قله سبلان قارتال داشی، شابیل به شابیل Sabalan peak western pass

Photo ofقله سبلان قارتال داشی، شابیل به شابیل Sabalan peak western pass Photo ofقله سبلان قارتال داشی، شابیل به شابیل Sabalan peak western pass Photo ofقله سبلان قارتال داشی، شابیل به شابیل Sabalan peak western pass

one day 56 minutes
July 21, 2023
July 2023

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

صعود به قله سبلان از جبهه غربی و فرود از جبهه شرقی
تاریخ اجرا : ۲۹ و ۳۰ تیر ۱۴۰۲
مدت زمان اجرای برنامه : ۲ روز
ارتفاع صعود شده : ۲۱۲۲ متر
ارتفاع قله ۴۸۰۰ متر
ارتفاع فرود : ۲۶۶۷ متر
مسافت طی شده : ۲۱ کیلومتر

ما در یک تیم ۴ نفره برنامه رو اجرا کردیم و کل مسیر از شابیل تا قله و برگشت کوله کشی شده و شب رو در جانپناه قارتال داشی بودیم.
شگفتی های سبلان در این برنامه و مسیر کاملا مشخص بود، از بازی ابر و مه گرفته تا باران، تگرگ، برف و ...
کل منطقه و مسیر علاوه بر ما فقط ۲ نفر وجود داشت که باهم تو جانپناه موندیم. عصر که رسیدیم قارتال داشی، هوای خیلی خوب و صاف بود و هواشناسی هم همینطوری پیش بینی کرده بود. ولی بعد از غروبِ زیبا و دلبری که بود، هوا عوض شد. رعد و برق در قله وجود داشت و باران شوید در جانپناه(ارتفاع ۴۲۵۰) و شب نیز باران جای خودش رو به برف داد و مسیر ما به قله که کاملا خشک بود، کاملا برفی شده بود و ما صبح ساعت ۵ ونیم در مسیر برفی و هوا و باد سرد صعود به قله رو شروع کردیم و حدود ۷ و نیم کنار دریاچه بودیم. اطراف دریاچه طی شبِ قبل کاملا سفید شده بود و چهره ای زیبایی داشت.
بعد از کمی توقف، به سمت پناهگاه و شابیل حرک کردیم.
در طی مسیر و قبل جانپناه(طبق ترک مسیر) آبِ برف وجود داره و در این فصل شما میتونید آب کمتری با خود حمل کنید.

ساوالان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین کوه بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد.

ساوالان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود.ساوالان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحلهٔ فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه ساوالان قرار دارد که تنها دریاچه دهانه ای کشور و با ارتفاع ۴۷۸۴ متر مرتفع‌ترین دریاچه ایران و یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان به‌شمار می‌آید، این دریاچه دارای مساحت ۱٫۰ هکتار، عمق تا ۱۵ متر و حجم تا ۸۰۰۰۰ متر مربع است. ساوالان به خاطر آبگرم‌های طبیعی و طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی زرتشتیان سبلان را محل بعثت (زرتشت) می‌دانند. نمونه‌ای از آن در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌است. و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود، و یکی دیگر از گمانه هایی که در مورد نام سبلان وجود دارد این است که در زبان ترکی ساو یعنی وحی و الان یعنی منطقه و ترکیب این دو واژه منطقه وحی را میسازد. سبلان در سنسکریت صبلیمن (śabaliman) و به معنی رگه بوده است؛ زیرا در دامنه‌ی این کوه، چشمه‌ی آب گرم و آب سرد با فاصله‌ی نزدیک یک متر از هم دیده می‌شود؛ یعنی یک رگه‌ی آن گرم و رگه‌ی دیگرش سرد است.
کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است. از لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان دارای چندین قله معروف است که قله مرتفع آن به سلطان مشهور است و قله های دیگر آن با نام (هره لر) (کسری) (بالا ساوالان) و (بابا مقصود) مشهورند. کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است. امتداد آن شرقی–غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است.

قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های ساوالان در همهٔ ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.

در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان‌پناه، سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است. این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌است. در مسیر صعود از یال شرقی (پناهگاه) سنگهایی به شکل روباه، کبوتر کاکلی و شاه و ملکه وجود دارد که در مسیر پرچم‌های راهنما وجود دارند.

محل استراحت

PictographLake Altitude 11,719 ft

PictographLake Altitude 11,870 ft

این قسمت زیر سنگها صدای جریان آب میومد و در شرایط اضطراری میشه آب پیدا کرد

نمایی از صمد گولی و عشایر

اگه عکس رو زوم کنید دریاچه ای میبینید که معمولا کوهنوردان با لندور میان رو خط الراس و حرکت میکنن بطرف جانپناه قارتال داشی

نمایی زیبا از سبلان و یخچالهای آن

چشم انداز بی نظیر غروب، نزدیکِ جانپناه قارتال داشی

قارتال داشی(سنگِ عقاب)، این منطقه پر است اشکال مختلف که با سنگها درست شده و دقیقا پشت قارتال داشی جانپناه قرار دارد