قله ریگ چال یا میان لالون از لالان

May 10, 2024
May 2024

near Lālān, Tehran (Iran)

جمعه مورخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قله ریگ چال به ارتفاع ۳۳۷۰ متر یک قله کم تردد در استان تهران و شهرستان رودبار قصران بوده و در منطقه البرز مرکزی واقع است.
این قله از سمت جنوب به قله روته و از سمت شمال به قله شانه شرقی و سپس سرکچال۳ متصل بوده و فقط به روستای لالان مشرف است.
از فراز این قله، قلل سرکچال، کلون بستک، سیچال، آله بند، مهرچال، پیرزن کلوم، همهن، خرسنگ، اشتر، خاتون بارگاه، کاسونک، دماوند، توچال، بازارک، دارآباد و... نمایان می باشند.

مسیر های صعود:
به این قله یال های متعددی متصل هستند که هر کدام می توانند مسیری برای صعود و فرود باشند ولی ۳ مسیر اصلی وجود دارد:
۱. طبق مسیر صعود ترک از روستای لالان- یال جنوب شرقی- یال شرقی- قله
۲. طبق مسیر فرود ترک: لالان- دره شمال شرقی قله- یکی از یال های شمالی و شمال شرقی قله- قله
۳. روته- تنگه روته- گردنه جنوبی قله- قله

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای لالان با وارد شدن به جاده لشگرک به سمت رودبار قصران تغییر مسیر می دهيم و با رسیدن به میدان روستای فشم وارد جاده سمت راست که به سمت دشت لار می رود می شویم.
با راندن ۸ کیلومتر به روستای زایگان رسیده و با گردش به چپ وارد جاده اختصاصی روستای لالون می شویم.
با رسیدن به مرکز روستای لالون وارد خیابان سمت چپ می شویم که به غرب روستا می رود و از یک نقطه به بعد خاکی می شود.

بعد از پارک در یک نقطه مناسب پیمایش آغاز می شود. در ابتدا با ادامه خیابان به نقاط خاکی آن رسیدیم و با گذر از دوراهی های جاده بعد از سه و نیم کیلومتر پیمایش معادل کم تر از یک ساعت به یک دره فرعی رسیدیم و از جاده جدا شدیم.
با کمی پیمایش داخل دره با گردش به چپ به یال صعود رسیده و با صعود شیب تند یال بعد یک ساعت و ۵۰ دقیقه به یال شرقی یا خط الراس قله رسیدیم.
سپس با گردش به غرب بعد از ۴۵ دقیقه پیمایش بر یال به قله ریگ چال صعود کردیم.

مسیر فرود:
از طریق یک یال که مستقیما به قله متصل بود فرود اومدیم و با رسیدن به کف دره از روی یخچال عبور کرده و بر روی یال فرود سمت چپ قرار گرفتیم.
سپس با فرود از روی این یال، کم کم پاکوب گوسفندسرا را پیدا کرده و از این طریق با گردش به چپ از یک رود دیگر عبور کردیم و در پاکوب اصلی قرار گرفتیم.
از این نقطه تا پایین کوه، مسیر از طریق پاکوب مشخص بوده و دو گوسفندسرا هم در مسیر وجود دارد.

نکات:
۱. چشمه مشخص در مسیر مشاهده نشد ولی در مسیر فرود از پایین دست یک چشمه، آب برداشت کردیم
۲. آنتن دهی روی خط الراس و قله مناسب
۳. عبور اول از رود به دلیل وجود یخچال کف دره مقداری نیازمند احتیاط بود
۴. از قله، برای بررسی مسیر، مقداری به سمت شمال رفتم و برگشتم
۵. زمان بندی برنامه:
استارت: ساعت ۵:۳۰
محل جدا شدن از جاده خاکی:۶:۲۵
۵ دقیقه توقف جهت زدن کرم و عینک و شروع حرکت در ساعت ۶:۳۰
یال شرقی قله: ۷:۵۰
قله فرعی: ۸:۰۵ و استراحت و صرف صبحانه به مدت ۴۰ دقیقه و شروع حرکت به سمت قله در ساعت: ۸:۴۵