قله قاش مستان از روستای خفر

September 16, 2023
September 2023

near Khafr, Isfahan (Iran)

گزارش صعود به قله قاش مستان بلندترین رشته کوه دنا به ارتفاع۴۴۵۰ متر در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۴

قله قاش مستان یا بیژن ۳ با ارتفاع ۴۴۵۰ متربام استان کهگیلویه و بویراحمد و بلندترین قله رشته‌ کوه دنا می باشد. رشته‌کوه دنا بلندترین کوه و بزرگترین چین‌خوردگیِ رشته‌ کوه بزرگ زاگرس است.

روز پنجشنبه ساعت ۵صبح از چهاراه گلزار با چهار اتومبیل حرکت آغاز شد 5نفر از دوستان هم از تهران و اصفهان به ما در مسیر ملحق شدند و در مجموع هجده نفر بودیم. حدود ساعت 16 به روستای زیبای خفر رسیدیم و شب را در منزل ننه مخمل اقامت کردیم. صبح ساعت 4 با دو نیسان به محل استارت صعود کنار تابلوی راهنمای جانپناه رسیدیم. از اینجا صعود در کنار جوی آب شروع شد و بعد از مدتی در یک پاکوب مشخص افتادیم. بعد از حدود دو ساعت و نیم به جانپناه رسیدیم و از چشمه کنار آن آب نوشیدیم و نیم ساعتی را استراحت کردیم. مسیر از جانپناه تا قله شیب تندی دارد و احتیاط زیادی را میطلبید. با توجه به تابلوی راهنکای قاش مستان از کنار جوی آبی که از کوه سرازیر میشد به سمت بالا رفتیم تا به یخچالها رسیدیم چون صبح بود یخجالها سر بودند با احتیاط از یخچالها عبور کردیم و از اینجا به بعد باد شدیدی شروع شدو‌هوا هم سردتر شد. ساعت 12:40 تمام اعضای گروه به قله رسیدند. باد سرد اجازه استراحت به ما نداد و به همین دلیل پس از عکاسی ساعت 1:30 مسیر فرود را سریعا پیش گرفتیم.چون روزها کوتاه تر شده سعی کردیم هر طوری بود تا هوا روشن بود به جانپناه برسیم. خوشبختانه علیرغم شیبهای بسیار تند ساعت 18 به جانپناه رسیدیم و بعد از یک استراحت کوتاه دوباره فرود را ادامه دادیم و در پایان ساعت:30 20 به تابلوی راهنمای جانپناه, محلی که نیسانها منتظرمون بودند، رسیدیم.