قله شاهدژ (از روستای لنگر)

May 12, 2023
May 2023

near Langar, Māzandarān (Iran)

روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ همراه با باشگاه داها
ساعت ۴.۵ از قائمشهر به سمت روستای لنگر حرکت کردیم. ساعت ۶.۵ به روستا رسیدیم. ساعت ۷ کوهنوردی را از انتهای روستا شروع کردیم. بعد از طی کردن حدود ۲.۵ ساعت پیمایش مسیر جنگلی وارد دشت پای کوه شدیم که بسیار سرسبز و زیبا بود. در دشت کنار گالش مِنزِل استراحت کردیم. سپس مسیری با شیب بسیار زیاد را در حدود دو ساعت پیمایش کردیم تا به یال کناری قله برسیم. مجدد استراحت و بعد از بیست دقیقه شروع به حرکت کردیم. ۲ الی ۳ نفر به دلیل سنگینی مسیر در این منطقه ماندند. برای رسیدن به قله به علت شیب زیاد باید مسیر را دور میزدیم و از قسمت پشت آن به نوک قله میرسیدیم. بعد از حدود ۱.۵ ساعت به قله رسیدیم. ارتفاع قله طبق تابلوی هیئت کوهنوردی استان ۲۷۸۰ می‌باشد. ارتفاع طی شده حدود ۱۴۰۰ متر است که قله سنگینی محسوب شده و آمادگی شخص برای صعود قلل بالاتر را حفظ میکند. مسیر رفت حدود ۶ ساعت و مسیر برگشت به علت بازگشت به یال برای همراهی ۲ ۳ نفری که به استراحت می‌پرداختند و تایم نهار حدود ۵ ساعت طول کشید که می‌توان با جایگزینی مسیر برگشت از قله مستقیم به دشت زمان تقریبی را حدود ۱ ساعت کمتر کرد.
ساعت ۶ به روستای لنگر رسیدیم و حدود ساعت ۸.۵ قائمشهر رسیدیم.