قله قبله و قله پورا

May 4, 2022
May 2022

near Arangeh, Alborz Province (Iran)

چهارشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
استارت از پایین زمین فوتبال

قله پورا و قبله با ارتفاع تقریبی ۲۹۰۰ از غربی ترین قلل البرز مرکزی هستند که بر روی خط الراس پهنه حصار قرار دارند
این قلل از شرق به قلل درزو، سیوک، چشمه شاهی، پهنه حصار و در نهایت به سیاه سنگ متصلند و از شمال به روستای ارنگه، از جنوب به روستای کندر و از غرب به جاده چالوس مشرف هستند.
جبهه جنوبی آن ها از دیواره و شیب زیاد ریزشی تشکیل شده است لذا ساده ترین مسیر صعود از ارنگه و از طریق یال است که مستقیما به خود قله می رسد.

شرح ترک:
از کنار خیابان ابتدای روستا استارت زدیم و در ابتدا از پاکوب بین زمین فوتبال و باغ شخصی گذر کردیم.
سپس با ادامه همان پاکوب، به یک پاکوب اصلی مایل رسیدیم.
برای این که وارد شیب زیاد نشویم، از یک دره کوچک بالا رفتیم و به سمت چپ رفتیم و بر روی یال قرار گرفتیم.
سپس به جهت میانبر و تراورس از پاکوب مشخص راستی عبور کردیم و به سنگچین اول و سپس به گردنه رسیدیم.
با شیب ملایمی به قله فرعی رسیدیم که از آن جا به بعد، شیب تند شروع می‌شد.
شیب تند را از طریق پاکوب ادامه دادیم و به زیر صخره رسیدیم و سپس از پاکوب زیر صخره به سمت راست آن رفتیم و از میان صخره عبور کردیم.
بدون هیچ دست به سنگی به بالای صخره رفتیم و در نهایت با پشت سر گذاشتن شیب آخر، به قله قبله رسیدیم.
سپس از طریق پاکوب میان تخته سنگ ها به گردنه بین دو قله رسیدیم و در نهایت قله پورا هم صعود کردیم.

نکات:
۱. مسیر، فاقد آب آشامیدنی
۲. مسیر حرکت کاملا از روی یال و بدون فراز و نشیب است اما شیب تند دارد.
۳. برای عبور از صخره، می توان از پاکوب زیر آن و از جهت راست یا غرب، آن را دور زد و به بالایش رفت ولی خود صخره هم امکان دست به سنگ مناسب دارد.
۴.دقیقا زیر قله پورا هم یک صخره کوچک دارد که از چند طریق می توان از بین آن صعود کرد.