Rizan summit

May 26, 2023

near Afjeh, Tehran (Iran)

صعود به قله ریزان پنجشنبه چهارم خرداد ماه 1402
مسیر دسترسی به قله ریزان
برای دستیابی به پای کار قله ریزان باید در جاده لشگرک به پیش رفت تا به شهر لواسان رسید. در انتهای شهر لواسان یک میدان قرار دارد که در ضلع شمالی آن راهی به سمت روستای افجه میرود. از تهران تا روستای افجه تقریبا ۳۵ کیلومتر فاصله در پیش دارید. پس از عبور از روستای افجه و در محل یک پیچ یک سربالایی به شکل کوچه باغ قرار گرفته است.

پس از ورود به این کوچه باغ و در پی گذر از بین ویلاهای مسکونی منطقه به محلی نسبتا باز خواهید رسید که به طور معمول کوهپیماها و کوهنوردان اتومبیل خود را پارک میکنند. در این قسمت با عبور از رودخانه و رفتن به سمت چپ آن مسیر کوهپیمایی پهنی آغاز میشود که تا دشت هویج از بین باغات منطقه ادامه خواهد یافت.

پس از رسیدن به دشت هویج قله ریزان را در آن سوی این دشت خواهید دید. شکل این قله با سر نسبتا تخت و یک نوار سنگی در قسمت بالایی کوه می باشد. با عبور از دشت هویج یک آغل را می بینید. با عبور از کنار این آغل و حرکت به سمت قله ریزان مسیر پاکوب قله نمایان میگردد. شیب مسیر تدریجا با صعود قدری بیشتر میشود. سپس به نوار سنگی می رسید که نیاز به عبور با قدری دست به سنگ شدن دارد. به طور کلی قدری سمت راست نوار محل بهتری برای عبور می باشد. با عبور از این نوار سنگی پس از طی مسافتی در قله ریزان خواهید بود

عبور از خط الراس
یک راه دیگر برای صعود به قله ریزان عبور از خط الراس پرسون به آتش کوه است. که از مسیر صعود معمول مسلما طولانی تر و دارای پستی بلندی بیشتری خواهد بود. برای صعود به خط الراس در محل دشت هویج به سمت راست پیچیده و از مسیر پاکوب به قله پرسون صعود میکنید. سپس با عبور از یک یال نسبتا مسطح به شیب زیر قله ریزان خواهید رسید. پس از عبور از ریزان مسیر به سمت آتش کوه با یک زین اسبی و دست به سنگ ادامه پیدا میکند. برای سختتر کردن این مسیر می توانید پس از عبور از آتش کوه قله ساکا را هم به مجموعه اضافه کنید.

قله ریزان در منطقه لواسانات از شهرستان شمیرانات و در ناحیه روستای افجه می باشد. این کوه به ارتفاع ۳۵۷۰ متر است. مسیر دسترسی ریزان از دشت هویج یا دشت گرچال می باشد. از مهمترین قلل در همسایگی آن می توان به آتشکوه (3850 متر) در غرب و پرسون در شرق آن اشاره کرد.
نکات مربوط به صعود:
بهترین فصل صعود به قله ریزان اردیبهشت یا خرداد است. تابستان این منطقه نسبتا گرم می باشد. صعود در زمستان را در صورت هوای خوب و داشتن تجربه و تجهیزات کافی امتحان کنید.
در فصول گرم در نزدیکی کلبه دشت هویج یک چشمه به عنوان منبع آب وجود دارد.
طول مسافت رفت و برگشت از روستای افجه به طور تقریبی ۱۵ کیلومتر می باشد.
ارتفاع پایه کار حدودا ۲۲۰۰ متر است.
پوشش موبایل در بیشتر قسمتهای مسیر وجود دارد.