قله شاه البرز

July 8, 2023
July 2023

near Ḩasanjūn, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۱۶ تیر ۱۴۰۲
صعود یک روزه به قله شاه البرز از روستای حسنجون و به مسافت ۳۶ کیلومتر

قله شاه البرز به ارتفاع ۴۱۷۰ متر از قلل البرز غربی و مرتفع ترین قله استان البرز در شمال شهرستان طالقان و جنوب الموت قزوین می باشد.
این قله بر روی خط الراس مرتفعی قرار دارد که این خط الراس مرز بین دو استان البرز و قزوین بوده و در جنوب روستاهای دینه رود، گرمارود، اوانک، نرمیلات، اواتر، پیچ بن و... و در شمال روستاهای طالقان مثل حسنجون، طالقان، دنبلید، هرنج، کرکبود، خسبان، جزینان و... قرار دارد.
قله های این خط الراس از غرب به شرق عبارتند از:
سپید قطور، سفید آب، سیاه کوه، سال برف، شاه البرز، تنورکان و سات که از بین این قلل فقط تنورکان زیر ۴۰۰۰ است.
شاه البرز از سمت شمال محدود به یخچال های دائمی و دیواره های مرتفع بوده که منبع اصلی آب رودخانه الموت هستند
به دلیل این که راه ماشین رو تا روستاهای الموت زیاد است؛ اصلی ترین و پر تردد ترین مسیر از روستای حسنجون طالقان بوده که مسافت بسیار بالایی دارد لذا صعود این قله مخصوصا به صورت یک روزه به توان و استقامت بالایی نیاز دارد.

مسیر های صعود :
۱. اصلی ترین مسیر: طبق ترک از روستای حسنجون طالقان ( مسیر طولانی)
۲. روستای اوانک الموت
۳. روستای دینه رود الموت
۴. مسیر خط الراسی از قله سات و روستاهای کرکبود، جزینان و هرنج
۵. مسیر خط الراسی از قله سپید قطور از مبدأ روستا های دنبلید و سوهان

شرح مسیر:
مسیر این قله از ابتدا تا انتها دارای پاکوب مشخص و شیب متوسط است. با رسیدن به روستای حسنجون و پارک ماشین در پارکینگ کوهنوردان، پیمایش آغاز می شود.
پیمایش مسیر در ابتدا داخل جاده خاکی بوده که در این قسمت هم می توان خودرو را پارک کرد پس می توان ماشین را جلوتر هم برد و از مسافت کل کم تر کرد.
بعد از جاده، پاکوب قله نمایان می شود که از سمت چپ رودخانه است و سپس بعد از پیمایش ۴.۷۵ کیلومتر در مدت زمان یک ساعت و نیم به پل چوبی می رسید که محل عبور از رودخانه بوده و تابلوی راهنمایی در سمت دیگر آن قرار دارد.
سپس با ادامه پاکوب بر روی یالی قرار گرفته و با فرود از سمت دیگر آن وارد دره ای فرعی به نام سورکان می شوید که تا این نقطه بیش از ۵ کیلومتر پیمایش نیاز است.
سپس با گذر از یک دوراهی و تابلوی راهنما به چشمه ای کم آب به نام تریجاری لات ( اون طور که در نقشه نام گذاری شده ) می رسید که از زیر یک درخت به بیرون میاد و ظاهرا برای شرب هم زیاد مناسب نیست و ۷ کیلومتر هم تا این جا راه هست.
با ادامه پاکوب وارد دره سمت چپی خواهید شد ‌که رودخانه بسیار کم آبی داشته و با عبور از روی سد سنگی به سمت دیگر رودخانه رفته و با یک پاکوب پرشیب و مایل بر روی یال صعودی قرار می گیرید که تا این نقطه ۳ ساعت راه و ۷.۷۰ کیلومتر پیمایش نیاز است.
با ۲۰۰ متر صعود معادل نیم ساعت بر روی این یال به نقطه ای می رسید که باید از سمت راست یال جدا شده و وارد پاکوب تراورسی شوید که این پاکوب به صورت عرضی از چندین یال می گذرد تا به گوسفند سرای اول برسد که تا این نقطه هم ۴ ساعت و بیست دقیقه راه است.
از محل جدا شدن یال تا گوسفندسرای اول، ۵۰ دقیقه راه بوده و یک چشمه هم در این مسیر مشاهده شد و لازم به ذکر است که خود گوسفندسرای اول هم یک چشمه دارد.
از گوسفندسرای اول تا گوسفندسرای دوم ۴۰ دقیقه پیمایش با شیب متوسط و دشت گل زرد خواهید داشت که در کل تا گوسفندسرای دوم که محل کمپ کوهنوردان است؛ ۵ ساعت زمان به مسافت ۱۲.۳۵ کیلومتر پیمایش نیاز است.
ایستگاه بعدی مسیر، گوسفندسرای سوم در ارتفاع ۳۴۰۰ متر است که آخرین چشمه مسیر هم در این جا بوده و از گوسفندسرای دوم تا این نقطه، مسیر بر روی یال بوده و یک ساعت و ربع و معادل ۲ کیلومتر پیمایش نیاز است.
از این محل تا یال جنوب شرقی قله، نیم ساعت و از آن جا تا قله تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز است و در این بین، مسیر بر روی یال و دارای پاکوب مشخص است.

نکات:
۱. ۵ چشمه در مسیر
۲. آنتن دهی در نقاط بلند و باز به دلیل مشرف بودن به طالقان و الموت وجود داشت
۳. مسیر فاقد نکته فنی و کاملا پیمایشی است ولی بهتر است دو روزه اجرا شود
۴. مکان کمپ که اکثر کوهنوردان در آن جا شب مانی می کنند؛ گوسفندسرای دوم در ارتفاع ۲۹۰۰ متر است
۵. پیمایش ۸ ساعت و نیم تا قله و زمان کل برنامه بیش از ۱۶ ساعت
۶. زمان های ذکر شده در گزارش بالا، طبق سرعت پیمایش خودم بوده که سرعت متوسطی است و اگه با گروه های بزرگ عازم این قله باشید بیش از این زمان می برد و یا اگه دونده یا تند رو باشید طبیعتا کم تر از این زمان خواهد برد.
۷. در مسیر برگشت یه تیکه از مسیرو به سمت دشت و چشمه دوروان رفتیم و مجددا برگشتیم به مسیر اصلی

پارکینگ کوهنوردان

دره سورکان

استراحت

محل تلاقی دو پاکوب و تابلوی راهنما

Photo ofجدا شدن از سمت راست یال و شروع پاکوب تراورسی Photo ofجدا شدن از سمت راست یال و شروع پاکوب تراورسی Photo ofجدا شدن از سمت راست یال و شروع پاکوب تراورسی