قله میلین ( دوهاله) از مهران

2027
September 8, 2023
September 2023

near Mehrān, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۲

قله میلین به ارتفاع تقریبی ۳۱۰۰ متر از قلل منفرد البرز غربی و واقع در استان البرز شهرستان طالقان می باشد.
این کوه منفرد در اصل دو قله دارد که قله شمالی بلندتر و قله اصلی بوده و دلیل نام گذاری این قله هم به این دلیل است.
میلین از هیچ سمتی با قلل اطراف ارتباط خط الراسی ندارد ولی قله های زیادی مثل زرین کوه، خرسچر، علم کوه، گردون کوه، سات، ناز، شاه کرم، آزادکوه و... از فرازش نمایان هستند.
این قله از سمت شمال غرب به روستای مهران، از شمال به روستاهای دیزان و پراچان و از شمال شرق به روستای ناریان مشرف است.

مسیر های صعود:
این قله مسیر های صعود محدودی دارد که مسیر تابستانه و زمستانه بوده و هر دو از مبدأ روستای مهران هستند:
۱. طبق ترک : روستای مهران_ باغ عمو عزیز_ قله ( مسیر نرمال مناسب فصول بدون برف )
۲. مهران _ انتهای یال ابتدایی _ قله عروس _ گرده_ قله ( مسیر زمستانه )

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای مهران باید در ابتدا وارد شهرستان طالقان شوید که بدین منظور باید از جاده تهران قزوین وارد شهر هشتگرد جدید و سپس جاده جدید طالقان بشوید.
با رسیدن به روستای طالقان و با وارد شدن به جاده طالقان بالا طی نیم ساعت و مسافت ۱۸ کیلومتر به روستای مهران می رسید( از تهران تا این روستا دو ساعت و نیم راه است )
با رسیدن و پارک ماشین در ابتدای روستا و بعد از طی کردن چند تا کوچه به مدرسه قدیمی و سپس ابتدای پاکوب می رسید.
با ادامه پاکوب به یک دشت و سپس به نقطه ای می رسید که از آن جا پاکوب تراورسی شروع خواهد شد که این پاکوب از زیر صخره های زیبایی می گذرد تا به دره کم آبی برسد.
بعد از آن با پیمایش پاکوب سمت راست دره به یک چشمه و سپس یک باغی خواهید رسید که تا این نقطه یک ساعت و نیم راه است.
با گذر از باغ به یک یال کوتاه خواهید رسید و بعد از کمی پیمایش از چپ یال جدا شده و وارد یک دره خواهید شد.
از این نقطه مسیر تا نزدیک قله، پیمایش داخل دره بوده و یک چشمه هم در مسیر وجود دارد ( پاکوب در اکثر نقاط در سمت راست دره هست )
با رسیدن به انتهای دره، بر روی یک یال فرعی قرار گرفته و با صعود کمی از سمت راست بر روی یال دوم و در نهایت یال اصلی می رسید که از این نقطه تا قله، مسیر بر روی این یال بوده و فاقد نکته دیگری است.

مسیر برگشت :
مسیر فرود در اکثر نقاط مطابق با مسیر صعود می باشد با این فرق که در مسیر فرود وارد باغ شخصی نشدم و از سمت راست باغ به پاکوب اصلی رسیدم و فرق دوم این که با رسیدن به دوراهی پاکوب ( ذکر شده در ترک )از پاکوب سمت چپ یا پایینی فرود آمدم و وارد باغات روستا شدم و سپس به خود روستا رسیدم.

نکات:
۱. چند چشمه در مسیر بود
۲. آنتن دهی در اکثر نقاط
۳. کل مسیر رفت و برگشت پاکوب داشت و فاقد نکته فنی بود
۴. بهتر است که با رسیدن به باغ و کلبه شخصی وارد این باغ نشوید و از پایین تر وارد پاکوب سمت چپی بشوید ( مسیر برگشت ترک )

دوراهی سمت چپ

ابتدای پاکوب قله

دشت و پایان شیب اول

دوراهی پاکوب سمت چپ

ابتدای پاکوب تراورسی

دره فرعی خشک

Photo ofمحل به هم رسیدن دو پاکوب و پایین صخره ها Photo ofمحل به هم رسیدن دو پاکوب و پایین صخره ها Photo ofمحل به هم رسیدن دو پاکوب و پایین صخره ها