['قله قاش مستان' گروه کوهنوردی راهیان البرز] 1402/03/12

Photo of['قله قاش مستان' گروه کوهنوردی راهیان البرز] 1402/03/12 Photo of['قله قاش مستان' گروه کوهنوردی راهیان البرز] 1402/03/12 Photo of['قله قاش مستان' گروه کوهنوردی راهیان البرز] 1402/03/12

June 4, 2023
June 2023

near Khafr, Isfahan (Iran)

[گروه کوهنوردی راهیان البرز]
"سرپرست :استاد لطیف عاشوری"

گزارش :علیرضا خراسانی

قاش مستان با ۴۴۵۰ متر ارتفاع بلندترین قله رشته کوه زیبای دنا محسوب می شود. نام دیگار آن بیژن 3 است و رشته کوه دنا از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است.
کوهستان دنا مرز طبیعی استان های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد است. رودخانه خرسان در غرب و رودخانه ماربر در شرق عمده آب رودها و چشمه های این کوهستان را به رودخانه کارون منتقل میکند. دامنه ها و کوهپایه های دنا در استان اصفهان عموما خشک اما در استان کهگیلویه و بویراحمد جنگلی است و مسیرهای متعددی برای صعود به قلل آن از هردو استان وجود دارد.
بهترین و معمول ترین مسیر صعود به قله قاش مستان از روستای خفر در استان اصفهان میباشد.

برای دسترسی به روستای خفر باید از سمیرم به سمت یاسوج حرکت کنید . در حدود چهل کیلومتری جاده سمیرم به یاسوج به سه راهی برخورد می کنید که باید جاده سمت چپ را انتخاب کنید که به حنا می رسد . بعد از ۱۵ کیلومتر به سه راهی دیگری برمی خورید که این بار باید وارد جاده سمت راست شوید که نهایتا بعد از ۱۵ کیلومتر دیگر و بعد از گذشتن از پلی از رودخانه ماربر ، به روستای خفر می رسید؛"جاده تا روستا آسفالته است" .

پس از گذر از باغات سیب مسیر صعود آغاز میشودبا توجه به اختلاف ارتفاع بیش از 2200 متر بین خفر تا قله بهتر است صعود یک و نیم روزه انجام شود.
برای کوهنوردان جان پناه در ارتفاع 3000 متری در نظر گرفته شده است و در نزدیکی جانپناه نیز چشمه دایمی وجود دارد.

امکان کرایه قاطر برای حمل کوله ها از روستا تا جان پناه وجود دارد.

بعد از جانپناه تا قله شیب های زیادی وجود دارد. مسیر مشخص است و بر حسب فصل صعوداز کنار یا روی یخچال های متعدد خواهید گذشت.
در نزدیکی قله قاش مستان نمای قلل مورگل و قبله و هرم و قزل و در نمای دورتر کل قدویس و… جالب توجه است.

قله قاش مستان یا بیژن ۳ با ارتفاع ۴۴۵۰ متربام استان کهگیلویه و بویراحمد و بلندترین قله رشته‌ کوه دنا را از آن خود نموده است. رشته‌کوه دنا بلندترین کوه و بزرگترین چین‌خوردگیِ رشته‌ کوه بزرگ زاگرس است.

اطلاعات مسیر:
رایج‌ترین و ساده‌ترین راه صعود به قله قاش مستان از روستای خفر پادنا آغاز می‌شود. از روستا دو مسیر به جانپناه وجود دارد. مسیر سمت چپ کوه‌دژ که مسیر ساده‌تر و کوتاه‌تر است و مسیر سمت راست کوه‌دژ یا مسیر آبشار، که طولانی‌تر ولی باصفاتر است.

مسیرهای صعود:
مسیر شمالی:رایج‌ترین راه صعود به قله قاش مستان از روستای خفر پادنا آغاز میشود.
مسیرجنوبی:از روی گردنه بن‌رو درست زیر قله قاش مستان که حدود ۱۵متر در انتهای صخره‌های مسیر احتیاج به حمایت با طناب دارد.

مسیرغربی:از روستای سی سخت و عبور از خط الراس مرکزی دنا نیز قابل صعود میباشد.(مسیر فنی)

دسترسی به آب :وجود چندین چشمه وآب برف در مسیر

وضعیت آنتن دهی موبایل در اکثر مسیر وجود دارد

محل شب مانی: جانپناه

نزدیک ترین مرکز درمانی استان اصفهان – خانه بهداشت کره دان

مشخصات کلی
ارتفاع قله : ۴۴۵۰
ارتفاع پای کار: ۲۲۰۰
موقعیت جغرافیایی : اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای خفر

بهترین فصل صعود :تابستان (اواخر خرداد تا اوایل مرداد )
وجه تسمیه : وجه تسمیه نام قله قاش مستان یا بیژن ۳، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک میباشد.

پوشش گیاهی : بلوط، بادام وحشی، گلابی وحشی، بید و پوشش علفی و بوته‌یی شامل گون، پیاز کوهی و ریحان کوهی.
گوناگونی جانوری :خرس‌، کبک ، عقاب، کرکس، هما، پلنگ، گرگ، گربه، سنجاب ، شاهین، کبک، چکاوک، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند..

شرح صعود ما:

تیم ۷ نفره گروه کوهنوردی راهیان البرز ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ با ۲ دستگاه سواری شخصی و طی ۷۵۰ کیلومتر رانندگی از کرج به روستای خفر وارد شد.

با اتومبیل خود تا انتهای روستا حرکت کرده (ارتفاع ۲۲۲۰متر) و نیم ساعت طول کشید تا هماهنگی‌های لازم را جهت پارک اتومبیل‌ها و تعویض لباس‌ها انجام دهیم سپس شروع به کوهپیمایی کردیم

مسیر خفر تا جانپناه قاش‌مستان بعد از گذشتن از کوچه‌باغ‌های سیب در داخل دره اصلی ادامه یافته، سپس از روی یک یال باریک داخل دره که پاکوب مشخصی دارد به گردنه‌ای ختم می‌گردد که از دور ریزش آبشاری کوچک از آن نمایان است. (لوله گذاری این آبشار به شکل دست ساز می باشد.)

بر روی این گردنه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری جانپناه فلزی کوچکی ساخته شده است.

تیم ما چهار تخته چادر در آن نقطه برپا کرده، شب را در همانجا به صبح رساند. وضعیت هوا معتدل و با وزش باد بود. به جز آب آبشار ذکر شده که کیفیت مطلوبی نداشت، چشمه آبی گوارا در فاصله دویست متری بالای جانپناه جاری بود.

ساعت ۵:۳۰ صبح جهت صعود قله حرکت کردیم.

در ساعت ۱۳:۰۰ با ایستادن بر روی بلندترین قله خط‌الرأس دنا (قاش‌مستان) و رشته کوه زاگرس به تماشای این منطقه کوهستانی بی‌نظیر کشورمان پرداختیم.

«قله قاش مستان بعنوان بلندترین قله استان کهکیلویه و بویر احمد شناخته شده است.»

مسیر صعود از جانپناه تا قله از داخل دره اصلی بین دو قله مرتفع این منطقه یعنی مورگل و قاش‌مستان به طول ۵ کیلومتر می‌گذرد.

در بسیاری از نقاط این دره (حتی در این فصل) آثار یخچال‌های دائمی «دنا» دیده می‌شود.

به دلیل یخچالی بودن منطقه،مسیرهای صعود در صبح هنگام یخ زده و در بعضی نقاط ریزشی می‌باشد که بهتر است همنوردان با کفش‌های مناسب و آمادگی لازم در آن منطقه حاضر شوند.

از روی قله قاش‌مستان می‌توان اکثر خط‌الرأس دنا که مشهور به قلل مرکزی دنا هست را مشاهد کرد. ضلع غربی این کوهستان پوشیده از جنگل‌های بلوط است که مناظر زیبای آن از فراز این قله بسیار تماشایی است.