قله ریگ سفید به دالخانی

January 20, 2024
January 2024

near Ferīzī, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع صعود این دو قله حدود ۴/۲ کیلومتر پس از مسجد روستای فریزی میباشد.پس از طی ۲ کیلومتر در جاده خاکی بعد روستا و در محل یک سه راهی باید مسیر مستقیم را ادامه داد که نقطه نشانه گذاشته ام.مسیر سمت چپ به دره سیب و گیلاس جهت صعود بینالود منتهی میشود.محل شروع در ابتدای یک کوچه باغ به ارتفاع حدود ۱۸۴۰ متر میباشد.کل مسافت پیموده شده در این برنامه ۱۰/۴ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر ۸۵۰ متر است.از پایکار تا قله ریگ سفید مسافت ۴ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۹۰ متر است که حدود ۱/۸ کیلومتر آن در جاده خاکی مخصوص دامداران منطقه پیموده شده است.یک چشمه در محل اولنگ دامداران هست که قابلیت برداشت آب نیز دارد.پس از رسیدن به خط الراس،فقط تپه ماهورهای کم ارتفاع و گسترده در مسیر بین دو قله وجود دارند همچنین کمی دورتر و در سمت جنوب،نمای سفیدپوش دامنه شمالی بینالود و سوزنیها بسیار محسور کننده است.مسیر پیموده شده بین دو قله از ریگ سفید تا دالخانی ۲/۵ کیلومتر است که یک فراز و فرود ۱۳۵ متری نیز دارد.نکته قابل تامل،فرود در محل دیواره ها بعد گذر از دالخانی است.فرود در این قسمت مختصری درگیری با سطوح داشته(دست به سنگ) و احتمال رها شدن سنگ از زیر پای همنوردان نیز وجود دارد. لذا برای پرهیز از چالش و ریسک این بخش از مسیر بخصوص با حضور گروه،میتوان روی مسیر صعود برگشت.پس از سرازیر شدن از دیواره ها روی این تِرَک،یک سنگستان باشکوه در دامنه ای کم شیب میزبان شماست.و در نهایت فرود از یال شرقی دره ای که به محل شروع منتهی میشود.این برنامه در نیمه اول زمستان ۱۴۰۲ در ساعت حدود ۷/۳۰ بامداد شروع و در ساعت ۱۱/۳۰خاتمه یافت.لیکن زمان مورد نیاز با همراهی گروه و احیانا پیمایش در مسیر برفی را میبایست حدود ۶ الی ۷ ساعت لحاظ نمود.پیروز و تندرست باشید.

ورود به جاده خاکی دامداران

زمان رسیدن ۸/۴۵ و ادامه پیمایش ۸/۵۵

زمان رسیدن ۹/۴۵ و ادامه پیمایش ۹/۵۵.برای پرهیز از چالش و ریسک در محل فرود از دیواره ها میتوان از همین نقطه روی مسیر صعود برگشت.

شروع(۱۸۳۹)تا ریگ سفید مسافت ۴ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۸۶ متر.شروع ۷/۳۰ و اتمام ۱۱/۳۰

کل مسافت پیموده شده ۱۰/۵کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر ۸۸۰ متر است

سه راهی مستقیم(۱۷۲۵)سمت چپ(جنوب) به دره سیب و گیلاس جهت صعود بینالود منتهی میشود

فاصله این نقطه تا روستا ۲ کیلومتر و تا پایکار ۲/۳ کیلومتر

Photo ofسنگ بزرگ.شروع محدوده سنگلاخی پای دیواره ها Photo ofسنگ بزرگ.شروع محدوده سنگلاخی پای دیواره ها Photo ofسنگ بزرگ.شروع محدوده سنگلاخی پای دیواره ها

سنگ بزرگ.شروع محدوده سنگلاخی پای دیواره ها

Photo ofزمین با دیوار سیمانی در انتهای کوچه باغ و استخر کشاورزی روبروی آن Photo ofزمین با دیوار سیمانی در انتهای کوچه باغ و استخر کشاورزی روبروی آن

زمین با دیوار سیمانی در انتهای کوچه باغ و استخر کشاورزی روبروی آن

ابتدای دره سیب و گیلاس

خروج از جاده خاکی از چپ

تا نقطه(الف)پیمایش در امتداد یک جاده خاکیست.

این جاده خاکی به محل چشمه اول و اولنگ دامداران منتهی میشود

Photo ofاتمام سنگلاخی ها.سنگستانی با شکوه و زیبا پای دیواره ها میزبان شماست و خدایی که در این نزدیکیست Photo ofاتمام سنگلاخی ها.سنگستانی با شکوه و زیبا پای دیواره ها میزبان شماست و خدایی که در این نزدیکیست

اتصال به پاکوب پایین قله

دره منتهی به پایکار.از یال شرقی دره(سمت چپ)فرود آمدم

• Photo of majidmoradi8315@gmail.com
    majidmoradi8315@gmail.com Mar 13, 2024

سلام وقت بخیر لطف میکنید شماره تماس ارسال نمایید با شما تماس بگیرم .