قله شاه دژ (نسام دار )

8 hours
October 27, 2023
October 2023

near Jey, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۵ آبان ۱۴۰۲

قله شاه دژ که در برخی از گزارشات و ترک ها، آن را با نام نسام دار یا شاهدژ غربی هم می شناسند؛ با ارتفاع ۳۰۷۰ متر از قلل سنگی واقع در بخش غربی البرز مرکزی و جاده چالوس استان البرز می باشد.
این قله به دلیل وجود یک دژ دفاعی یا بنای قدیمی بر فرازش که به دوره حسن صباح برمی گردد نام گذاری شده است.
این قله از سمت جنوب به روستاهای سیجان، ارنگه، سرزیارت، جی، چاران و خور و از سمت شمال به روستای واریان مشرف می باشد.
این قله از سمت شرق به قله فنی شاه نشین و سپس کومنار ارتباط خط الراسی دارد.

مسیر های صعود:
به دلیل بافت سنگی در اطراف قله، فقط از مسیر بین روستای سیجان و سرزیارت صعود می شود ولی در زیر مناطق سنگی قله، دو مسیر نرمال و فنی وجود دارد که پاکوب سمت چپ به سمت مسیر نرمال می رود و پاکوب سمت راست به سمت مسیر فنی می رود و به طور مستقیم از طریق صخره ها به قله می رسد.

شرح مسیر:
این قله از نظر مسافت، کوتاه و پیمایش سبکی دارد و فقط ۲۰۰ متری قله، مسیر پرشیب خواهد شد.
در ساعت یک ربع به ۶ صبح در کنار جاده، ماشین را پارک و شروع به حرکت کردیم.
در ابتدا با پیمایش کمی از کنار زمین فوتبال به ابتدای شیب تند اول رسیدیم و با بالا رفتن از پاکوب این شیب تند در ساعت شیش و نیم به یال اول رسیدیم.
با صعود بر روی این یال به نقطه ای رسیدیم که باید از سمت راست، یک شیب را تراورس می کردیم و در ساعت هفت و ربع و بعد از تراورس به یال جنوبی قله رسیدیم.
با صعود بر روی این یال و گذر از یک صخره کوچک بعد از نیم ساعت به مکان استراحت و صرف صبحانه در قبل از صخره ها رسیدیم.
بعد از ۲۵ دقیقه توقف در این مکان در ساعت هشت و ده دقیقه مجددا استارت زده و با یک دست به سنگ کوتاه از صخره دوم بالا رفته و از طرف شمال آن فرود اومدیم و به زیر صخره های اصلی قله رسیدیم.
در این نقطه، مسیر به دوراه تقسیم می شود که پاکوب سمت راستی به سمت مسیر فنی می‌رود و با مسافت کم به خود قله می رسد و پاکوب سمت چپ به سمت مسیر نرمال می رود.
با پیمایش پاکوب چپ و دو دست به سنگ ساده به یک دره فرعی یا دهلیز وارد شدیم و با صعود طبق پاکوب به یک یال در سمت چپ و در نهایت به خط الراس قله رسیدیم و در ساعت ۹:۴۰ به قله شاه دژ صعود نمودیم.

مسیر فرود:
در ساعت ده و نیم، شروع به فرود از قله نمودیم و با رسیدن به گردنه، از سمت چپ وارد پاکوب شن اسکی شدیم و با حساب نیم ساعت استراحت در ساعت ۱۳:۵۵ به محل پارک ماشین رسیدیم