قله پرسون از روستای افجه(دشت هویج) مسیر تابستانه

Photo ofقله پرسون از روستای افجه(دشت هویج) مسیر تابستانه Photo ofقله پرسون از روستای افجه(دشت هویج) مسیر تابستانه Photo ofقله پرسون از روستای افجه(دشت هویج) مسیر تابستانه

April 5, 2024
April 2024

near Afjeh, Tehran (Iran)

منبع مطالب زیر، وب سایت موج کوه می باشد.(mojekooh.com)

قله پرسون به ارتفاع 3126 (تا 3160 متر نیز در منابع ذکر شده است.) متر یکی از قلل منطقه دشت گرچال، از نواحی لواسان و قسمتی از البرز مرکزی به شمار می رود. در این مقاله به بررسی مسیرهای صعود به این کوه و سایر نکات مفید در این رابطه می پردازیم. با موج کوه همراه باشید.

قله پرسون کجاست

قله پرسون از ارتفاعات دشت هویج (گرچال) در ناحیه لواسان و از قلل البرزمرکزی است. از سایر قلل این منطقه می توان به آتش کوه، ریزان، ساکا، اندار اشاره نمود. مسیر دسترسی به این قله از طریق روستای افجه می باشد.

قله پرسون از طریق خط الراس خود (پس از عبور از ریزان و آتش کوه) به قلل مهرچال و پیرزن کلون و همهن متصل است. به علاوه اینکه از طریق خط الرس دیگر به قلل سیاه چال 1 و 2 و 3 و گاوخونی و فیل زمین نیز ارتباط دارد.

قله پرسون کجاست: مسیرها و راهنمای صعود

قله پرسون کجاست

موقعیت قله پرسون نسبت به قله ریزان وآتشکوه و همچنین دشت هویج

راهنمای صعود به قله پرسون

برای صعود به قله پرسون باید ابتدا خودتان را به روستای افجه در انتهای لواسان بزرگ برسانید. برای رسیدن به روستای افجه بایست تا انتهای لواسان بزرگ به پیش بروید. سپس یک جاده 5 کیلومتری باریک در سمت چپ واقع شده است که با طی کردن آن به روستای افجه خواهید رسید. پس از رسیدن به روستای افجه با عبور از یک پل اتومبیل رو به یک پیچ می رسید. در انتهای پیچ یک کوچه باغ قرار گرفته است که با عبور از آن به ابتدای مسیر پیاده روی به سمت دشت افجه خواهید رسید.

برای رسیدن به افجه همچنین می توانید از طریق جاجرود و روستای برگ جهان اقدام کنید که قدری طولانی تر خواهد بود.

از انتهای روستا حدود دشت هویج حدود 5 کیلومتر پیمایش از طریق یک جاده خاکی و با شیب ملایم در پیش است که از میان کوچه باغ ها می گذرد که سختی خاصی ندارد.

مسیر اصلی پرسون از سمت شرق دشت هویج از کنار دره ای به سمت بالا ارتفاع می گیرد. در این قسمت راه پاکوبی به صورت زیگزاگی وجود دارد. (این مسیر در زمستان مستعد بهمن می باشد.)

راه دیگر صعود به قله پرسون نیز قبل از رسیدن به دشت هویج قرار دارد. در اینجا باید در جهت شرقی برای رسیدن به یال قله اندار و سپس یال قله پرسون تغییر جهت دهید. (این مسیر برای زمستان مناسب تر خواهد بود.)

صعود به پرسون از مسیر روستای برگه جهان

راه دیگر صعود به این قله از طریق روستای برگ جهان می باشد. در روستای برگ جهان به جای عبور از روی پل و طی کردن مسیر آبشار باید مسیر مستقیم را در بر پیش بگیرید. انتهای جاده یک پاکوب از سمت راست شما را مستقیما به گردنه سل می رساند. مسیر پاکوب در ادامه به سمت دره اندار سرازیر می شود. در این قسمت باید از مسیر پاکوب جدا شده و از سمت چپ مسیر یال را به سوی خط الراس ادامه دهید. از گردنه به بعد پاکوب مشخص نیست اما مسیر درگیری فنی هم نخواهد داشت. طول این مسیر اب مسیر روستای افجه تقریبا برابر است.

درجه سختی قله پرسون

صعود به قله دارای درگیری فنی و دست به سنگ نیست. از نظرسختی می توان آنرا به قله دارآباد و کلکچال مقایسه کرد.