قله نر- بلندترین قله شهرستان مهر- استان فارس

Photo ofقله نر- بلندترین قله شهرستان مهر- استان فارس Photo ofقله نر- بلندترین قله شهرستان مهر- استان فارس Photo ofقله نر- بلندترین قله شهرستان مهر- استان فارس

April 11, 2024
April 2024

near Khāledah, Fars (Iran)

گزارش سفر به جنوب استان فارس
صعود به بلندترین قله شهرستان مُهر(قله نَر)
باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز
جز مهر نمی دانم
جز عشق نمی خواهم
من زاده ی ایرانم
طبق هماهنگی روز پنجشنبه ۱۶فروردین ساعت ۱۳ در میدان معلم گرد هم آمدیم و با سه خودروی شخصی بسمت پُل فسا به راه افتادیم و در آنجا خودرو دیگری از همنوردان به جمع ما پیوستند و با چهار خودرو به سمت جاده شیراز _فیروز آباد حرکت کردیم.پس از طی مسیر در شهر کوار،جهت صرف قهوه و خرید تنقلات توقف کوتاهی داشتیم و سپس در مسیر جاده فیروز آباد به حرکت ادامه دادیم در نزدیکی پیچ جاده منتهی به آتشکده قلعه ای باستانی بر فراز کوه خودنمایی می کرد، دژی مستحکم و زیبا معروف به قلعه ی دختر بر فراز کوه آرام گرفته بود .
کمی جلوتر در سمت راست جاده ، آتشکده واقع شده است که کاخ اردشیر بابکان در آن قرار دارد .کاخی باشکوه اما سرخورده از گردش روزگار .به راهمان ادامه دادیم و پس از چند ساعت حدود ساعت ۶ غروب به بندر زیبا و باستانی سیراف رسیدیم جایی که امواج نیلگون خلیج فارس دلبری میکردند .دریا کمی بیقرار بود و امواج خود را به ساحل میرساندند انگار رسالتشان رسیدن به ساحل بود .و ما با دیدن غروب آفتاب که بسیار زیبا و فریبنده بود هیجان زده شدیم و حالمان خوب شد .عکس یادگاری گرفتیم و کنار دریا به تماشای موج های بی قرار نشستیم .یاد این شعر افتادم :
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست!
وقت شام بود و یکی از همنوردان به مناسبت تولدشان همبر ذغالی خوشمزه ای درست کرد و شام را نوش جان کردیم و بعد از صرف شام بسمت شهرستان مهر حرکت کردیم و حدود ساعت ده ونیم شب به محل اسکان در خوابگاه تربیت بدني رسیدیم .ساعت ۱۲نیمه شب اماده خوابیدن شدیم .صبح جمعه ساعت ۵:۳۰بامداد بیدار شدیم و وسایل مورد نیاز را اماده کردیم و صبحانه خوردیم .
ساعت ۶:۵۰ صبح به همراه جناب تقی زاده دبیر و مدیر فنی هیات کوهنوردی شهرستان مهر به طرف جاده منتهی به قله به راه افتادیم و پس از عبور از چند روستا و بخش وراوی به حراست منطقه استحفاظی نفت و گاز مهر رسیدیم و با هماهنگی هیئت کوهنوردی مهر با حراست منطقه وارد جاده اختصاصی شدیم . با خودروهای شخصی به قله بسیار نزدیک شدیم. حدود ساعت ۸:۱۵صبح به نزدیکی قله رسیدیم و همراه با همنوردان شهرستان مهر به طرف قله پیمایش کردیم و حدود نیم ساعت بعد به قله رسیدیم و رکورد سریع ترین صعود به قله را در تاریخ کوهنوردی جابجا کردیم و سرخوش از این صعود کلی عکس یادگاری گرفتیم .به یاد شیرزنان و دلیر مردان ایران زمین، سرود ملی و حماسی را همخوانی کردیم . محلی ها قله نَر را قله ی بَن خُمره کَلو هم می گویند.دوازده حلقه چاه گاز در بالای کوه بود که گاز منطقه پارسیان را تامین میکرد .
به هر حال با خودروها بسمت پایین کوه حرکت کردیم و بعد از خداحافظی از همنوردان مهر بسمت ده شیخ حرکت کردیم و حدود ساعت یازده به ده شیخ رسیدیم اکثر مغازه ها تعطیل بود و ما در مقابل مرکز خرید بزرگ پردیس توقف کردیم و دو ساعتی مشغول خرید و گشت زنی در مرکز خرید بودیم .
به لامرد برگشتیم و ناهار خوردیم و بسمت محل اسکان حرکت کردیم و حدود ساعت چهار عصر ،شهرستان مهر را وداع گفتیم و به طرف شیراز به راه افتادیم و بعد از چند توقف کوتاه حدود ساعت ۹:۲۰شب به پل فسا رسیدیم .انجا از یکدیگر خداحافظی کردیم و با خاطره‌ای خوش از یکدیگر جدا شدیم و راه کاشانه خویش در پیش گرفتیم .به پایان آمد این دفتر ...حکایت همچنان باقیست.