قله پهنه- قله ساروی از شلینک

2090
April 20, 2022
April 2022

near Shelnak, Tehran (Iran)

چهارشنبه مورخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
استارت از آخر کوچه روستا

قله پهنه با ارتفاع تقریبی ۳۲۵۰ متر از قلل کم صعود البرز مرکزی است که در غرب البرز مرکزی قرار داشته و از روستاهای شهرستانک و شلینک قابل صعود است.
جبهه جنوبی این قله به روستاهای شهرستانک، سرک و شلینک، جبهه شمالی آن به روستاهای گشنادر و گسیل و جبهه غربی آن به جاده چالوس راه دارد و از شرق به قله سیچال متصل است لذا از قلل منطقه سیچال است.
مسیر صعود از شهرستانک کم مسافت تر ولی با افزایش ارتفاع بیش تری همراه بوده ولی مسیر از شلینک، فراز و نشیب بیش تری داشته ولی زیبا تر است. مسیر صعود از گسیل و گشنادر با عبور از دیواره شمالی قله همراه است لذا صعود را دشوار تر می کند.

شرح ترک:
ساعت ۷ صبح با ادامه دادن کوچه آخر به جاده خاکی رسیده و سپس وارد دره شدیم.
دره در ابتدا فاقد پاکوب بود و آبی هم نداشت ولی جلوتر که رفتیم پاکوب نمایان شد و با ادامه دادم پاکوب واضح، به چشمه اول رسیدیم.
در بالای چشمه اول، دیواره ای وجود دارد که در پای دیواره، سنگچین یا محل اتراق آماده شده.
با گردش به سمت چپ و از طریق پاکوب به چشمه دوم رسیدیم و سپس کمی از مسیر منحرف شدیم و دوباره پاکوب را پیدا کردیم.
به جهت قرارگیری بر خط الراس، از پاکوب جدا شدیم و به سمت چپ(شمال) رفتیم و به صورت مایل از سمت جنوب خط الراس حرکت کردیم تا به قله ساروی رسیدیم.
با توجه به این که جبهه شمالی خط الراس، دیواره وجود داشت سعی بر این بود که کمی از جنوب آن عبور کنیم تا از وزش باد هم در امان بمانیم.
با یک فرود به سمت شرق به گردنه رسیده و بعد از چند فراز و نشیب، در نهایت به قله پهنه رسیدیم.
در مسیر برگشت، برای این که مجددا بلندی هارا صعود نکنیم، بعد از قله پهنه، از طریق یک یال، مستقیما به جنوب رفتیم و با توجه به این که این یال پر از واریزه و خرده سنگ است، فرود را مشکل کرد.
بعد از این که به پایین یال رسیدیم، پاکوب را پیدا کرده و بعد از عبور از دو سه تا یال دیگر به گوسفند سرا و چشمه۴ رسیدیم
بعد از رسیدن به ابتدای دره، از طریق یک یال فرعی نسبتا پرشیب که فاقد پاکوب بود به همان دره صعود، رسیدیم.

نکات:
۱.بهتر است مایل به جنوب خط الراس حرکت نمایید
۲.اگر قصد صعود قله ساروی را ندارید از مسیر برگشت ترک استفاده کنید
۳. جنس خاک خط الراس، خشک و پر از سنگ ریزه است لذا در هنگام فرود احتیاط نمایید
۴. در اطراف خط الراس سنگ های کلوخ و تخته سنگ های سست زیاد است لذا احتمال پیچ خوردگی پا و... وجود دارد