قله اندار- قله پرسون-قله سیاه ریز

5 hours one minute
August 24, 2021
August 2021

near Afjeh, Tehran (Iran)

سه شنبه مورخ ۲ شهریور ۱۴۰۰
استارت از ابتدای جاده خاکی (خانه کوهنوردان)
متاسفانه برنامه تا بعد از نقطه پایان هم ضبط شد.
در ابتدای مسیر، به اشتباه از مسیر دره سمت چپ رفتم چون وارد جاده خاکی معدن شدم. ولی از طریف یک پاکوب پر شیب دوباره به پاکوب اصلی برگشتم.
بعد از میدان افجه، با گذر از یک کوچه، وارد جاده خاکی شده که تا جایی امکان دسترسی با ماشین دارد. بعد از آن که نقطه ای برای پارک ماشین انتخاب شد، با ادامه دادن این جاده و گذر از کنار چند باغ گردو و گیلاس، به شیر آب آشامیدنی میرسید. و بعد از آن با یک شیب تند تر و از پاکوب کنار جاده به ابتدای دشت هویج خواهید رسید ولی قبل ورودی آن به سمت راست رفته و روی یال اندار قرار میگیرید. البته ماشین های آفرود و نیسان امکان رفتن تا نزدیک دشت را دارند.
بعد از قرار گیری بر روی یال، با یک شیب متوسط و یک پاکوب نه چندان مشخص به یک قله فرعی و سپس به قله اندار میرسید. البته ۲۰۰ متر انتهایی این یال، شیب تندی دارد و مقداری جلوتر از چشمه ۱، پاکوبی در سمت راست برای قرارگیری بر روی این یال وجود دارد.
بعد از قله اندار، با یک شیب متوسط به قله پرسون میرسید و بعد از فرود از آن به گردنه بین ۲ قله اصلی و فرعی پرسون خواهید رسید که احتمالا نام این گردنه، افجه بَش باشد و از این نقطه می توان از طریق یک پاکوب مشخص درسمت چپ به دشت هویج رفت. و پاکوب راستی، قله فرعی پرسون(پرسون کوچک) را تراورس کرده و به گردنه بعدی میرسد.
بعد از آن ۲ قله فرعی در مسیر وجود دارد که بعد از فتح و فرود از آن به گردنه شماره۴ خواهید رسید.
بعد از رفتن به این گردنه، بر روی یال متصل به قله سیاه ریز قرار خواهید گرفت که به سمت شمال غرب می رود.
در این مسیر ۳ صخره وجود دارد که صخره اول از سمت راست و به راحتی پاکوب دارد و صخره را دور میزند.
صخره ۲، یک دهلیز در سمت چپ دارد که پر از خرده سنگ های ریزشی است و البته گذر راحتی دارد که به بالای صخره ۲ می رود.
بعد از آن، بلافاصله به صخره ۳ میرسید که باید از یک پاکوب فرعی به سمت راست گردش کرد و نیازی به درگیری مستقیم با سنگ نیست. بعد از این که مقداری به سمت راست(شمال) رفتید، چند دهلیز برای صعود وجود دارد که از یکی از آن ها با مقدار کمی دست به سنگ به بالای صخره۳ و سپس قله هدایت میشوید. البته جنس خاک های این دهلیز ها همگی خرده سنگ سیاه رنگ است که امکان سُر خوردن و پرت شدن به خصوص در مسیر برگشت وجود دارد و به همین دلیل این قله، سیاه ریز نام دارد.
در مسیر برگشت، بعد از گردنه ۴ امکان تراورس ۲ قله فرعی وجود دارد که شمارو به پاکوب اصلی و مالروی دشت هویج میرساند و بعد از آن به راحتی وارد دشت هویج میشوید و آن جا هم یک چشمه وجود دارد.
لازم به ذکر هست که مسیر رفت( یال اندار) مسیری زمستانه هست و در تابستان لزومی برای انتخاب این مسیر نیست.

استارت. خانه کوهنوردان

صخره۲، دهلیز

صخره۳،گردش به راست

قله سیاه ریز

قلل اطراف: ریزان-آتشکوه-سیاه لت- ساکا-پرسون-کافره-کاسونک- شیورکش- آسمان کوه-کمردشت

دشت هویج

این چشمه، قبلا در جلوی گوسفند سرا قرار داشت.