قله رئیس کوه و قله اسپه خاک از نوا

May 28, 2024
May 2024

near Nevā, Māzandarān (Iran)

سه شنبه مورخ ۸ خرداد ۱۴۰۳

قله رئیس کوه به ارتفاع ۳۲۷۰ متر یک قله واقع در استان مازندران و جبال فیروزکوه بوده و در سمت جنوب شرقی جاده هراز واقع است.
این قله از سمت جنوب به روستای لاسم و از شمال به روستاهای متعددی مثل نوا، ایرا، گزانه، گرنا، لاریجان، رینه، ملار و... مشرف بوده و از شرق به قله ابرت، پاشوره، حوض شاه و از غرب به قله اسپه خاک، گل اندام، دوبرار، سیاه کوه متصل می باشد.
همچنین خط الراس دوبرار در سمت جنوب و قله دماوند در سمت شمال این قله کاملا خودنمایی می کنند.

مسیر های صعود:
۱. روستای نوا- دشت آزو- گوسفندسرا- یال شرقی- قله (طبق مسیر صعود ترک)
۲. نوا- قبل از دشت و مسیر زیر قله
۳. مسیر خط الراسی از سمت قله اسپه خاک ( مسیر فرود ترک)
۴. روستای لاسم

شرح مسیر اصلی:
برای رسیدن به روستای نوا از سمت تهران وارد جاده پردیس و سپس هراز شده و بعد از یک ساعت و نیم به امامزاده هاشم رسیده و از اون جا بعد نیم ساعت به ابتدای جاده روستای نوا رسیده و با وارد شدن به این جاده بعد از ۲۰ دقیقه به روستا خواهید رسید.
شروع پیمایش از جلوی کارخونه آب معدنی نوا است.
با وارد شدن به پاکوب مالروی سمت چپ کارخانه و گذر از دشت زیبای آزو بعد از ۵۵ دقیقه به کلبه آزو رسیدم که درب آن ظاهرا قفل بود. بعد از اون با ادامه پاکوب از سمت راست یال به یک رودخانه و ابتدای یال صعود رسیدم.
با ادامه پاکوب یال و عبور از کنار فنس ها به گوسفندسرا و یونجه زاری رسیدم و ۲۰ دقیقه توقف برای زدن کرم ضد آفتاب و عینک و... داشتم.
بعد از گوسفندسرا مسیر به شکل چند تا آبراهه و رودخونه کم آب بود که در اون نقطه با انتخاب پاکوب مناسب به سمت راست رفتم و به روی یال رسیدم.
چند متر بعد از رسیدن به یال مجددا از راست یال جدا شده و از طریق پاکوب تراورسی به گردنه بین ابرت و رئیس کوه رسیدم.
۲۰ دقیقه برای صرف صبحانه توقف در این مکان داشتم که البته یه خطای ریزی در ترک به وجود اومد که مشکل خاصی نبود.
با صعود شیب زیر رئیس کوه بعد از ۲۵ دقیقه به این قله صعود کردم و بعد از عکس برداری از مناظر اطراف راهی قله اسپه خاک شدم.
مسیر بین این دو قله از روی یک خط الراس شرقی غربی با شیب ملایم و پاکوب غیر مشخص بود که ۲ قله فرعی هم در این بین وجود داشت ولی شیب خوب مسیر، سرعتو تند تر می کرد.
با حساب توقف های کوتاه برای عکس برداری بعد از یک ساعت و ربع از رئیس کوه به اسپه خاک رسیدم.
توقفی کوتاه بر روی این قله بی تابلو داشتم و سپس مسیر فرودو پیش گرفتم.
برای فرود می توان از گردنه شرق این قله هم اقدام کرد و از این جا کم مسافت تر هم هست ولی برای دیدن دشت گون و گل های زیر قله گل اندام، من مسیرو به سمت غرب ادامه دادم تا از زیر قله گل اندام فرود بیام.
بعد از عکس برداری های زیاد در زیر و اطراف این قله، پاکوب فرود رو پیدا کردم که از گردنه شرقی گل اندام به روستاهای ایرا و نوا می رفت.
با ادامه این پاکوب که به شکل کمر بر بوده و مقداری طولانی هست به چشمه اسپه خاک رسیده و با توقف برای برداشت آب و خنک شدن، از همون نقطه مستقیما به پایین فرود اومدم و بعد از پیدا کردن پاکوب درست و چند دوراهی به روستای نوا رسیده و با عبور از چند کوچه به مکان پارک ماشین رسیدم.

نکات:
۱. ۲ چشمه مشخص در مسیر
۲. آنتن دهی مناسب
۳. مسیر رفت تا اسپه خاک مناسب زمستان و مسیر فرود در نقاط کمی بهمن خیز
۴. همون طور که اشاره کردم مسیر فرود کوتاه تری هم از شرق قله اسپه خاک وجود دارد ولی این مسیر ترک زیبا تر هست
۵. زمان بندی برنامه:

کلبه و تابلوی سفید

گذر از رود و ابتدای یال صعود

پاکوب کنار فنس ها

Photo ofگوسفندسرای پایین( یونجه زار) و استراحت Photo ofگوسفندسرای پایین( یونجه زار) و استراحت Photo ofگوسفندسرای پایین( یونجه زار) و استراحت

گوسفندسرای پایین( یونجه زار) و استراحت

Photo ofمحل رسیدن به یال از چپ و جدا شدن از راست آن Photo ofمحل رسیدن به یال از چپ و جدا شدن از راست آن Photo ofمحل رسیدن به یال از چپ و جدا شدن از راست آن

محل رسیدن به یال از چپ و جدا شدن از راست آن

گردنه اول (بین رئیس کوه و ابرت)