله استفاده کنید

جاده خاکی

قله

کمی بالاتر از بنای امامزاده

PictographDoor Altitude 9,591 ft

اتاق و توالت

آفتابه موجوده البته به دلیل یخ زدگی اکثرا غیر قابل استفاده چندین منبع آب وجود داره اما ممکنه در فصول سرد یخ زده باشه و غیر قابل استفاده باشه