قله ارژنگ قلعه ارژنگ

February 4, 2022
February 2022

near Mīnāvand, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود باشگاه ساوالان به قلعه ارژنگ،طالقان(1400/11/15)
قلعه ارژنگ واقع در کوه ارژنگ یا ارچنگ در روستای میناوند از شهرستان طالقان واقع شده است.
در تاریخ دوازدهم بهمن ۱۳۸۱ بعنوان یکی از آثار ملی ثبت گردیده و قدمت آن به حدود ۱۵۰۰ سال میرسد.
قلعه ارژنگ در دوره اسماعیلیان ساخته شده و پایگاهی برای مقابله با حملات و جنگهای احتمالی در نظر گرفته شد، مصالح به کار رفته در این قلعه از سنگ و ساروج میباشد.
ارتفاع این قلعه که در بالاترین نقطه کوه ارژنگ قرار دارد ۲۸۶۴ متر از سطح دریا میباشد (البته با نرم افزار بنده 2855 ثبت شده است )
که مطابق با اطلاعات موجود از بالای قله نمای زیبایی از دریاچه سد طالقان و همچنین قلل(شاه البرز،مادیان کول،قطور سفید،کله سنگ و…)به خوبی قابل روئیت است البته در روز صعود به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود مه و ابر زیاد فقط دریاچه سد و قلل کوتاه نزدیک سد دیده میشد. بهترین مسیر دسترسی به این قلعه از جنوب شرقی و روستای میناوند میباشد.
مسیر فاقد جانپناه استاندارد می باشد.
گزارش برنامه:
طبق اعلام مدیر باشگاه مقرر شده بود که با همراهی تعداد 17 نفر از همنوردان صبح جمعه پانزدهم بهمن برنامه آغاز گردد. 4 نفر از دوستان به دلیل بیماری و ....... از برنامه انصراف دادند و با تعداد 13 نفر و به سرپرستی آقای مظاهر قره داغی گروه بسته شد.
علیرغم تاکید بر اینکه ساعت حرکت 6 صبح تعیین شده بود به دلیل تاخیر دوستان در ساعت 6.35 دقیقه با وسایل نقلیه شخصی به سمت روستای زیاران حرکت کردیم. طبق هماهنگی سرپرست برنامه با باشگاه سیمرغ قزوین در روستای زیاران منتظر همنوردان قزوین ماندیم که با تاخیر 5/1 ساعته به ما ملحق شدند.
ساعت هشت و پنجاه دقیقه به روستای میناوند رسیدیم ، حاشیه جاده مملو از برفی بود که روزهای گذشته باریده بود.نکته جالب اینکه روستا دارای نگهبان بود و شماره ماشینهای ورودی را ثبت می کرد. ساعت حدود 9 حرکت به سمت قله را به سرقدمی آقای آذربایجانی و عقب داری آقای حسن پور آغاز نمودیم،با توجه به بارندگی های خوب هفته های پیش سراسر مسیر پوشیده از برف بود که البته برفکوبی مسیر توسط گروههای قبلی انجام گرفته .
ابتدا قرار بود به قله ارژنگ صعود کنیم ولی به دلیل نبودن برف کوبی در مسیر قله با تشخیص سرپرست گروه و آقای آذربایجانی مسیر قلعه انتخاب شد که البته از لحاظ ارتفاع در یک سطح قرار دارند.
پس از یک ساعت و نیم پیمایش و حدودا ساعت ده و نیم بارش برف آغاز شده و لحظه به لحظه شدیدتر شد در بالای مسیر دره با توجه به شرایط جوی و عدم امکان همراهی همه همنوردان با تصمیم سرپرست و آقای آذربایجانی مقرر گردید همنوردانی که قصد بازگشت دارند با همراهی چند نفر از افراد توانمند و حرفه ای به روستا برگشته و مابقی به ادامه مسیر بپردازند.
پس از این تصمیم حرکت به سمت قله با تعداد 6 نفر از باشگاه ساوالان و 9 نفر از باشگاه سیمرغ آغاز شد که از این به بعد در برخی از نقاط با شیب بسیار تند و برفکوبی همراه بود.در ادامه مسیر حدود نیم ساعت بارش برف و باد شدید داشتیم در این مرحله همنورد دیگر (آقای نوری) نیز تصمیم به بازگشت گرفتند که با هماهنگی سرپرست و آقای آذربایجانی با حمایت یکی از گروههای قزوین به روستا بازگشت و بعد از آن کم کم هوا مساعد و شرایط پایدار شد.
در نهایت به لطف خدا و تلاش دوستان ساعت حدود 13 در هوای مطبوع به قله رسیدیم
و پس گرفتن چند عکس یادگاری یک عدد باتوم که آقای مظاهر قره داغی تهیه کرده بودند،توسط آقای آذربایجانی به خانم قاسمی( به پاس شرکت در این صعود دشوار) اهدا شد.
بعد از توقف بیست دقیقه ای (صرف ناهار و چای ) به سمت روستا حرکت نمودیم در مسیر آقای آذربایجانی نکاتی را در خصوص صعود و فرود در شرایط جوی خاص آموزش دادند.
در نهایت ساعت 15 به همراه همه همنوردان در صحت وسلامت به روستا و محل پارک اتومبیل ها رسیدیم.
بعد از خداحافظی با همنوردان باشگاه سیمرغ حرکت را به سمت آبیک آغاز نمودیم.
از نکات بارز این صعود قدرت مدیریت وتصمیم گیری سرپرست برنامه در شرایط جوی پیش آمده بود.
شرکت کنندگان:
1–مظاهر قره داغى ( سرپرست)-صعود انجام شد.
2-خانم ستار زاده
3-آقاى حسن پور- صعود انجام شد.
4-خانم قاسمى- صعود انجام شد.
5.محدثه قره داغی
6_ابوالفضل قره داغی- صعود انجام شد.
7-سهيل الهى
8-على خدابنده
9-آقاى مدرسى
10_اقای نوری
11_ عظیم شجاعی- صعود انجام شد.
12-سعيد حاجيان
ارتفاع پای کار 2264 برداشت شده توسط نرم افزار
ارتفاع قله 2855 برداشت شده توسط نرم افزار
مسیرهای صعود
۱-ازروستای فشندک ،ازیال غربی.
۲-ازروستای میناوند،ازیال شمال شرقی.(عمومی ترین مسیرصعود).
۳-ازروستای سفیدارک(سپیدارک)،ازمسیرجنوبی.( ازدومسیرقبلی طولانی تراست)
مسیر دسترسی به میناوند
اتوبان قزوین،کرج.خروجی طالقان وزیاران،نرسیده به شهرک،سمت راست تابلوی باریکان ومیناوند.جاده آسفالته را ادامه داده به باریکان وسپس میناوند میرسیم.