قله پهنه حصار از خور

May 13, 2022
May 2022

near Khūr, Alborz Province (Iran)

1401/02/23
گزارش صعود به قله پهنه حصار ۱۴۰۱/۲/۲۳
پهنه حصار نام رشته کوه و قله‌ای در شمال غرب تهران و در مسیر جاده چالوس واقع در استان البرز می‌باشد. این رشته کوه از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به روستای سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهی می‌شود. این کوه با نام‌های دیگری همچون  پهنه سار، پشته بند و گندم چال نیز خوانده می‌شود. بلندترین نقطه این کوه قله پهنه حصار نام دارد و با ارتفاع ۳۴۰۰ متر، یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.
جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ با ۳ ماشین شخصی از چهارراه گلزار کرج آغاز حرکت ما به سمت روستای خور بود. ۳۵کیلومتر ازکرج به سمت چالوس را سپری نمودیم،از سد کرج تا روستای خور 8 کیلومتر فرعی بود ،که در بین راه از روستاهای زیبای ارنگه،جی ،گوراب،
سرزیارت ،چاران ،سیجان با همه جاذبه های دیدنی اش، باید عبور می کردیم،به پارکینگ روستای خور ضلع جنوبی پیست اسکی خور رسیدیم و پس از پارک ماشین ها صعود خود را شروع کردیم.
هوای بهاری دلپذیری بود، گلهای کنار جوی آب تازه روئیده بودند،به حدی شفاف و جالب بود که حتی پرزهای ریز رویشان را هم می توانستیم ببینیم. در پایین گوسفندسرا کنار درختان بید وحشی مشغول صرف صبحانه شدیم، بعداز صبحانه نیز با ثبت عکس کنار هم لحظاتی زیبا را خلق نمودیم؛ سپس به صورت ستونی از بالای گوسفندسرا به سمت قله به راه افتادیم.
مسیر با شیب ملایم و پاکوب مشخص بود، ساعت ۱۰:۲۰ برفراز قله ۳۴۵۰ متری پهنه حصار ایستادیم و پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر امامزاده بی‌بی زرین را پیش گرفتیم، در آنجا بعد از کمی استراحت و صرف ناهار ، دوستان مشغول چیدن سبزی کوهی شدند و ساعت ۱۲:۲۰ به سمت پایین حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۲۵ کنار پارک ماشین ها بودیم و یک روز زیبای دیگر را با همنوردان خوب کوهیار به سرپرستی جناب نظری سپری کردیم.🌹🌹🌹