قله نالا ( برفشاه ) ۲۹۹۰ متر ، گروه آفاق

Photo ofقله نالا ( برفشاه ) ۲۹۹۰ متر ، گروه آفاق Photo ofقله نالا ( برفشاه ) ۲۹۹۰ متر ، گروه آفاق Photo ofقله نالا ( برفشاه ) ۲۹۹۰ متر ، گروه آفاق

June 25, 2023
April 2023

near Anjedān, Markazi (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۲۸ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

⛰ قله ۲۹۹۰ متری نالا ( برف‌شاه) ⛰

(توضیحات تکمیلی در مکان نشان ها افزوده شده)

⏱ تاریخ برنامه: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
تعداد شرکت کنندگان: ۱۱ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۲.۱ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۳۶۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین
توضیحات سطح بندی در برنامه های گروه آفاق : https://eitaa.com/afaghclimb/1876

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌:
در شرق استان مرکزی و غرب استان قم، محدوده ای وجود دارد که به لحاظ عوارض طبیعی و تنوع جانوری دارای اهمیت است. این محدوده که بین شهرهای اراک، خمین، دلیجان و سلفچگان واقع شده، دارای چند مجموعه کوهستان و دو منطقه حفاظت شده شامل پلنگ دره و هفتاد قله می باشد. در این منطقه رشته کوه هایی منفصل و متصل وجود دارند که در بلندترین نقطه به ۳۰۰۰ متر از سطح دریا هم نمی رسد اما منبع اصلی تامین آب مصرفی و کشاورزی روستاییان می باشد. از جمله کوهستان های منفصل می توان کوهستان سخت حصار در جنوب راهجرد (جنوب غرب سلفچگان) و کوهستان هفتاد قله در جنوب غرب روستای کهک را نام برد. مجموعه کوه های شمال محلات، کوه های شمال شرق و غرب بزی جان و کوه های شرق انجدان ، از جمله رشته کوه های متصل در این محدوده به شمار می روند.

⛰ بلندترین قله در این منطقه که در میان کوهنوردان نیز چندان شناخته شده نیست ، قله ایست به نام نالا با ارتفاعی در حدود ۲۹۹۰ متر که در هفت کیلومتری شرق انجدان و ۹ کیلومتری شمال روستای چنار واقع شده است. این قله که در برخی منابع به اشتباه برف شاه نامیده شده، دارای مسیرهای صعود متعددی از جهات مختلف می باشد که شامل دو مسیر صعود از غرب (دره آبسر و دره نسار بید از جانب روستای انجدان)، یک مسیر از جنوب (مسیر دره آهو از روستای چنار) و یک مسیر نیز از شرق (از مبدا روستای سعادت آباد و پیمایش خط الراس تا قله) می شود.

🏕 برنامه این هفته گروه آفاق با هدف صعود به این قله برنامه ریزی شد. دو مسیر رفت و برگشت کاملا مجزا طراحی شد و صبح جمعه هشتم اردیبهشت از قم عازم اراک و روستای انجدان شدیم. این روستای دارای بافت سنتی زیبا و آثار تاریخی و زیارتی بسیاری می باشد. از نکات جالب اینکه چندین قبرستان در اطراف روستا وجود دارد! ظاهرا هر فامیل و طایفه قبرستان مخصوص خود را دارند. بخش هایی از داخل روستا سنگفرش شده و خانه های سنتی و بومگردی متعددی برای بازدید وجود دارند. امامزاده چهل اختران نیز بالادست روستا قرار گرفته و دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی است و مبدا مناسبی جهت صعود از مسیر گدار زرد می باشد.

🏕 برای صعود به قله نالا ، ناچاریم که از رشته کوه اول (چسبیده به انجدان) گذر کرده و بعد از فرود به دره مقابل مجددا برای صعود قله اصلی اقدام کنیم. برای عبور از این محدوده، دو گذر وجود دارد که اهالی از آن استفاده می کنند. یک گذر معروف به گذر زرد (گدار زرد) که از زیر دیواره سنگ نوردی معروف انجدان عبور کرده و تقریبا در غرب مکان امامزاده چهل اختران قرار می گیرد. خوبی این مسیر این است که نسبت به گذر دیگر (در جنوب شرق روستا) فراز و فرود کمتری تا قله خواهیم داشت اما، عبور از بخش صخره ای و پاکوبهای باریک آن، احتیاط زیادی را می طلبد. گذر دوم در جنوب شرقی روستا واقع است و برای ورود به دره آن، از جنوبی ترین قبرستان روستا به سمت شرق می رویم. مسیر این گذر بهتر از گدار زرد است اما در مجموع تا قله ، مقداری صعود بیشتری می طلبد.

🏕 صعود ما در این تاریخ از حدود ساعت ۷ صبح آغاز شد و با توجه به احتساب نماز و ناهار در مسیر، تا غروب آفتاب (۷ عصر) به مبدا بازگشتیم .

✅خدای متعال را به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا فرموده (و گاه به آن توجه نداریم) شکرگذاریم. با تشکر از دوستان حاضر در برنامه ، ورزشکار و با خدا باشید.

PictographReligious site Altitude 6,630 ft

امامزاده چهل اختران

ورود به مسیر دره

گذر از مسیر زیبا میان سنگ ها

اگر با دقت از میان سنگ ها حرکت کنید متوجه می شوید که یک مسیر مشخص وجود داشته و نیاز به دست به سنگ شدن نیست

پاکوب به سمت گردنه

چشمه و آخرین بخش باغات

چشمه از زیر یکی از آب بند ها بیرون می زند ممکن است در برخی فصول آب نداشته باشد

دره صعودی، افزایش شیب

در این بخش پاکوب مشخصی وجود ندارد و هر چه به سمت بالا می رویم شیب افزایش دارد. در بخش انتهای دره برای عبور از صخره و بخش پرشیب ، از سمت راست به صورت زیگزاگی به بالای صخره ها و دره صعود می کنیم

گردش از راست بخش پرشیب

شیب ملایم تا قله

قله

قله نالا مرجع نام در سایت نام های جغرافیایی کشور : https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=YpZKzrdNB1I=&la=50.1036805555556&Fie=33.9646805555556 این اسم از چوپان محلی هم استعلام شد و تایید کرد عنوان دیگر قله که چوپان گفت سه ریگا نالا سه ریگا یعنی سه تپه در بلندترین ارتفاع در حقیقت سه تپه وجود داره که یکیشون یکی دومتری از بقیه بلندتره اما روی هر کدام که بایستید تپه های دیگر رو بلندتر می بینید

قله فرعی

تپه دوم در نزدیکی قله اصلی با ارتفاع کمتر

نمای مسیر فرود

ورود به پاکوب‌

این مسیر پاکوب از بالای دره ، مسیر دامنه را طی کرده و از بالا به چشمه و باغات می رسد

چشمه و باغات

نمای دره آبسر

تک درخت

در مسیر صعود به گردنه گدار زرد

مسیر پاکوب‌ تا گردنه

گردنه، عبور از مسیر های باریک

با رسیدن به گردنه، روستا دیده می شود، از اینجا باید با دقت و احتیاط فراوان به سمت پایین رفت. یک دره مستقیم وجود دارد که ما چون مسیر پاکوب را رفتیم از دره پایین نرفتیم مسیر پاکوب باریک است و احتیاط لازم دارد. در ادامه بهتر می شود اما مجدد به بخش صخره ای که می رسید با احتیاط می توانید عبور کنید

PictographRisk Altitude 7,339 ft

مسیر تراورس از میان صخره ها

در این بخش باید از خط عبوری میان صخره ای گذر کنیم و مسیر بالای دره برسیم این بخش هم اگر با احتیاط عبور کنید خطری ندارد البته دقت کنید به لایه های پایینی مسیر نروید و از همان لایه امتداد پاکوب مستقیم پیمایش کنید

مسیر مارپیچ دره ، زیر دیواره انجدان

برنامه ای که برای مسیریابی و ضبط مسیر استفاده می کنم
    Alpine quest
    هست
    این نرم افزار یه مقدار تخصصی است اما می تونید برخی آموزشهای نرم افزار رو در سایت آپارات ببنید
    از خوبی های این نرم افزار تنوع نقشه ها از جمله نقشه های توپوگرافی و ماهواره ایست

• Photo of ehsan beyraghi
    ehsan beyraghi Jun 25, 2023

عالی
    ظاهرا اولین مسیر صعود ثبت شده برای این قله است و هیچ کس دیگه تا الان مسیر ثبت نکرده