قله سه پایه و رونج تربت جام

May 15, 2024
May 2024

near Chāh-e Ḩeydar Zādeh, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع به صعود این دو قله از روستای رِوِنج،از توابع شهرستان تربت جام است.حدود ۳/۵ کیلومتر بعد از روستای رونج و از کنار یک چشمه و تک درخت توت که در نقشه علامتگذاری شده صعود شروع میشود.از این نقطه تا قله رونج مسافت ۴/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۱۱۷۰ متر است.همانگونه که ملاحظه میشود، اختلاف ارتفاع بین پایکار و قله رونج بیشتر از همین اختلاف در قله شیرباد بین استخر ماهی و قله است.لذا شیب متوسط مسیر در این قله بیشتر از متوسط شیب مسیر شیرباد است.از قله رونج تا قله سه پایه نیز مسافت ۳ کیلومتر بوده که ابتدا می‌بایست در روی خط الرأس حدود ۲۸۰ متر تا پایین‌ترین نقطه بین دو قله ارتفاع کم نموده و مجدداً حدود ۱۱۰ متر افزایش ارتفاع داشت.مسیر فرود از قله سه پایه متفاوت و از داخل دره ای مشرف به معدن سیلیس انتخاب شد که دارای شیب بسیار تند میباشد.چنانچه فقط صعود سه پایه در برنامه باشد،به نظر من حداقل به سه روش میتوان عمل کرد.در روش اول،میتوان از سمت روستای رونج صعود را شروع نمود و در نقطه(الف)که در نقشه علامت زده‌ام ابتدا تا گوسفندسرای ۱ سرازیر شده و از آن محل از یالی که فاقد درگیری با سطوح است به سمت خط الراس بین این دو قله رفت و ادامه مسیر داد.راه دوم اینکه در نقطه(ب) که علامتگذاری شده، بتدریج به سمت چپ(شرق)تغییر مسیر داد تا به خط الراس رسیده و ادامه داد. در روش سوم میتوان برعکس جهت پیمایش شده در این ترک،یعنی از محل معدن سیلیس شروع کرد.ابتدای فرعی این مسیر در جاده اصلی فریمان_تربت جام ،حدود ۸ کیلومتر بعد از فرعی روستای رونج است و بترتیب از روستاهای نوده،شیخ لو،نیک پی،پل ورزه عبور میکند.در محل روستای آخر آسفالت به اتمام رسیده و تا محل پارک و شروع در نزدیکی ورودی معدن حدود ۱۰ کیلومتر خاکی مناسب که راه تردد کامیونهای معدن است پیش روست.مسافت از نقطه شروع در این مسیر تا قله ۲/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۰۰ متر است لذا شیب متوسط حدود ۳۲٪ بوده و در فاصله ۱/۲ کیلومتری قله که بنام محل همگرایی دو دره علامتگذاری شده،شیب افزایش چشمگیری پیدا میکند و بالغ بر ۴۱٪ میشود.اگر مسیر کوتاه با شیب تند را ترجیح میدهید،مسیر معدن گزینه خوبیست لیکن پر شیب،پر درخت و سنگلاخی است. این خط الراس به طول ۳ کیلومتر بخش کوچکی از خط الراس بزرگ فریمان-تربت جام بوده و نزدیکترین قلل به رونج درشمال غربی،بترتیب بیدستان و ابدال آباد،و قلل بعد از سه پایه،بترتیب پاگدار،پلنگ آبه،بهمن و نهایتاً بزد در جنوب میباشند.کل مسافت پیموده شده در این برنامه از محل پارک بعد از روستای رونج تا محل ورودی معدن در انتها بالغ بر ۱۱کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر بالغ بر ۱۴۰۰ متر گردید.منابع برداشت آب در چشمه ابتدا و انتهای مسیر بودند و چشمه دیگری در این زمان(انتهای فروردین)دیده نشد.لذا آب کافی حتما همراه داشته باشید.پیروز،شادکام و تندرست باشید.

روستای کلاته سفید

چشمه و تک درخت توت(۱۶۱۸)

محل دکلها(۱۹۲۵)این نقطه ۲۵۰ متر از گوسفندسرای ۲ بالاتر است.لذا برای شروع صعود سه پایه توصیه نمیشود

قله پلنگ آبه(۲۶۳۰)

فرعی روستای پل ورزه در راست(۱۳۵۰)تا نقطه خروج از جاده معدن ۹ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۵۰۰ متر

فرعی روستای نوده

ابتدای فرعی روستاهای دهنو،شیخ لو،نیک پی،پل ورزه و نهایتا معدن سیلیس

قله بیدستان

نقطه(ب)اگر رونج در برنامه نباشد از اینجا نیز میتوان به بتدریج به سمت چپ(شرق)تغییر مسیر داد

پارک و شروع(۱۸۶۰)مسافت تا سه پایه ۲/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۷۰۰ متر.شیب متوسط ۳۲ درصد

Photo ofپایین ترین قسمت بین رونج و سه پایه(۲۴۵۰)حدود ۲۸۰ متر از رونج و ۱۱۰ متر از سه پایه پایین تر است. Photo ofپایین ترین قسمت بین رونج و سه پایه(۲۴۵۰)حدود ۲۸۰ متر از رونج و ۱۱۰ متر از سه پایه پایین تر است.