قله نیلکوه ۱۴۰۲/۳/۱۵ دوشنبه

June 5, 2023
June 2023

near Tarājīq, Golestan (Iran)

نیل کوه ارتفاع ۱۳۱۰ متر

این کوه جنگلی در ادامه ی رشته کوه البرز شرقی واقع در استان گلستان و در 6 کیلومتری شرق شهرستان گالیکش و در جنوب روستای تراجیق قرار گرفته است. جهت کوه شمال شرقی و جنوب غربی بوده و روستای تراجیق در سه راهی جاده (گالیکش – کلاله – مشهد) در کنار جاده واقع شده است.

در مورد وجه تسمیه روستا

در زمان قدیم حدوداً 200 سال پیش دختری به نام توران به این منطقه آمده که پس از مدتی ارباب منطقه شناخته شده و کم کم نام این روستا براساس نام این دختر توران جیق گذاشته شده است. مردم روستای تراجیق مهمان نواز و خونگرم هستند و فعالیت اصلی مردم بیشتر بر پایه ی کشاورزی و دامداری استوار است. این روستا یکی از مسیرهای اصلی کوهنوردان به قله ی نیل کوه می باشد. برای رسیدن به این قله ابتدا از میان کوچه های نامنظم روستا به سمت شرق ادامه مسیر می دهیم. سپس از یک جاده ی خاکی به سمت جنوب ارتفاع گرفته و خود را به باغ زیتون می رسانیم و بعد از باغ زیتون شیب نسبتاً تندی را به سمت بالا در پیش گرفته و با پشت سرگذاردن تپه ی آخور به پای جنگل خواهیم رسید.

ابتدای جنگل پاکوب کاملاً مشخص است. مسیر در جهت جنوب از روی یال با شیب تند و نفس گیر ادامه پیدا می کند و بعد از حدود یک و نیم ساعت به سنگ نوشته ی خسته نباشید رسیده و از کنار کلبه ی چوبی گذشته و به مرداب می رسیم. با اندکی استراحت در این محل و تجدید قوای جسمانی از این جا به بعد دو مسیر برای صعود به دو قله ی نیل کوه وجود دارد. که هر یک از مسیرها جلوه و زیبایی های خاص خویش را دارند.

مسیر اول از سمت چپ مرداب از روی یال صورت می گیرد و به قله می رسد. مسیر دوم از سمت راست مرداب با شیب نسبتاً تند تا دیدگاه (قله) حدود یک ساعت طول می کشد