قله قرقر مسیر گردنه راونج ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله قرقر مسیر گردنه راونج ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله قرقر مسیر گردنه راونج ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله قرقر مسیر گردنه راونج ، گروه حوزوی آفاق

October 11, 2022
August 2022

near Kermejegān, Qom (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۹۶ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

صعود به قله ۳۰۲۰ متری قرقر
(اطلاعات تکمیلی در مکان نشان ها)

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۹.۴ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۶۶۰ متر
سطح برنامه : متوسط

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی : قُرقُر از قلل مرتفع خط الراس کوه های جنوب غربی کرمجگان است. این قله که حدود ۳۰۲۰ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد، از چند مسیر اصلی و فرعی قابل صعود می باشد. نزدیک ترین مسیر را می توان دره شرقی قله دانست که از باغات منطقه درباغ آغاز شده و با پیمایش دره سفیدال به گردنه جنوبی قله می رسد و از آنجا با اندکی پیمایش خط الراس به سمت شمال به قله منتهی می گردد. مسیر دره شمال شرقی نیز از محل امامزاده نورعلی آغاز شده و به گردنه شمالی قله منتهی می گردد. مسیر های طولانی تری نیز از سمت روستاهای علی آباد و راونج وجود دارد.

🏕 برنامه این هفته آفاق با هدف صعود به این قله مرتفع از مسیر دره سفیدال برنامه ریزی شد. حرکت به سمت روستای کرمجگان پس از اقامه نماز جماعت صبح در مسجد الغدیر آغاز گشت. هوای اول صبح در منطقه کوهستانی بالای روستا بسیار خنک بود. کوهپیمایی را از میان باغات زیبای دره سفیدال آغاز کرده تا به قنات انتهای آن رسیدیم. با عبور از محدوده قنات، مسیر خاکی تا باغات کوچکی که در بالادست این دره قرار گرفته اند ادامه می یابد. با عبور از آخرین درختان ، شیبهای تند مسیر آغاز شده که تا گردنه بین قرقر و پلنگ آبی پایان یافته و ملایم می شود. با افزایش ارتفاع و نزدیک شدن به قله، باد خنک کوهستانی از سمت شرق نیز بیشتر شد و علیرغم آفتابی بودن هوا، اثر گرمای صعود را رفع کرد. فتح قله و مشاهده مناظر زیبای رشته کوه ها و قلل مرتفع آن لذتی توامان داشت. قللی همچون مامو و میرقاسم در زاویه شمال، پلنگ آبی در جنوب، درم باز در غرب، و سرحوض و سرسفید در جنوب غرب، منظره زیبایی را در اطراف این قله ایجاد کرده است.

🏕اندکی استراحت و ثبت چند تصویر یادگاری، پایان بخش صعود ما بود تا از همان مسیر رفت که شیب مناسب و ایمنی داشت به سمت مبدا بازگردیم. در بازگشت، اندکی با چوپانان حاضر، هم کلام شدیم. می گفتند این تپه ها چیست که صعود می کنید باید بروید مثل آن خانم ایرانی که کی تو ! را صعود کرده، ارتفاعات بلند را صعود کنید ما هم بهانه آوردیم که هزینه اش زیاد است و انشالله اگر خدا رساند حتما😅.
در اقدامی قابل تحسین، دو نفر از همنوردان ، فرزندان خودشان را نیز همراه آوردند تا سلامتی و نشاط حاصل از ورزش در طبیعت را با ایشان نیز به اشتراک بگذارند.
با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

از جاده اصلی که آسفالت است حدود یک کیلومتر و دویست متر جاده خاکی تا اینجا راه است. اگر راه باز باشد یک کیلومتر دیگر هم می شود خودرو را جلوتر برد.

قنات

امسال حجم آبش خیلی کم شده در تاریخ صعود ما این آخرین آب قابل استفاده بود. قبلا یک چشمه بالاتر هم بود که این بار آب مناسب نداشت بالاتر آب هست ، در دو برکه کوچک اما قابل استفاده نیست

درختان کهن

PictographLake Altitude 8,432 ft

باغ و برکه

قبلا این جا چشمه قابل استفاده داشت اما این بار که رفتیم آب در حدی نبود که بتوان برداشت کرد

افزایش شیب

با عبور از آخرین باغات دره، رفته رفته شیب افزایش یافته و در برخی قسمت ها اندکی نفسگیر می شود. مسیر این دره بهترین و کم شیب ترین مسیر است . هرچند برخی مسیر پرشیب و مستقیم به سمت قله را ترجیح می دهند.

گردنه راونج

برای عبور از بخش های سنگی مسیر از منتهی الیه سمت راست (شرق ) حرکت کرده تا به قله برسید

قله

ممکن است به دلیل خطای دید دو نقطه دیگر در این خط الراس مرتفع تر دیده شوند، اما در برنامه های گذشته تمام خط الراس را که پیمودیم همین نقطه طبق جی پی اس مرتفع تر از دیگر نقاط بود