قله پادشاه نشین از شلمزار

January 27, 2023
January 2023

near Shalamzār, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۷ بهمن ۱۴۰۱

قله پادشاه نشین به ارتفاع ۲۵۵۶ متر از قلل شمالی بخش ساوجبلاغ استان البرز و جنوب منطقه طالقان بوده و بر روی خط الراسی واقع است که از قله پلنگ کوه آبیک تا قله هزاربند جاده چالوس کشیده شده است.
این قله از سمت شرق به قله آسمان کوه و از سمت غرب به قله شاه نشین و پلنگ کوه متصل است و چند مسیر صعود دارد:

۱. اصلی ترین مسیر: طبق ترک، شلمزار _ امامزاده موسی_ بعد امامزاده و یال جنوبی قله
۲. مسیر خط الراسی از قله آسمان کوه
۳. هیو _ از یال جنوب غربی
۴. شلمزار _ امامزاده موسی _ چشمه آب زندگانی_ خط الراس _ قله
۵. از مسیر شمالی از روستای ابراهیم آباد ( کوتاه ترین مسیر)

شرح مسیر از شلمزار:
با رسیدن به شمال و انتهای روستای شلمزار به پارکینگی می رسید که محل شروع صعود به قله آسمان کوه است ولی اگه جاده خاکی رو ادامه بدید به پارکینگ دومی می رسید که بهترین نقطه برای شروع کوهپیمایی است ( البته ماشین تا امامزاده موسی هم میره ولی جاده، خاکی هست)
با کمی پیمایش به یک آب آشامیدنی می رسید که از این نقطه تا امامزاده بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیمایش داخل جاده خاکی دارید.
بعد از رسیدن به امامزاده موسی با ادامه راه به سمت شمال از یک درب فلزی عبور می کنید و وارد دره کوچکی می شوید که یک چشمه هم در سمت چپ دره قرار دارد.
با ادامه دره و گذر از کنار یک باغ به ابتدای یال صعود به پادشاه نشین می رسید و از این نقطه تا خود قله، مسیر با شیب ملایم بر روی یال بوده و کم تر از ۲ ساعت راه تا قله دارید.

نکات:
۱. امامزاده، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی دارد و به غیر از اون، دو آب آشامیدنی دیگر هم در مسیر وجود دارد
۲. آنتن دهی فقط در نقاط بلند وجود دارد
۳. دو یال صعود از مبدا باغ وجود دارد که ما از یال سمت راستی( شرقی) صعود کردیم و از یال سمت چپی (غربی) فرود اومدیم که البته این دو یال در نقطه ای به هم متصل و یکی می شوند ولی پاکوب یال سمت چپی واضح تر است
۴. برای رسیدن به محل پارکینگ پادشاه نشین و امامزاده موسی، توصیه می‌کنم که از روستای هیو اقدام کنید