قله رف باخرز

50 minutes
November 16, 2023
October 2021

near Arzaneh, Razavi Khorasan (Iran)

درود.قله رف در غرب ارزنه،یکی از روستاهای دهستان دشت ارزنه،بخش مرکزی شهرستان باخرز میباشد.تا قبل از جدایی باخرز از شهرستان تایباد این قله یکی از قلل شهرستان تایباد تلقی میشد و اکنون بام شهرستان باخرز نام دارد.باخرز در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی تربت جام و در مسیر جاده بین تربت جام و تربت حیدریه قرار گرفته و روستای ارزنه نیز در ۱۲ کیلومتری غرب این شهرمیباشد.ابتدای مسیر صعود حدود ۲ کیلومتر بالاتر از انتهای روستا و از نزدیک آبشار معروف آن میباشد.در فصول بارندگی،آبشار اول که اصلی می باشد ارتفاعی حدود ۶۰ متر دارد و آبشارهای دوم و سوم بترتیب با ۲۵ و ۳۰ متر ارتفاع در ضلع جنوب غربی و غرب این آبشار به صورت پلکانی و پشت سر هم قرار گرفته اند.در بالادست آبشار اصلی حوضچه ای کوچک به صورت طبیعی به وجود آمده که مردم محلی در آن به شنا و آبتنی می پردازند.مسیر صعود قله از سمت چپ آبشار و با فاصله از آن شروع میشود و با صعود یک مسیر نیم دایره رو به بالا و ساعتگرد به ابتدای دره منتهی به آبشار و در بالای آنها میرسید.مسیر در کف دره و با یک پاکوب نسبتا قوی تا تراورس اولین ارتفاع ادامه میابد.با نزدیک شدن به ارتفاع اول از سمت راست(شمال)آن میبایست تراورس نسبتا طولانی و لذت بخشی را انجام داد و ضرورتی به صعود این ارتفاع نیست.پس از اتمام تراورس، مسیر بر بالای یک بلندی به ارتفاع حدود ۲۴۲۰ متر قرار میگیرد که شروع سراشیبی اول در مسیر است و حدود ۱۱۶ متر تا کف گود ارتفاع کم خواهید کرد.در ادامه به نیم حلقه دوم خواهید رسید که سراشیبی دوم در آن قرار گرفته و این بار حدود ۴۰ متر کاهش ارتفاع خواهید داشت.از کف این سراشیبی تا قله مسافتی حدود ۱۰۵۰ متر و اختلاف ارتفاع حدود ۱۹۰ متر(شیبی حدود ۱۹٪)پیش رو دارید.کل مسافت پیمایش از محل پارک خودروها تا قله،حدود ۷/۹۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع پای کار تا قله حدود ۹۲۵ متر و به جهت فراز و فرود در مسیر،کل ارتفاع صعود شده بالغ بر ۱۲۵۸ متر میباشد.این قله مسیر صعود دیگری نیز دارد که از ابتدای دره ژرف چهارطاق(و یا جرف)و از کنار بند ژرف شروع میشود.این مسیر دوم از میان دره ای از درختان زالزالک و تقو(تاقوک یا داغداغان) عبور میکند که به آن تقو دره نیز میگویند.رف در لغت به معنی قسمت بالای طاقچه های دیواریست.شاید به دلیل شباهت ترکیب سنگهای نزدیک قله به این نام اطلاق میشود.پس از جدایی از محل آبشار یک چشمه دست ساز پله کانی با هفت حوضچه در میان مسیر هست،پیشنهاد میشود آب کافی همراه داشته باشید.پیروز و تندرست باشید.

گردش به چپ(۲۳۸۴)با طی یک نیم حلقه از سمت چپ(جنوب)به سوی قله میرویم

گردش به سمت شمال(ارتفاع ۲۵۰۲)از اینجا مسیرهای مختلف با شعاع گردش بیشتر هم به سمت قله رفته اند

کف گودی بین دو برجستگی(ارتفاع ۲۳۰۳)

کف گود دوم(ارتفاع ۲۳۶۹)مسافت تا قله ۱۰۵۰ متر و اختلاف ارتفاع ۱۹۱ متر

شیب متوسط تا قله ۱۹٪

چشمه پلکانی دامداران،دارای ۷ حوضچه(ارتفاع ۲۲۷۰)

پاکوب دیگری درتراز بالاتری هست.عموما از همین مسیر پایین تراورس میکنند.

پاکوب دیگر در سمت چپ(جنوب)وجود دارد که در ادامه،ارتفاع پیش رو را در تراز بالاتری تراورس میکند.

پارک و شروع(۱۶۳۴)مسافت تا قله ۷/۹۵ کیلومتر،اختلاف ارتفاع ۹۲۵ متر،کل ارتفاع صعود شده ۱۲۵۸ متر

قله رف(تابلو ۲۵۷۷ این فایل ۲۵۶۰ متر)

شروع سراشیبی دوم(ارتفاع ۲۴۰۱)حدود ۴۰ متر ارتفاع کم میکنید

سه آبشار ۶۰،۲۵ و ۳۵ متری با یک حوضچه آبتنی در پایین آبشار بزرگ

در کف دره با شیب ملایم حرکت میکنیم.جهت کلی حرکت تا نزدیک قله از شرق به سوی غرب است

تقو دره

بالای یک ارتفاع وشروع سراشیبی اول(۲۴۱۹)حدود ۱۱۶ متر ارتفاع کم میکنید

باخرز

از اینجا یک پاکوب دیگر هم در سمت چپ هست.تا نقطه برخورد مجدد هر دو مساوی هستند.حدود ۰/۵۵ کیلومتر