قله نایبند خراسان جنوبی 97/09/03 - فقط مسیر صعود

December 5, 2018

near Kalāt-e Āb Nār, Khorasan (Iran)

درود
قله نایبند بام استان خراسان جنوبی با ارتفاع 3005 متری از سطح دریا بلندترین قله این استان میباشد
این قله در محدوده منطقه حفاظت شده نایبند میباشد
...
این صعود در روز جهانی کوهستان و به صورت همایشی کشوری برگزار شد
ما روز قبل از صعود در طبس حضور داشتیم و به همراه جناب ابراهیمی رییس هییت کوهنوردی شهرستان طبس و کادر اجرایی ایشان ساعت 16 به سمت روستای علی آباد و پای کار حرکت کردیم
بعد از حدود 250 کیلومتر به ابتدای مسیر فرعی و خاکی روستا رسیدیم
با اتوبوس امکان ادامه مسیر وجود نداشت و با هماهنگی توسط دو دستگاه کامیون مسیر خاکی را به مدت یکساعت و نیم تا روستای علی آباد و سرمحیط بانی نایبند طی کردیم
ساعت 20 در روستای متروکه علی آباد چادرها برپا شد و جهت بیدار شدن ساعت 1 بامداد با همنوردان هماهنگی شد
شام صرف و کوله ها آماده و خوابیدیم
ساعت یک بامداد بیدار شدیم و دوباره سوار بر کامیون مسیر 5 کیلومتری تا پای کوه را طی کردیم
از آنجایی که تعداد همنوردان زیاد بودند به سه تیم مجزا تقسیم شدیم و با فاصله و مسیر مختلف ساعت 2 بامداد صعود را شروع کردیم
هوا تقریبا سرد بود و با چراغ پیشانی مسیر دره را پیمودیم
حدود دو ساعت راهپیمایی سبک داشتیم تا به اولین دست به سنگ مسیر رسیدیم
شروع به بالا رفتن یال کردیم و با وجود اینکه سنگها ریزشی و خشن بودند ولی کلا مسیر مشکلی نبود
به روی یال اصلی که رسیدیم هوا رو به روشنایی گذاشت و ما نیز صبحانه را با تماشا کردن طلوع آفتاب صرف کردیم
با استراحت کمی دوباره شروع به حرکت کردیم و با توجه به تعداد زیاد نفرات سرعت صعود به خوبی پیش میرفت
زیر پای قله فرعی کمی دست به سنگ و شیب تند داشتیم
از روی قله فرعی قله نایبند قابل مشاهده بود
برای رسیدن به قله مجبور بودیم کمی ارتفاع رو به پایین حرکت کنیم و با رد شدن از یک مسیر زین اسبی به زیر قله اصلی رسیدیم
کمی استراحت کردیم و به سمت قله حرکت کردیم و ساعتی بعد در کنار تابلوی نشان قله خدا را شکر گفتیم
لازم به ذکر است با اینکه قله ارتفاع چندانی نداشت و شاید مسیر طی شده نیز زیاد نبود ولی این پیمایش 8 ساعت به طول انجامید و ما ساعت 10 صبح قله را صعود کردیم
مسیر کاملا خشن و در اکثر جاها پاکوبی به چشم نمیخورد و به خاطر ریزشی بودن سنگها پیمایش به کندی پیش میرفت
تقریبا یکساعت روی قله ماندیم و دوستان با گرفتن عکسهای یادگاری خستگی از تن بدر کردند

ساعت 11 به سمت پایین کوه حرکت کردیم که ادامه گزارش رو همراه مسیر در فایلی جداگانه ثبت میکنم
...
ساعت 17 به نقطه شروع صعود رسیدیم و به سمت علی آباد و سپس طبس حرکت کردیم

متاسفانه لازمه بگم که همنورد گرامی جناب استاد عباس رضایی در مسیر برگشت در این کوهستان دچار عارضه قلبی شد و در آغوش کوهستان برای همیشه آرام گرفت که مختصر توضیحی رو راجع به حادثه در فایل بعدی ارایه خواهم داد