قله شاداب- مرودشت-فارس

December 24, 2023
September 2020

near Shahrak-e Qadīm Abraj, Fars (Iran)

گزارش صعود به قله شاداب ( قلعه اشکنون) یا به گویش محلی قله شهرک
صبح روز جمعه برابر با چهارم مهرماه نود و نو ساعت پنج صبح در میدان معلم که مکانی از پیش تعیین شده بود، جمع شدیم بعدازانجام تست های سلامت، و بارعایت پروتکل های بهداشتی درساعت پنج و پانزده دقیقه سوار مینی بوس شدیم وبه سمت شهر مرودشت به راه افتادیم.
ساعت هفت صبح به منطقه ای در سمت غربی شهر مرودشت، و درمیان دشت منتهی به سد درودزن، روستای شهرک رسیدیم. بعد ازده دقیقه نرمش و گرم کردن به سمت قله شاداب به راه افتادیم. در ابتدای حرکتمان با باغ هایی از درختان انار، گردو، بلوط و بادام که به آن منطقه زیبایی چشم گیری داده بود، و همچنین آثار باقی مانده از خانه های قدیمی(خانه های گبری) که نشان از قدمت تاریخی داشت، روبرو شدیم.بعد از یک ساعت حرکت برای صرف صبحانه توقف کردیم و در ساعت هشت و سی دقیقه دوباره به راه افتادیم. نکته قابل توجه برای همگی ما بوی عطر خوش آویشن بود که قدم به قدم به مشام ما می رسید و درختان کیالکی که سرشار از میوه بودند و همچنین درخت ارژن که بسیار تر وتازه و جوان بود و گیاهان دارویی چون بو مادران، جاشیر و گل سنگ و گل حسرت. بعد از پیمایش دو ساعته مسیری پر پیچ و خم و بسیار باریک، بین تخته سنگ هایی عظیم و پلکان هایی سنگی بلند وحرکت در مسیرهایی با شیب زیاد ، در ساعت ده و سی دقیقه به قله شاداب رسیدیم. در قله کوه با دشتی عظیم، حیرت انگیز و باور نکردنی روبرو شدیم. بعد از گرفتن عکس های یادگاری و تماشای منظره بسیار زیبای مزارع و همچنین سد درودزن، به سمت چاه شاداب که در جنوب شرقی این دشت بود، راه افتادیم.نوع ساختار این چاه آهکی است و عمق آن ۹۳ متر می باشد. بعد از تماشای چاه توسط اعضاء که با تجهیزات مناسب و حمایت سرپرستان مسیر انجام گرفت،حرکت به سمت پایین را در ساعت یازده و پنجاه دقیقه استارت زدیم. در ساعت دوازده و پنجاه دقیقه در زیر سایه درختی برای صرف نهار و استراحت توقف کردیم. بعداز آن در ساعت یک و چهل و پنج دقیقه به سمت پایین کوه به راه افتادیم. در مسیر برگشت بعد از استراحت هایی پی در پی اما کوتاه، در ساعت پنج و ده دقیقه به روستای شهرک که همان نقطه آغاز حرکت ما بود، رسیدیم. همگی ما به مدت ده دقیقه سرد کردیم و بعد از شستن دست و رو و خوردن آب در ساعت پنج و سی دقیقه سوار مینی بوس شدیم و به سمت شیراز حرکت کردیم. و نهایتا در ساعت هفت شب به میدان معلم رسیدیم و یک روز به یاد ماندنی و لذت بخش برای همه ما به پایان رسید.
دسترسی ها:
نزدیک ترین اقامتگاه روستای شهرک
پوشش جانوری:
پرندگانی بر فراز قله کوه شهرک که نوع آنها از فاصله دور دقیقا مشخص نبود.