قله قاش مستان تا ارتفاع ۳۸۰۰

Experts only
December 25, 2021
December 2021

near Khafr, Isfahan (Iran)

مسیر برگشت اشتباه و به هیچ عنوان استفاده نشود

🌸 *به نام خداوند باران وبرف و تگرگ*
🌸 *نفس های باد و تپش های برگ*
گزارش برنامه صعود قله قاشمستان باشگاه راسخ
مطابق با تقویم زمستانه و اطلاع رسانی انجام شده طی ثبت نام تعداد ۱۵ نفر از علاقمندان جهت شرکت در این برنامه روز پنجشنبه ۲ دیماه ۴۰۰ با یکدستگاه مینی بوس راس ساعت ۱۶/۳۰ دقیقه سفر خود را بسمت روستای خفر آغاز نمودیم. حدود ساعت ۲۲ به روستا رسیده و حضور خود را در خانه کوهنوردان برج آسمان اعلام نمودیم .
پس از حضور سرپرست تیم و آشنائی بیشتر با همنوردان توضیحاتی در خصوص شرایط برنامه و همچنین تجهیزات مورد نیاز ارائه گردید . و پس از آن ساعت ۲۳ اعلام خاموشی گردید . صبح روز جمعه بنابر هماهنگی قبلی کلیه نفرات ساعت ۲ بیدار و پس از آماده شدن کوله ها را بر دوش گرفته و با یاد خداوند راس ساعت ۳/۳۰ دقیقه استارت حرکت از خانه کوهنوردان بسمت کوچه باغهای منتهی به جانپناه قاشمستان زده شد .
و این در حالی بود که از همان ابتدا کلیه ی مسیر باغات پوشیده از برف که به لحاظ عمق کم آن
یخ زده بود .
دقیقا با ورود به ابتدای دره عمق برف نیز بسیار زیاددبود و این نشاندهنده بهمن های فرو ریخته از یال منتهی به قله قبله بود .
ساعت ۶ صبح به جانپناه که البته بجهت نشستن حجم زیادی برف در اطراف آن باعث بسته شدن درب آن شده بود که با زحمت زیاد باز گردید و همنوردان وارد آن گردیدند . و چند دقیقه ای هم استراحت و پس از صرف صبحانه حرکت مجدد تیم بسمت دره قاشمستان شروع گردید لازم بذکر است از آنجا که به شکرانه خداوند برف بسیار خوبی هم بر زمین نشسته بود و مسیر معمول صعود احتمال بالائی برای بهمن داشت بخشی از مسیر را بسمت یال منتهی به مسیر قبله طی کرده و سپس تغییر مسیر داده و مجدد وارد مسیر اصلی شدیم . با طی مسیر پر شیب که همراه برف کوبی سنگینی هم بود و چند توقف کوتاه ساعت ۱۳ نزدیکی محل موسوم به کاسه که ارتفاع حدود ۳۸۰۰ را داشت رسیدیم ، که شرایط جوی به یکباره دگرگون شد و برف و بوران شدید که همراه مه غلیظی هم بود به هیچ وجه اجازه ادامه حرکت نمیداد . لذا با تصمیم منطقی جهت جلوگیری از هر گونه شرایط تلخ و ناخوشایند و حفظ سلامتی نفرات از ادامه مسیر منصرف و به سمت جانپناه باز گشتیم که البته با توجه به شرایط جوی بسیار نامساعد با تاخیری چندساعته به جانپناه رسیدیم پس از کمی استراحت بسمت روستا حرکت نمودیم و از آنجا که بوران هنوز ادامه داشت و هوا نیز تاریک شده بود تشخیص مسیر بسیار دشوار گردید و بهمین دلیل به اشتباه وارد دره منتهی با آبشار شده که زمان خیلی بیشتری را نیز گرفت تا ساعت ۲۳/۴۵ دقیقه به خانه کوهنوردان برج آسمان رسیدیم و پس از آماده شدن و کمی استراحت ساعت یک بامداد بسمت اصفهان بازگشتیم و برنامه ما راس ساعت ۵/۳۰ دقیقه در اصفهان به انتهای خود رسید .
نفرات شرکت کننده ،:
۱۲- قدرت الله بدیهی
۱۳- سعید شیروانی
۱۴- شهرام سهراب زری
۱۵- اسماعیل صفدریان (گزارش و تصاویر)