قله شاه البرز

September 9, 2022
September 2022

near Ḩasanjūn, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود دو روزه به قله شاه البرز در تاریخ پنچشنبه و جمعه 1401/6/17/18
شاه البرز، نام رشته‌کوه و قله‌ای است در البرز به ارتفاع ۴۱۷۰ متر.این رشته‌کوه، مرز طبیعی استان‌های البرز و قزوین را تشکیل می‌دهد. دامنهٔ جنوبی آن به درهٔ طالقان از استان البرز و دامنهٔ شمالی آن به درهٔ الموت از استان قزوین مشرف است.
روز پنچ شنبه طبق هماهنگی قبلی گروه کوهیار ساعت 8 صبح بهمراه ده نفر ازاعضای تیم از چهارراه گلزار کرج به سمت روستای حسنجون براه افتادیم. ساعت 10:15 به محل قبرستان روستای حسنجون که نقطه شروع صعود بود، رسیدیم و پس از آماده شدن، ساعت 10:40حرکت را شروع کردیم. روستای حسنجون و شاه البرز طبیعتی بکر و چشم اندازی تماشایی دارد که لذت صعود را چند برابر میکنه. مسیر پاکوب مشخصی دارد و تا گوسفند سرا چندین چشمه در مسیر وجود دارد. با گامهای منظم و هماهنگ و همچنین با رعایت قانون هر یک ساعت، پنچ دقیقه استراحت، به حرکت خودمان در کوچه باغهای روستا ادامه دادیم و با گذشتن از یک پل چوبی که در انتهای آن یک تابلوی چوبی زیبا که بر روی آن نام قله شاه البرز ثبت شده بود و جهت را نشان میداد، تقریباً دیگر از روستا خارج شدیم. بعد از حدود 3 ساعت پیمایش به اولین چشمه رسیدیم آب چشمه بسیار خنک و گوارا بود. در کنار چشمه و در سایه درختان تنومند، بساط جوجه کباب را که زحمتش رو آقای لطیف پور کشیده بودند برپا کردیم. بعد از صرف ناهار به مسیر خود ادامه دادیم و هر چی جلوتر میرفتیم شیب زیادتر میشد. حدود ساعت 19 به گوسفند سرا رسیدیم. قبل از تاریک شدن، چادرها را در قسمت پایین گوسفند سرا و در کنار یک چشمه خنک برپا کردیم. صبح روز بعد ساعت 3 صبح بیدار باش اعلام شد و ساعت 4 شروع به صعود به سمت قله کردیم. از اینجا به بعد شیب ها کمی تند تر می شوند و سنگ چینهای روی یال، مسیر را تا قله نشان می دهند. ساعت 9 صبح تمامی اعضای گروه با نشاط و روحیه عالی به قله رسیدند. نیم ساعت صرف استراحت و گرفتن عکسهای یادگاری شد و ساعت9:30 مسیر فرود را از همان مسیر رفت در پیش گرفتیم. ساعت 12:45 به محل کمپ چادرها رسیدیم و پس از کمی استراحت و صرف ناهار و جمع کردن چادرها ساعت 14مسیر بازگشت را ادامه دادیم. حدود ساعت 20 به محل پارکینگ ماشینها رسیدیم و با دعوت شام آقای صفری این برنامه هم با خوبی و خوشی به پایان رسید .