قله سبلان تابستانه ( ارتفاع۴۸۱۱) ۱۴۰۰/۴/۱۱

Photo ofقله سبلان تابستانه ( ارتفاع۴۸۱۱) ۱۴۰۰/۴/۱۱ Photo ofقله سبلان تابستانه ( ارتفاع۴۸۱۱) ۱۴۰۰/۴/۱۱ Photo ofقله سبلان تابستانه ( ارتفاع۴۸۱۱) ۱۴۰۰/۴/۱۱

July 2, 2021
July 2021

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

ساوالان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین کوه بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد.

ساوالان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود.ساوالان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحلهٔ فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار داردو به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت زرتشت دانسته اند

چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ از کرمانشاه حرکت ساعت ۹:۴۵ صبح به مشکین شهر رسیدیم پل معلق مشکین شهر دیدیم و به سمت شابیل رفتیم(تقریبا ۱۲ساعتی تو راه بودیم)
پنج شنبه از آبگرم و پارکینگ شابیل ساعت ۱۵:۰۰ با لندروور (نفری ۸۰٫۰۰۰) حرکت کردیم به سمت پناهگاه شمال شرقی سبلان و ساعت ۱۵:۳۵ به پناهگاه شمال شرقی سبلان (در ارتفاع ۳۶۴۸متری) رسیدم ، یک اتاق اجاره کردیم (نفری۳۵٫۰۰۰)وسایل رو اونجا گذاشتیم و برای هم هوایی حدود یک ساعت و نیم بالا رفتیم و برگشتیم در همین حین در ارتفاع ۴٫۱۰۰ بارش تگرگ و در ارتفاع پایینتر بارش باران و سردی هوا رو داشتیم که کمی مارو برای صعود فردا صبح نگران کرد، متاسفانه لباس همه ما رو خیس کرد و به سختی تونستیم کمی خشکشون کنیم.
صبح جمعه ساعت چهار بیدار شدیم وسایل جمع کردیم صبحانه مختصری خوردیم وسایل اضافه رو به انبار دادیم (هر کیسه ۱۰٫۰۰۰تومان)ساعت ۵:۰۰ صعود رو با شیب تندی شروع کردیم ، هوا بهتر شده بود دیگه بارش نداشتیم ، اما جمعیت زیادی برای صعود اومده بودن، میشه گفت کل مسیر سبلان شیب تندی داره بجز وسطای مسیر که خیلی کوتاه شیب کم میشه و اما دوباره تا سنگ محراب (در ارتفاع ۴۷۳۸متری)شیب تند زیر قله رو داریم که بعد از سنگ محراب شیب کم میشه تا به دریاچه برسیم.
ساعت۹:۱۲ به سنگ محراب رسیدیم و ساعت ۹:۳۵ روی قله و کنار دریاچه بودیم (البته توقف هایی برای گرفتن عکس داشتیم) ، ساعت ۱۰:۰۰ حرکت به سمت پایین رو شروع کردیم و در نهایت ساعت ۱۲:۵۰ به پناهگاه رسیدیم.
در مسیر هیچ چشمه ای ندیدیم ، بوفه تقریبا چیزایی برای خورد و خوراک داره
وجه تسمیه سبلان:
سبلان یا ساوالان به زبان ترکی آذربایجانی، از ۲ کلمه ساو یعنی “باج” و آلان به معنی “گیرنده” تشکیل شده، که معنی “باج گیرنده” میدهد. همچنین کلمه “ساو” به معنای “وحی” نیز بکار رفته است که با این برداشت از معنی کلمه ساو، ساوالان را می توان “وحی گیرنده” هم تعریف کرد و نظر به اینکه طبق باور برخی از مردم بومی منطقه، که این کوه را محل بعثت زرتشت پیامبر ایرانی میدانند، می توان به خاطر گوشه نشینی و بعثت پیامبر باستان، (حضرت زرتشت) در بلندترین نقطه این کوه، وجه تسمیه ساوالان را به معنی “وحی گیرنده” بیشتر منطبق دانست.
پوشش جانوری:

• Photo of Sami Sardaremelli سامی سردارملّی
    Sami Sardaremelli سامی سردارملّی Aug 22, 2022

همیشه در اوج
    مسیر دیگر صعود به ساوالان جبهه غربی با اقامت در پناهگاه غربی است که در مسیر سنگ عقاب یا همان قارتال داشی بسیار زیبا و دیدنی است