چکاد سبلان غربی Sabalan

2096
August 22, 2019
August 2019

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

گزارش برنامه صعود به سومین قله مرتفع ایران، قله ســـــــبــــــلان

تاریخ برنامه: ۲۸ تا ۳۱ مرداد ۹۸
مسیر صعود: جبهه غربی (سنگ عقاب، قارتال داشی)
وضعیت هوا: آفتابی

سه شنبه شب ساعت ۲۰ به اتفاق دوستان از تهران حرکت کردیم و شب را در اتوبوس خوابیدیم.

صبح ساعت ۶:۳۰ به شابیل رسیدیم و پس از دیدار با دو راهنمای محلی مون ، به اتفاق برای صبحانه سرشیر و عسل بهمراه فتیر، میل کردیم و بعداز تعویض لباسها با لندرورها بخشی از مسیر خاکی جانپناه غربی را طی کردیم.
پیمایش ما از کمی بالاتر از دره گل شروع شد، پس از حدود دو ساعت پیاده روی در سطح شیب دار ملایم، به جانپناه جبهه غربی سبلان رسیدیم.
ساعت ۱۲ظهر بود و زمان زیادی داشتیم که به تهیه غذا و استراحت و عکاسی و لذت از مناظر کوهستان و تماشای قله های هرم و کسرا گذشت و با گفت و شنود خاطرات دوستان، زمان به شادی سپری شد.
لازم به ذکر است، کمی پایینتر از جانپناه غربی چشمه آب وجود دارد و وضعیت آنتن دهی نیز در آن نقطه خوب است.

شب را داخل جانپناه خوابیدیم و ساعت ۴صبح، پیمایش گروهی مان به سمت قله آغاز شد.
مسیر فاقد پاکوب مشخص است و در قسمتهایی عبور از روی سنگهای بزرگ انجام شد.
مقصد اولیه ما، قارتال داشی(سنگ عقاب ) بود و با یک توقف کوتاه، در ساعت ۶:۳۰ سنگ عقاب و طلوع آفتاب را تماشا کردیم . توقفی یکساعته برای صرف صبحانه و عکاسی داشتیم و سپس ادامه پیمایش شروع شد.
مسیر، شیب تندی داشت و با حرکتهای زیگزاک سر قدم این شیب را پشت سر گذاشتیم.
توقفی در زیر قله داشتیم و درنهایت ساعت ۱۰:۳۰، زیبایی دریاچه ی محصور شده در قله سبلان را به اتفاق تمامی اعضای گروه نظاره گر بودیم.
زیبایی و دلبری این قله بسیار است و نـام عـــــــــروس قلــــــــــه های ایــــــــــــــران، برازنده ش.
هوای قله آفتابی بود و زمان و حال مساعد اعضای گروه اجازه توقف طولانی بر روی قله و لذت حضور را به ما داد.
ساعت ۱۲ در دوگروه کندرو و تندرو ، به سمت جانپناه برگشتیم و پس از استراحت و جمع آوری چادرها و کوله ها ،مسیر جانپناه را به سمت لندرور ها حرکت کردیم.
با پیمایشی یک و نیم ساعته به لندرورها رسیدیم و به طرف شابیل راهی شدیم.
شب را در شابیل توقف داشتیم و با استفاده از آبگرم شابیل و صرف کباب رفع خستگی نمودیم.
روز آخر به گشت در پل معلق مشکین شهر سپری شد و ساعت ۱۹ سوار بر اتوبوس به طرف تهران راهی شدیم.

گروه سرپرستی:
خانم بنی اسدی و آقای شاپور اطلابی

راهنمایان محلی:
وحید عباس نژاد، صابر حسن زاده

اعضا گروه :
خانمها: الهام گرجی، فرزانه قدیمی، رها سیدی،مینا حسن آبادی، فاطمه نورانی، ستاره حقیقت، مهتاب احمدی.
آقایان: محسن حیدری، حمید پورمهر،سعید کمیجانی، امید میرزایی، محمدحسین متقی، علی اکبر پرئی، احمد اقبالی، محمد قدیمی.